سیاسی

آیا مجلس لوایح دولت را بررسی می‌کند؟

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ – ۲۰:۵۶ آیا مجلس لوایح دولت را بررسی می‌کند؟

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور، توضیحاتی درباره وضعیت لوایح دولت در مجلس ارائه کرد.

آیا مجلس لوایح دولت را بررسی می‌کند؟

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره انتقاد رئیس جمهور از عدم بررسی لوایح دولت در مجلس اظهار داشت: من از آقای روحانی تعجب می‌کنم این در حالی است که او چندین سال سابقه نمایندگی مجلس را دارد و نباید اینگونه درباره مجلس صحبت کند.

** ارسال 70 لایحه در یک روز و اعلام وصول همه آنها

وی افزود: آقای روحانی به خوبی می‌داند مجلس براساس آیین‌نامه داخلی اداره می‌شود و طرح‌ها و لوایح عادی طبق همین قانون در نوبت قرار گرفته و این نوبت هم براساس ثبت و شماره‌ای که به آنها داده می‌شود، است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: وقتی طرح‌ها و لوایح به هیأت رئیسه داده می‌شود اعلام وصول شده و سپس به کمیسیون‌ها ارجاع می‌شود. این در حالی است حجم زیادی از لوایح در مجلس یازدهم به صورت یکجا اعلام وصول شد.

امیرآبادی فراهانی اظهار داشت:‌ 70 لایحه معوقه از دوره قبل مجلس در مجلس یازدهم اعلام وصول شد. این 70 لایحه 15 تیرماه سال جاری توسط هیأت رئیسه اعلام وصول شد.

**10 لایحه هم‌اکنون در دستور جاری صحن علنی مجلس

وی افزود: این 70 لایحه همان موقع که از سوی دولت به هیأت رئیسه ارجاع شد بلافاصله و یک روزه اعلام وصول شده و به کمیسیون‌ها ارجاع شد. ضمن اینکه از 93 لایحه اعلام وصول شده جدید هم یک لایحه از سوی دولت مسترد شده و مجلس آن را هم به دولت بازگرداند؛ هفت لایحه هم به قانون تبدیل شده و به دولت ابلاغ شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: 10 لایحه هم‌اکنون در دستور جاری صحن علنی مجلس قرار دارد؛ 65 لایحه هم در کمیسیون‌های تخصصی قرار دارد، همچنین چهار لایحه هم در کمیسیون مشترک است.

** جزئیات بررسی لوایح و تعداد آنها در کمیسیون‌ها مجلس

امیرآبادی فراهانی درباره جزئیات بررسی لوایح دولت در کمیسیون‌ها خاطرنشان کرد: 31 لایحه در کمیسیون قضایی، 2 لایحه در کمیسیون آموزش، هفت لایحه در کمیسیون امنیت ملی، پنج لایحه در کمیسیون اجتماعی، چهار لایحه در کمیسیون شوراها، سه لایحه در کمیسیون فرهنگی، چهار لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه، 22 لایحه در کمیسیون اقتصادی، 6 لایحه در کمیسیون کشاورزی، سه لایحه در کمیسیون صنایع، یک لایحه در کمیسیون جهش تولید، 2 لایحه در کمیسیون بهداشت، پنج لایحه در کمیسیون عمران، یک لایحه در کمیسیون انرژی، سه لایحه در کمیسیون‌های مشترک، و یک لایحه در کمیسیون تلفیق در حال بررسی و رسیدگی قرار دارد.

وی درباره لوایحی که در صحن علنی مجلس رسیدگی شده است، افزود:‌ برخی لوایح که دارای اولویت بوده و متناسب با نیازهای جامعه اعلام وصول شده است و از سوی نمایندگان رسیدگی شده می‌توانم به لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی درمناطق آزاد، لایحه شفافیت، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی، لایحه اصلاح قانون بخش تعاون، لایحه اصلاح موادی از قانون تجارت، لایحه حمایت از مالکیت فکری، لایحه حمایت از مالکیت صنعتی، لایحه اصلاح قانون گمرکی، لایحه اصلاح حمایت از قانون صنعتی، لایحه اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، لایحه آیین‌ دادرسی، تجاری، لایحه اصلاح قانون تجارت، لایحه مشارکت عمومی و خصوصی، لایحه قضازدایی، لایحه اصلاح قانون تجارت الکترونیک و تسهیل ارائه خدمات دارویی به روش الکترونیکی 15 لایحه‌ای است که به نظر من از سایر لوایح دولت مهم‌تر است.

** با آنکه 32 طرح دوفوریتی داریم ولی برای لوایح دولت ارزش بیشتری قائل شدیم

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: در فوریت‌های لوایح هم رئیس جمهور بهتر است بداند که لوایح براساس نظر دولت و فوریت اعلام شده در دستور کار مجلس قرار گرفته است. این در حالی است که 30 طرح 2 فوریتی در مجلس وجود دارد اما ما لوایح 2 فوریتی دولت مانند ثبت سهام و یا لایحه‌ یک فوریتی چک را با آنکه طرح‌های فوریتی‌ زیادی در نوبت بود اما به لوایح فوریت‌دار دولت ارزش بیشتری قائل شدیم و عملاً ما به لوایح دولت تقدم بیشتری دادیم.

امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد: با نظر هیأت رئیسه وقتی لایحه ثبت سهام به صورت فوریت‌دار به مجلس آمد بلافاصله در دستور کال اول مجلس قرار گرفت و پس از قانونی شدن به دولت ابلاغ شد. ضمن اینکه لایحه یک فوریتی دولت با آنکه در زمره آخرین لوایحی بود که به مجلس ارسال شد بلافاصله در نوبت اول دستور قرار گرفت تا تبدیل به قانون شود. ضمن اینکه هم‌اکنون لایحه 2 فوریتی اصلاح قانون شوراهای حل اختلاف در دستور کار صحن علنی است و در روزهای آینده مطرح خواهد شد این در حالی است که 32 طرح 2 فوریتی در دستور کار مجلس است.

** دستور هیات رئیسه به کمیسیون برای اولویت بیشتر بررسی به لوایح

وی افزود: مجلس به هیچ‌وجه نسبت به لایحه دولت بی‌تفاوت نبوده و اتفاقاً ارزش زیادی برای آن نسبت به طرح‌های نمایندگان مجلس قائل بوده است. این در حالی است که تاکنون بیش از 200 طرح از سوی هیأت رئیسه اعلام وصول شده است و حتی هیأت رئیسه به کمیسیون‌ها اعلام کرده بایستی اولویت بیشتری به لوایح دولت داده شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: بسیاری از این لوایح معوقات مجلس قبل است و عملاً با یک نامه به هیأت رئیسه ارسال شده است که شاید خیلی از آنها در زمره اولویت‌های کشور نباشد. این در حالی است که طرح‌هایی که در مجلس یازدهم تصویب شده است خیلی از مشکلات را رفع کرده و اولویت روز مورد محسوب می‌شود.

** معاونان امور مجلس دولت اطلاعات دقیق درباره بررسی لوایح به رئیس جمهور بدهند

امیرآبادی فراهانی در توضیح بیشتر گفت: از طرح‌هایی که در مجلس تصویب شده است می‌توانم به قانون تأمین کالاهای اساسی، قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و …. اشاره کنم که عمده این طرح‌ها برای رفع گرفتاری های مردم بوده است و عملاً مجلس یازدهم به موضوعات معیشتی و اقتصادی اولویت داده است و بر همین اساس می‌توانم بگویم نسبت طرح‌هایی که تبدیل به قانون شده است بسیار بیشتر از لوایح است.

وی افزود: معاونان حقوقی و امور مجلس دولت بهتر است که اطلاعات دقیقی به رئیس جمهور بدهند چرا که اطلاعات ناقص آقای روحانی منجر به طرح مطالبی شده است که می‌تواند در همکاری 2 قوه خللی انجام دهد و وی باید مراقبت بیشتری کند که هر نکته‌ای را در سخنرانی‌های عمومی مطرح نکند و بهتر است آمار و اطلاعات دقیق گرفته و سپس سخن بگوید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن