اجتماعی

آخرین وضعیت جست و جو برای یافتن تمساح پایتخت نشین/تمساح در هوای سرد دوام می آورد؟

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ – ۰۴:۳۶ آخرین وضعیت جست و جو برای یافتن تمساح پایتخت نشین/تمساح در هوای سرد دوام می آورد؟

شایعاتی مبنی بر حضور تمساح در دریاچه چیتگر مطرح شده است. 3 ایستگاه آتش نشانی در محل مستقر شده است. تمساح حیوان باهوشی است و به راحتی مخفی می شود مدیر عامل سازمان آتش نشانی می گوید: همه چیز در حد فرضیه است اما آتش نشانان در چند نوبت ساحل و سطح آب را جست جو می کنند و این کار تا چند روزآینده ادامه دارد.

آخرین وضعیت جست و جو برای یافتن تمساح پایتخت نشین/تمساح در هوای سرد دوام می آورد؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، چند روزی است که خبر پیدا شدن رد پای یک تمساح در دریاچه چیتگر در غرب تهران دست به دست می‌شود، هر چند که برخی از مدیران شهری این موضوع را منکر شدند، اما خبر رسیده که نیروهای آتش‌نشانی در حالت آماده‌باش هستند تا اگر تمساحی وجود دارد آن را گرفته و به محیط زیست تحویل دهند.

برخی از مدیران شهری می گویند احتمال دارد تمساح خانگی قاچاق که این روزها رواج پیدا کرده، توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد و شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.

با مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت جست و جوی آتش نشانان برای یافتن تمساح دریاچه چیتگر و چند موضوع دیگر به گفت‌وگو نشستیم.

* چند روزی است که در شبکه‌های مجازی خبرهایی مبنی بر وجود یک تمساح در دریاچه چیتگر دست به دست می‌شود، هر چند که مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران می‌گوید که ما در دریاچه اردک‌ماهی داریم و صورت این‌گونه از حیوانات شبیه تمساح است، شاید با تمساح این جانور اشتباه گرفته شده باشد و همچنین دوزیست شناسان هم اعلام کردند با وجود برودت هوا تمساح بودن جانور رویت شده منتفی است. با این وجود شاهد حضور نیروهای آتش‌نشانی در محل دریاچه هستیم، در این باره توضیح می‌دهید؟

مرحله به مرحله جست و جو می کنیم/فعلا ساحل و سطح دریاچه را می گردیم

ما هم براساس اخبار و تصاویر منتشر شده از موضوع مطلع شدیم و باید جنبه‌های مختلف بررسی شود و مرحله به مرحله جستجو را انجام می‌دهیم. با توجه به شرایطی که امروز داریم و همچنین پیگیری‌های محیط زیست و وضعیت دریاچه امکان این موضوع وجود ندارد، اما ما همچنان ساحل و سطح آب را جست‌وجو می‌کنیم. البته هنوز از روش غواصی استفاده نکرده‌ایم، فعلاً اعزام تیم‌ها در سطح ساحل و سطح دریاچه بوده است.

امکان تردد جانور در ساعات مختلف/در چند نوبت محیط را رصد می کنیم

البته امکان تردد این جانور در ساعات مختلف است، به همین دلیل ما در چند نوبت رصد را انجام می‌دهیم. با مطالعات رفتاری که از این حیوان وجود دارد و طعمه‌گذاری‌هایی که توسط عوامل محیط زیست انجام شده ما هم جستجوی خود را ادامه می‌دهیم.

آیا امکان وجود تمساح در دریاچه وجود دارد؟

گاهی حیواناتی وسط شهر پیدا می شوند/چند سال پیش توله شیرهایی در شهر رها شدند

واقعا ما هم نمی‌دانیم، اما عکس‌هایی منتشر شده است، به همین دلیل احتیاط کرده و موضوع را پیگیری می‌کنیم. البته این را هم بگویم گاهی حیواناتی وسط شهر پیدامی‌شوند. یادتان هست چند سال پیش توله شیرهایی در سطح شهر رها شده بود که ما آنها را پیدا کردیم و گاهی حیوانات و پرندگان خاص هم دیده می‌شود، احتمال این موضوع هم وجود دارد، اما هنوز به چیزی نرسیده‌ایم.

چقدر احتمال دارد که ردپاهای دیده شده مربوط به تمساح باشد؟

اطلاعلات ما در حد شایعات است، البته براساس تصاویر گفته شده است که گونه‌ای شبیه تمساح بوده است ما هم موضوع را بررسی می‌کنیم و نمی‌توانیم بگوییم واقعیت دارد یا ندارد. ما براساس شواهد وارد موضوع شده‌ایم و به وظیفه خود عمل می‌کنیم.

آیا سازمان‌های مربوطه همانند محیط زیست در این زمینه ورود کرده‌اند؟

قطعا نیاز به همکاری وجود دارد.سازمان محیط زست ورود کرده و البته عوامل دریاچه چیتگر هم هستند، اگر نیاز باشد نیروهای بیشتری ورود می‌کنند.

با توجه به وسعت دریاچه چیتگر چند نیروی آتش‌نشانی در محل مستقر شده‌اند؟

آماده باش 3 ایستگاه آتش نشانی در دریاچه چیتگر/همه چیز در حد شایعات است هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم

تا الان سه ایستگاه آتش‌نشانی در محل حاضر هستند و جستجو در سواحل و سطح دریاچه را انجام می‌دهند. البته محدودیت‌های ترددی هم برای مردم ایجاد شده است تا اگر در صورتی که این حیوان وجود داشته باشد مشکلی برای شهورندان ایجاد نشود، البته همه چیز در حد شایعات است هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم. البته بگویم که این حیوان‌ها شاید به بزرگی آن چیزی که در مستندات حیاط وحش نشان می‌دهند نباشند، البته اطلاعات ما دقیق نیست و فعلا براساس حدس و گمان است.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران اعلام کرده که گونه‌ای از اردک‌ماهی‌ها در داخل دریاچه هستند و شاید اشتباهی عده‌ای فکر کردند آنها تمساح هستند.

شاید گونه‌ای از ماهی‌ها با پوزه تمساحی باشد

همه اینها فرضیه است. اصلا شاید نباشد، اما برخی هم می‌گویند شاید گونه‌ای از ماهی‌ها با پوزه تمساحی باشد. هیچ‌کس نمی‌تواند به طور قطع در این زمینه صحبت کند.

آیا با توجه به به اینکه هوا سرد است، تمساح می تواند در این شرایط دوام بیاورد؟

تمساح در هوای سرد نمی تواند دوام بیاورد/تمساح حیوان باهوشی است و به راحتی می تواند مخفی شود

البته محیط زیست گفته است که نمی‌تواند دوام بیاورد. ببینید! ما جستجوی خود را ادامه می‌دهیم اما تمساح حیوان باهوشی است و کار ما را سخت‌تر می‌کند و می‌تواند به راحتی مخفی شود. اما ما تا زمانی که مطمئن نشویم جستجو را ادامه می‌دهیم.

جستجو تا چه زمان ادامه دارد؟

جست و جو تا چند روز دیگر ادامه دارد/مکانات خاصی برای این کار نداریم

من فکر می‌کنم چند روزی کار داشته باشیم. وسعت دریاچه زیاد است و ما امکانات خاصی نداریم اما با توجه به امکاناتی که داریم حتما تمام تلاش خود را می‌کنیم که اگر بر فرض مثال این حیوان (تمساح)وجود داشته باشد آن را بگیریم.

اگر این حیوان در دریاچه باشد بعد از اینکه آن را گرفتید برنامه‌تان چیست؟

در صورتی که تمساح در دریاچه باشد، برنامه‌مان این است که آن را سالم بگیریم و با کمک افراد با تجربه آن را به سازمان محیط زیست تحویل بدهیم. فعلا همه چیز در حد فرض و گمان است. اما بدانید که اگر اطلاعاتی به دست بیاوریم حتما اعلام می‌کنیم.

سوال بعدی بنده در خصوص آتش نشانان زن است؛ قرار بود تا پایان ماه جاری تعدادی آتش‌نشان زن در شهرداری جذب شوند، کار به کجا رسید؟

ورود زنان آتش نشان به ایستگاه ها در اواسط سال آینده/آغاز جذب در چند روز آینده

برای استخدام اطلاعیه صادر شده است. ما باید تمام جوانب را بسنجیم چرا که موضوع حساس است. در تمام دنیا از آتش‌نشانان زن استفاده می‌کنند. خانم‌ها در کشور ما هم علاقمند به این کار هستند. در حال حاضر هم شرایط فراهم شده اما ما باید ملاحظات فرهنگی را رعایت کنیم. ببینید! فعلا مرحله جذب آغاز شده و قرار است 16 نفر جذب شوند. بعد از اینکه فرایند جذب به اتمام رسید دو تا سه ماه طول می‌کشد که کارها انجام شود. بعد از آن هم سه ماه باید این افراد آموزش ببینند. من فکر می‌کنم ورود این افراد به ایستگاه‌های آتش‌نشانی و انجام عملیات‌های اطفا و حریق در اواسط سال آینده انجام شود چرا که باید تمامی پروسه‌ها طی شود.

بعد از جذب این افراد آیا برنامه دارید که دوباره تعدادی آتش‌نشان خانم جذب کنید؟

نمی توان با قاطعیت در خصوص جذب دوباره زنان آتش نشان صحبت کنم اما خوشبین هستم

بگذارید فعلا اظهار نظر نکنم، چرا که جذب آتش‌نشان در تهران برای اولین‌بار انجام شده است، نتیجه کار را ببینیم و بعد پیش‌بینی‌ها را انجام دهیم. البته بنده خوشبین هستم و می‌دانم این مسیر ادامه می‌یابد. اما فعلا نمی‌توانم با قاطعیت درباره آن صحبت کنم.

آقای حناچی شهردار تهران در خصوص عدم بارگذاری اطلاعات ساختمان‌های ناایمن گفته‌اند که درباره ساختمان‌های ناایمن به ویژه برج‌های بلندمرتبه و یا ساختمان‌های مسکونی به اعتقاد من نباید شیپور را از دهانه گشاد بزنیم و باید ببینیم مخاطب ما چه کسی است؟ در ساختمان‌های ناایمن چه لزومی دارد که مردم بفهمند ساختمانی ناایمن است جز اینکه بنگاه‌های معاملات املاک در این قضیه منتفع می‌شوند. آن کسی که در آن ملک زندگی می‌کند باید بداند که ساختمان ایمن است یا خیر و اگر ناایمن است چه اقداماتی باید انجام شود و در این زمینه شهروندان را ترغیب می‌کنیم، اما اگر در سیستم خرید و معاملات املاک افرادی این اطلاعات را داشته باشند و به استناد سامانه بگویند فلان ساختمان ناایمن است، ارزش آن ملک پایین‌تر از حد معمول منطقه می‌شود و این کار معقولی نیست. در این زمینه توضیح می دهید.

اطلاعات به صورت محدود تا یک ماه دیگر بارگذاری می شود/ در هیچ جای دنیا هم اطلاعات یک ساختمان را آشکارا بیان نمی‌کنند

اطلاعات به صروت محدودتر ظرف یک ماه آینده بر روی سامانه قرار می‌گیرد. ما باید ملاحظاتی داشته باشیم. اطلاعات ساختمان‌های ناایمن وجود دارد، اما باید به گونه‌ای منتشر شود که کسی زیان نبیند. البته در هیچ جای دنیا هم اطلاعات یک ساختمان را آشکارا بیان نمی‌کنند چرا که عواقب زیادی دارد و امکان دارد مورد سوءاستفاده برخی قرار بگیرد و یا با مسائل دیگر همراه باشد. ما هم این ملاحظات را درنظر گرفته و اطلاعات را محدودتر در اختیار عموم قرار می‌دهیم اما این را بگویم که همه کارهای ما آماده است و تا یک ماه دیگر بارگذاری اطلاعات انجام می‌شود.

شما اعلام کردید که 33 هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده است، آیا این روند ادامه دارد یا متوقف شده است؟

روند شناسایی ساختمان های ناایمن ادامه دارد/آمار را سالانه اعلام می کنیم

خیر، روند ادامه دارد، اما ما آمار را سالیانه اعلام می‌کنیم. نیروهای آتش‌نشانی همچنان در حال رصد ساختمان‌های ناایمن هستند. باز هم تأکید می‌کنم درجه ناایمنی در هر ساختمان متفاوت است. شاید در یک ساختمان با چند اقدام ساده ایمنی صورت گیرد ولی در ساختمان دیگر پیچیده‌تر باشد، ما کار را همچنان دنبال می‌کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.

با توجه به برودت هوا میزان گازگرفتگی در پایتخت افزایش پیدا کرده است، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

از اواسط آبان برنامه ها را آغاز کردیم/آموزش هایی به شهروندان داده شد

ما برنامه‌هایی را با همکاری اورژانس، هلال احمر و شرکت گاز از اواسط آبان ماه آغاز کرده‌ایم، البته آموزش‌هایی هم در این زمینه به شهروندان داده‌ایم. ببینید! خطر گازگرفتگی تنها از وسایل گازسوز نیست، هر وسیله گرمایشی که به نوعی شعله در آن وجود دارد و اکسیژن مصرف می‌کند می‌تواند باعث بروز گازگرفتگی شود. اگر یک ماشینی هم طولانی‌مدت در یک محیط بسته روشن بماند می‌تواند گاز منواکسیدکربن تولید کند. ببینید! خطر زمانی است که اکسیژن کاهش پیدا کند و گاز منواکسید کربن تولید شود و کاهش اکسیژن باعث خطرات زیادی می‌شود. گاز منواکسیدکربن بی‌رنگ و بی‌بوست و مشخصات خاصی ندارد، اما قابلیت انتشار بالایی دارد و به سرعت محیط را فرامی‌گیرد و کسانی که در محیط باشند امکان مسمومیت آن وجود دارد. مونوکسید کربن اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها را کاهش می‌دهد و فرد دچار مسمومیت می‌شود. ما آموزش‌هایی را برای شهروندان درنظر گرفته‌ایم تا بدانند در این زمان چه اقداماتی انجام دهند.

برنامه ریزی برای پیش و پس از حادثه/آموزش های مجازی به توجه به شیوع کرونا

اورژانس کشور در بخش پس از حادثه و مراقبت‌ها اقداماتی انجام می‌دهد. ما هم در بخش پیش از حادثه و پس از حادثه مسئولیت‌هایی داریم. با توجه به شرایط کرونا امکان آموزش حضوری نداریم، بیشتر آموزش‌های ما در کانال‌ها و سایت‌ها انجام می‌شود. ببینید! برخی مواقع اشتباهات بسیار کوچک باعث بروز حوادث بزرگ می‌شود. اگر مردم آموزش ببینند کمتر دچار مشکل می‌شوند.

شماره تماس برای ارتباط شهروندان با کارشناسان

شهروندان می‌توانند به ایستگاه‌های آتش‌نشانی مراجعه کرده و یا اینکه با شماره تلفن 64323232 تماس بگیرند و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنند، کارشناسان ما پاسخگوی سؤالات آنها هستند.

با توجه به سرد شدن هوا چند نفر بر اثر گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند؟

آمار را از پزشکی قانونی بگیرید آمار ما دقیق نیست

آمار دقیق ندارم. ببینید برخی از حوادث را به ما اطلاع نمی‌دهند، اما پزشکی قانونی آمار دقیقی از مصدومیت‌ها و فوتی‌ها دارد.

شما بارها اعلام کرده‌اید که ایمنی یکی از مهمترین موضوعات در شهر است، چه اقداماتی برای ایمنی در شهر انجام داده‌اید؟

یکی از اقدامات ما برای اجرای ایمنی، شناسایی ساختمان‌های پرخطر است و همچنین باید سطح آگاهی مردم را هم در ایمنی بالا ببریم تا بتوانیم مانع پیشگیری از حوادث شویم چرا که پیشگیری بهتر از درمان است. البته ما روش‌های علمی را به کار می‌بریم اما چالش‌هایی هم در سطح شهر داریم. باید در حوزه فرهنگ‌سازی اقدامات بیشتری صورت گیرد تا شهروندان در این زمینه اطلاعات خوبی داشته باشند. اگر ایمنی بالا رود، باعث افزایش احساس آرامش در شهروندان می‌شود. ما باید موضوع ایمنی را جدی بگیریم. خلأهایی هم در این زمینه وجو دارد که ما ورود کرده‌ایم تا بتوانیم اقدامات درستی در شهر انجام دهیم.

ببینید تمام ساختمان‌هایی که در شهر ساخته می‌شود شاید از ایمنی لازم برخوردار نباشد، اما ما مدام بررسی می کنیم و به هیچ ساختمان ناایمنی هم پایان کار نمی‌دهیم. البته ما در آتش‌نشانی تجهیزاتی هم خریداری کرده‌ایم تا در مواقع حادثه بتوانیم به خوبی خدمت‌رسانی کنیم. تلاش می‌کنیم که کیفیت را بالا ببریم و همچنین نیروهای آتش‌نشانی مدام آموزش ببینید تا در مواقع بحران کمتری آسیب را ببینیم.

به عنوان سؤال پایانی با توجه به اینکه آتش‌نشانان در حوادث حضور می‌‌کنند چه تعداد از آتش‌نشانان درگیر بیماری کرونا شده‌اند؟
تعدادی از آتش نشانان کرونا گرفتند اما خدا رو شکر فوتی نداشتیم

ما 5 هزار نیروی آتش‌نشان داریم، تعدادی از نیروهای ما به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند اما خدا را شکر فوتی نداشته‌ایم. اما در تمام عملیات‌ها آتش‌نشانان ما شرکت می‌کنند. ما هم از مردم می‌خواهیم پروتکل‌ها را رعایت کنند تا هر چه زودتر زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن