سیاسی

ابلاغ آیین نامه مربوط به درگاه الکترونیک استعلامات قضایی توسط جهانگیری

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۴:۱۶ ابلاغ آیین نامه مربوط به درگاه الکترونیک استعلامات قضایی توسط جهانگیری

معاون اول رئیس جمهور، آیین نامه اجرایی بند (ت) ماده (۱۱۷) برنامه پنج ساله ششم توسعه موضوع درگاه الکترونیک استعلامات قضایی را ابلاغ کرد.

ابلاغ آیین نامه مربوط به درگاه الکترونیک استعلامات قضایی توسط جهانگیری

به گزارش خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، آیین نامه اجرایی بند (ت) ماده (۱۱۷) برنامه پنج ساله ششم توسعه موضوع درگاه الکترونیک استعلامات قضایی را ابلاغ کرد.

هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ و در راستای تکلیف مندرج در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و ضرورت تسریع در پاسخگویی به استعلامات قوه قضائیه به منظور پیشگیری از اطاله دادرسی، آیین نامه اجرایی بند (ت) ماده (۱۱۷) قانون برنامه ششم توسعه موضوع درگاه الکترونیک استعلامات قضایی را تصویب کرد.

به موجب آیین نامه فوق، قوه قضاییه مکلف است درگاه الکترونیک استعلامات قضایی را بر بستر شبکه ملی عدالت با ضریب امنیتی مطمئن به گونه ای طراحی و ایجاد نماید که برای مراجع قضایی از جمله دادگستری کل استان ها، شهرستان ها، حوزه های قضایی بخش، ستاد و سازمان های وابسته امکان استعلام الکترونیکی از دستگاه اجرایی و دریافت پاسخ فراهم باشد.

همچنین به منظور پاسخگویی به استعلام های مراجع قضایی، دستگاه های اجرایی مکلفند با بکارگیری امکانات فنی و خدمات ارتباطی، سامانه‌های الکترونیک خود را به نحوی ایجاد و یا بروز رسانی کنند که هرگونه تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی استعلام های مراجع قضایی ذی صلاح توسط دستگاه اجرایی صرفاً از طریق درگاه قابل انجام باشد.

استعلامات مراجع قضایی از دستگاه های اجرایی باید به صورت الکترونیکی برخط پاسخ داده شود. در صورتی که امکان پاسخ به صورت برخط وجود نداشته باشد، دستگاه های اجرایی مکلفند در مهلت تعیین شده توسط مراجع قضایی نسبت به ارسال پاسخ اقدام نمایند و چنانچه مهلتی تعیین نشده باشد، در کمترین زمان ممکن پاسخ داده شود.

پاسخ دستگاه اجرایی باید کامل و متضمن آخرین اطلاعات در خصوص موضوع استعلام باشد، به نحوی که مراجع قضایی نیاز به استعلام مجدد نداشته باشند و مراجع قضایی موظفند استعلام را از دستگاه مسئول مستقیم به عمل آورده، در صورتی که استعلام مذکور نیازمند تحصیل اطلاعات از واحدهای تابعه باشد دستگاه اجرایی موظف است با تحصیل آن اطلاعات به مرجع قضایی پاسخ دهد.

انتهای پیام/

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن