فرهنگ و هنر

آیا عصر تئاترهای مجازی و آنلاین فرا رسیده است؟

آیا عصر تئاترهای مجازی و آنلاین فرا رسیده است؟

این روند برای فعالیت های فرهنگی ـ هنری قدری متفاوت تر بود کارهایی که با نفس گرم مخاطب سرو کار داشتند از سالن های سینما تا پرده های نیافتاده تئاتر که منتظر مخاطب خود بودند.

به گزارش مشرق، روز شمار شیوع ویروس کرونا در کشورمان عدد بیش از هفت ماه را نشان میدهد یعنی در واقع از انتهای بهمن ماه سال 98 که بخش های مختلف کشور به تعطیلی کشیده شده و قرنطینه خانگی برای مردم آغاز شد تا سال جاری که کم کم و به تدریج فعالیت ها دو مرتبه اما با رعایت پروتکل ها و نصفه نیمه و شیفت بندی برخی مشاغل و همینطور تعطیلی گاه به گاه برخی دیگر ادامه پیدا کرد.

اما این روند برای فعالیت های فرهنگی ـ هنری قدری متفاوت تر بود کارهایی که با نفس گرم مخاطب سرو کار داشتند از سالن های سینما تا پرده های نیافتاده تئاتر که منتظر مخاطب خود بودند. از تیر ماهی که اجراهای نمایش های مختلف سالن های تئاتر کشور دو مرتبه بازگشایی شد ما شاهد بحران حضور مخاطب در سالن ها بودیم و تا همین امروز هم این شرایط ادامه دارد.

اما یکی از فعالیت های خلاقانه ای که عده های از هنرمندان و سایت های مختلف نمایشی در این مدت قرنطینه و حضور مردم در منازلشان یا راه انداختند و یا قوت دادند، همین فعالیت های تئاترهای مجازی از جمله پخش فیلم تئاترها با مجوزهای رسمی و همینطور پخش تئاترهای آنلاین بود که حال شامل تئاترهای خارجی و همینطور داخلی می شود.

در این مدت همین مخاطب فضای مجازی هم فراز و فرود زیاد داشته و در یک دوره مردم به سمت این نمایش ها آمدند و این سوال برای عده ای پیش آمد که نکند این نمایش ها و فعالیت های مجازی بتواند جای حضور مخاطب نفس به نفس با هنرمند را بگیرد چه اینکه تئاتر است و حضور رخ به رخ با تماشاگرش ، تماشاگری که مدام حس خود را به هنرمند منتقل میکند همینطور هم شد که خیلی از هنرمندان نقد زیادی را به این دست کارها اعمال داشتند و مطرح کردند که چنین نمایش هایی اصلا یا نباید باشد و یا اینکه نباید جای کارهای حضوری را بگیرد.

در این شرایط بهترین کاری که می توانستند عده ای هنرمندان انجام دهند همین اجرای نمایش های آنلاین بود. به طور مثال عده ای از هنرمندان به مناسبت هایی در پردیس تئاتر تهران، عده ای در حوزه هنری با ارائه تعزیه و دیگر اجراها و برخی دیگر نیز در سالن های نمایشی به کارهای آنلاین دست زدند، اینکه چقدر در شهرستان ها و استان های مختلف این فعالیت های مجازی مورد اقبال قرار گرفته هنوز آمار دقیقی در دست نیست چرا که زمان زیادی از آن گذشته است اما در ارتباط با مخاطب این نمایش های آنلاین و مجازی می توان به برخی سایت فروش بلیت تئاتر از جمله سایت های نمایش های آنلاین مثل نمایش نت و تیوال مراجعه کرد که در این مدت مدام فعالیت های خود را به روز کرده و همگام با مخاطب و هنرمندان جلو آمدند.

*ذائقه تماشای تئاتر آنلاین بین مخاطبان ایرانی ایجادشده است/10 میلیون مخاطب پخش زنده تئاتر در فروردین ماه

سعید نوروزی مدیر مسئول تلویزیون اینترنتی نمایش نت در این باره به خبرنگار فارس می گوید: در حال حاضر امکان قرار دادن آمار دقیق بازدیدها وجود ندارد اما با توجه به اینکه پروژه تئاتر آنلاین و موضوع پخش فیلم تئاترها از سه سال پیش در پلتفرم نمایش نت قرار داشته، اینطور می توانم عنوان کنم که به نسبت سال های قبل تقاضای ما برای کارهای آنلاین بیشتر شده است. ضمن اینکه فرهنگ سازی برای تماشای تئاتر به صورت آنلاین صورت گرفته است ، ظرفیت ها نیز از سال های قبل برای این آثار بیشتر شده است.

وی در این باره می گوید: به طور مثال می توانم بگویم که ما برای نخستین بار پخش زنده تئاتر را شانزدهم فروردین ماه شروع کردیم در آن 10 شب با توجه به اینکه تلویزیون های اینترنتی دیگری نیز کنار ما سیگنال را دریافت می کردند، بیش از ده میلیون مخاطب داشتیم، پس از آن پروژه تعزیه و تئاتر مذهبی حوزه هنری را در ماه رمضان داشتیم که از دو ـ سه تلویزیون مثل نمایش نت، هیئت آنلاین و کانال حوزه هنری در آپارات تعزیه ها پخش شد که به مراتب نسبت به تئاتر آنلاین البته با توجه به اینکه چند تلویزیون حضور داشتند مخاطب کمتر بود.

اما اخیرا که در دهه محرم پخش زنده تعزیه داشتیم، استقبال خیلی خوبی فقط از رسانه نمایش نت و آی گپ شد، چون سیگنال در اختیار خود ما بود و آی گپ از ما لینک گرفت و استقبال خیلی خوبی هم شکل گرفت و گزارشش را هم به مسئولان دادیم و برای رسانه ها هم ارسال کردیم و گفتیم بیش از 230 هزار نفر مخاطب پروژه از یک تلویزیون بودند.

در نهایت همه اینها نشان می دهد که ذائقه تماشای تئاتر آنلاین در حال ایجاد شدن است و در آینده نیز می تواند ادامه داشته باشد و بیشتر از این شود.

*بارگزاری ده ها اثر تازه فیلم تئاتر در سایت تیوال

یکی دیگر از سایت هایی که به فعالیت مجازی در این مدت دست زد و تا پیش از این بیشتر به فعالیت هایی چون فروش بلیت تئاتر ، کنسرت و سینما می پرداخت اما در دوره کرونایی دست به پخش فیلم تئاتر زد، سایت تیوال بود که خیلی هم خوب توانست بازار این عرصه را تا حدودی به دست بگیرد. محمد عمروآبادی مدیر عامل سایت تیوالدر این رابطه به خبرنگار تئاتر فارس می گوید: خوشبختانه دراین چند ماه شرایط فیلم تئاترها خیلی خوب شده و در ادامه ارائه فیلم تئاترها بر روی تیوال ده ها اثر تازه بر روی تیوال بارگزاری می شود و همچنان استقبال از این کارها زیاد است.

بهرحال الان شرایط با آن اوایل فرق کرده آن دوره خیلی مشکلات هم برای گرفتن مجوز و چیزهای دیگر زیاد بود، الان اجراهای متعددی هم روی صحنه آمده است و این نکته مهمی است که شاید شرایط فیلم تئاترها را هم تغییر بدهد،بهرحال از بعد تیر ماه که سالن ها اجازه فعالیت گرفتند و بر تعداد کارها هم افزوده شده، خوشبختانه مخاطبان با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در حال افزایش هستند و این روزها بهتر به محیط های تماشاخانه ها اعتماد می کنند اما بهرحال این هم روش بدی نبود که در این مدت امتحان شد و قطعا هم ادامه پیدا خواهد کرد.

همیشه مطرح می شد که یک نمایش خوب با مخاطب آن همراه است و یکی از عناصر موفق و مهم تئاتر حضور مخاطب در صحنه است اما این دلیلی بر این نمی شود که در شرایط نبود مخاطب و کمبود آن یا شرایط استثنایی چون کرونا که شاید قبل تر اصلا چنین تجربه ای هم وجود نداشته، درب تئاتر تخته شود و دیگر چراغ هایش هم خاموش شود شاید همین هنرمندان با کارهای آنلاین و پخش فیلم تئاترها در این ماه ها توانستند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند هر چند که این انتظار از صدا و سیمای کشور نیز می رود که در این عرصه ورود کند و به پخش نمایش های تلویزیونی و تله تئاتر بپردازد چیزی که جایش الان کاملا در تلویزیون ملی خالی است.

منبع: فارس

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن