اقتصادی

آمریکا در مدار استقراض خارجی/ دلار تا کجا در بازار جهانی خواهد ریخت؟

پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ – ۰۰:۱۲ آمریکا در مدار استقراض خارجی/ دلار تا کجا در بازار جهانی خواهد ریخت؟

علی رغم بهبود چشم انداز اقتصاد جهانی و اقتصاد آمریکا با توجه به آغاز روند عرضه واکسن کرونا در جهان اجرای سیاست‌های انبساطی و کسری بودجه این کشور آینده دلار را منفی کرده است.

آمریکا در مدار استقراض خارجی/ دلار تا کجا در بازار جهانی خواهد ریخت؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، عوامل مختلفی باعث شده تا ارزش دلار در بازار جهانی در برابر ارزهای مرجع به کمترین میزان طی سال‌های گذشته کاهش یابد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تداوم این روند باعث خواهد شد که شاهد کاهش شدید ارزش دلار در بازار جهانی باشیم. البته بخش قابل توجهی از اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، به سیاست‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بستگی دارد که ژانت یلن وزارت آن را برعهده گرفته است.

وی پیشتر بین سال‌های 2014 تا 2018 ریاست بانک مرکزی فدرال آمریکا را هم برعهده داشت. حال سوال اینجاست که دلار تا کجا پایین خواهد رفت.

* گرم شدن تنور چاپ اسکناس در آمریکا

در پایان ماه دسامبر شاخص ارزش دلار 5.5 درصد کاهش یافت؛ چراکه نگرانی سرمایه گذاران نسبت به عرضه سنگین نقدینگی با اسکناس‌های بدون پشتوانه در آمریکا باعث شده تا سهامداران دست به عرضه دلارهای خود بزنند و از آن فاصله بگیرند. در طول سال 2020 کنگره آمریکا و بانک مرکزی این کشور تلاش کردند تا با همکاری یکدیگر تا آنجا که می‌توانند از تبعات منفی اقتصادی شیوع ویروس کرونا کم کنند و در این مسیر به اجرای سیاست‌های انبساطی، صفر کردن نرخ بهره، و اجرای بسته‌های کمکی و پرداخت وام روی آوردند.

کارشناسان می‌گویند: اقدام بانک مرکزی فدرال آمریکا در چاپ پول به شکلی اجتناب ناپذیر به افزایش تورم در این کشور منجر خواهد شد. سال گذشته بانک مرکزی فدرال آمریکا تغییر جدی در رویکرد خود در مدیریت تورم ایجاد کرد و به جای آنکه یک رقم ثابت را برای تورم تعریف کند، نرخ متوسط 2 درصدی را برای آن در نظر گرفته است.

بنا بر گفته ژروم پاول، رئیس کل کنونی بانک مرکزی آمریکا، این اقدام باعث خواهد شد تا انعطاف پذیری بیشتری در مدیریت تورم ایجاد شده و بانک‌ها بتوانند برای مدت زمان بیشتری نرخ بهره را پایین نگه دارند. علی رغم آنکه این مسئله می‌تواند به اقتصاد آمریکا کمک کند، اما نمی‌توان از تاثیر منفی آن بر دلار جلوگیری کرد.

* روند کاهش ارزش دلار تا اواسط 2021 ادامه دارد

نتایج یک نظرسنجی از کارشناسان بازار ارز نشان می‌دهد که افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به نوسان دلار باعث شده تا آنها به سمت دارایی‌های با ریسک بیشتر بروند.

در این نظرسنجی دو سوم کارشناسان گفته‌اند که انتظار دارند روند کاهش دلار حداقل تا اواسط سال 2021 ادامه یابد.

کیت جوکس، دبیر بخش ارزی موسسه سوسی‌یته جنرال فرانسه می‌گوید: شما نمی‌توانید دلار با ارزش بیش از حد واقعی را نگه دارید و مسئله به همین سادگی است. ارزش دلار دارای حباب شده است و هنوز ارزش آن به شکل قابل توجهی بیشتر از ارزش واقعی است.

* آمریکا به سمت استقراض خارجی بیشتر می رود

در ماه نوامبر کارشناسان هشدار دادند با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا و با توجه به قول دمکرات‌ها برای اجرای بسته‌های کمک اقتصادی بیشتر، ارزش دلار کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. این مسئله باعث خواهد شد تا در بلندمدت ارزش دلار کاهش یافته و شاهد افزایش کسری بودجه در آمریکا باشیم و دولت این کشور برای جبران آن به سمت استقراض خارجی روی خواهد آورد.

گسترش واکسیناسیون علیه کرونا نیز برای دلار تاثیر منفی خواهد داشت؛ چراکه همواره تقاضا برای دلار در مواقع بحرانی افزایش می‌یابد و دلیل آن این است که سرمایه گذاران و کسانی که می‌خواهند ارزش دارایی خود را حفظ کنند به آن به عنوان یک دارایی نسبتا ایمن در مواقع خطر نگاه می‌کنند. به همین دلیل در اوایل ماه مارس و شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش ارزش دلار در بازار جهانی بودیم و بسیاری از کارشناسان ارزی بر این باورند که گسترش روند واکسیناسیون سراسری در کشورها می‌تواند این رویکرد را تغییر دهد.

بنا به گفته کارشناسان بانک سی تی گروپ، توزیع واکسن کرونا باعث خواهد شد که مقاومت‌های دلار در روند نزولی شکسته شده و همان اتفاقی که در اواسط دهه 2000 میلادی شاهد بودیم، رخ دهد. در آن زمان ارزش دلار به کمترین میزان در چند سال قبل از آن رسیده بود. در ماه دسامبر هم خوش بینی‌ها نسبت به توزیع واکسن کرونا باعث شد تا ارزش دلار به کمترین میزان در دو سال و نیم گذشته برسد.

* ابرهای سیاه در آسمان دلار

کارشناسان در نگاه به آینده پیش رو اصلا نسبت به آتیه دلار خوش بین نیستند به گونه‌ای که کارشناسان بانک سیتی گروپ می‌گویند با روی کار آمدن دمکرات‌ها در کاخ سفید احتمال سقوط 20 درصدی ارزش دلار در سال 2021 افزایش چشمگیری یافته است. همان‌گونه که وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال 2020 اعلام کرد دولت آمریکا می‌خواهد برای سه ماهه دوم سال جاری می‌خواهند 3 هزار میلیارد دلار استقراض کرده و بسته کمک اقتصادی برای مقابله با تبعات شیوع کرونا اجرایی کنند.

مدیرعامل سابق بانک مورگان استنلی آمریکا بر این باور است که کسری بودجه ایجاد شده ناشی از این اقدامات دولت آمریکا تا سال‌ها قانون‌گذاران آمریکایی را درگیر خود خواهد کرد. از طرف دیگر چشم‌انداز اجرای بسته‌های کمک اقتصادی بیشتر از سوی دولت جدید دمکرات در آمریکا به عرضه بسته‌هایی که تا پیش از این در سال 2020 اجرایی شدند، چشم‌انداز تورم در آمریکا را افزایشی کردند. از طرف دیگر لازم به ذکر است که منابع مالی تمام این بسته‌ها باید از طریق استقراض تأمین شود.

* پیش بینی سقوط 50 درصدی ارزش دلار

جیم ریکاردز، کارشناس اقتصادی آمریکایی و فعال حوزه سرمایه گذاری که 35 سال سابقه کار بر بازار سرمایه در وال استریت را داشته مدعی است. در نهایت آمریکا باید مشکل بدهی‌های خود را حل کند و این مسئله به سقوط 50 درصدی ارزش دلار در بازار جهانی منجر خواهد شد.

این کارشناس بسته اقتصادی بر این باور است که آمریکا در حال حاضر از طرف کشورهایی نظیر روسیه و چین که در حال به چالش کشیدن سلطه آمریکا بر نظام مالی بین المللی هستند، تحت فشار قرار گرفته است.

ریکاردز افزود: چین در مسیر خود برای کسب اعتبار و خرید طلا تنها نیست، چراکه روسیه هم ذخایر طلای خود را طی چند سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش داده و بدهی خارجی بسیار کمی دارد. اقدام روسیه در جمع کردن طلا از بازار پنهانی نبوده و در حال حاضر روبل به ارز با بیشترین پشتوان طلا در جهان تبدیل شده است.

باید گفت که ژانت یلن، وزیر خزانه داری جدید آمریکا هم همواره بر مزایای تضعیف دلار و تاثیر آن بر افزایش صادرات این کشور تاکید کرده است. با این حال اما یلن هم اکنون تحت فشار برای اجرای سیاست‌های تقویت ارزش دلار در بازار جهانی قرار گرفته است.

کارشناسان می‌گویند که تلاش‌های یلن برای تقویت ارزش دلار در بازار جهانی با توجه به سیاست‌های انبساطی و تسهیل پولی بایدن بی‌ثمر خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن