اقتصادی

ابهامات جدی درباره طرح 28 مخزن/ در حال حذف از بازارهای گازی ترکیه و عراق هستیم

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۴:۴۵ ابهامات جدی درباره طرح 28 مخزن/ در حال حذف از بازارهای گازی ترکیه و عراق هستیم

مدیر فنی اسبق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: الان در طرح 28 مخزن شرکت‌هایی حضور دارند که تجربه و سرمایه لازم را ندارند. مگر قرار نبود این شرکت‌ها، سرمایه و فناوری پیشرفته به همراه داشته باشند؟

ابهامات جدی درباره طرح 28 مخزن/ در حال حذف از بازارهای گازی ترکیه و عراق هستیم

علیرضا دانشی مدیر فنی اسبق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به حضور افراد غیرمتخصص در وزارت نفت در دوران بیژن زنگنه گفت: شما کافی است به مدیران فعلی وزارت نفت نگاه کنید تا ببنید زنگنه افرادی را بر سر کار آورده است که هیچکدام از آنها سابقه نفتی ندارند. معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت از وزارت نیرو توسط زنگنه آورده شده است. آقای کرباسیان که اصلا حداقل آشنایی با حوزه نفت ندارد و الان مدیرعامل شرکت ملی نفت است.

وی ادامه داد: آقای زنگنه توضیح دهد که رضا دهقان معاون توسعه شرکت ملی نفت چگونه در این پست قرار گرفته است. همچنین آقای محمدزاده معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز از حوزه راه‌آهن به صنعت نفت آمده است. از طرفی تعداد زیادی نماینده نیز در جایگاه‌های مدیریتی در وزارت نفت حضور دارند. مگر می‌شود با افرادی که یک روز سابقه حضور در صنعت نفت نداشتند و شناختی در این حوزه ندارند این صنعت را مدیریت کرد.

دانشی گفت: در دوران وزیر فعلی نفت ما شاهد ساختارسازی‌های خلق‌الساعه در صنعت نفت کشور بودیم که بدون پشتوانه مطالعاتی انجام می‌شدند. تمامی این اسنادی که تیم ایشان برای صنعت نفت نسخه‌پیچی می‌کنند بدون کار کارشناسی است و صرفا شعار است. الان هم یک سند راهبردی در بحث تعمیرات در مناطق نفت‌خیز جنوب ارائه کردند که به دلیل مسائل تحریمی نمی‌توانم عواقب آن را شرح دهم ولی همینقدر بگویم که اجرای این سند خیانت در حق کشور است.

* فازهای پارس جنوبی با پیشرفت فیزیکی 90 درصد به زنگنه رسید

مدیر فنی اسبق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: الان در طرح 28 مخزن شرکت‌هایی که تجربه و سرمایه لازم را ندارند مورد استفاده قرار گرفته شدند. واقعا هدف از این همه تغییرات و توقف عادی فرآیند انجام کارها توسط کارشناسان شرکت مناطق نفت خیز جنوب چیست؟ مگر قرار نبود شرکت‌های درگیر پروژه‌های مزبور، سرمایه و دستیابی به فنآوری پیشرفته به همراه داشته باشند. در قراردادهای فعلی که این موضوعات کنار رفته است و دارند از اوراق قرضه برای انجام کارهای عادی استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این ما شاهد یک عدم اولویت‌بندی در اجرای پروژه حفاری چاه‌‌ها هستیم. وقتی پول ما محدود است نباید اقدام به حفاری چاه‌های غیراولویت دار وبا ریسک بالا کرد زیرا بازگشت سرمایه ندارند. با این کار دولت بعد چگونه ‌می‌تواند هزینه اوراق منتشر شده برای اجرای این طرح‌ها را بازگرداند.

دانشی ادامه داد: قطعا میدان مشترک پارس جنوبی باید توسعه پیدا کند اما وقتی از آن طرف برنامه‌ای برای بهینه‌سازی مصرف انجام نشده و بازاری نیز برای صادرات گاز در نظر نگرفته‌ایم این اقدام بیهوده می‌شود. متاسفانه دیپلماسی انرژی زنگنه و تیم فعلی وزارت نفت خیلی ضعیف است. در این دوره صادرات گاز به پاکستان و عمان پیگیری نشد. با ایجاد نزاع گازی با ترکمنستان نیز فرصت دریافت و استفاده از گاز این کشور را از دست دادیم و الان در حال حذف از بازارهای ترکیه و عراق هستیم.

مدیر فنی اسبق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: خب ما اینهمه سرمایه‌گذاری برای توسعه پارس جنوبی می‌کنیم که گاز با ارزش را با قیمت پایین در خطوط لوله هدر دهیم و بسوزانیم؟ ضمنا در توسعه پارس جنوبی نیز اقدام قابل توجهی توسط آقای زنگنه انجام نشد و ایشان تنها روبان پروژه‌هایی را بریدند که با 90 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل آنها داده شد. یعنی بخش زیادی از کار توسعه پارس جنوبی توسط دولت نهم و دهم انجام شد و ایشان با دیپلماسی انرژی ضعیفی که داشتند مانع از استفاده بهینه از بهره‌برداری از میادین پارس جنوبی شدند. در دوره ایشان یک قرارداد برای صادرات گاز بسته نشده است.

* در دوره زنگنه احداث حتی یک پالایشگاه نیز کلید نخورده است

وی همچنین اظهار داشت: در کشوری که 70- 80 درصد درآمدهای آن مربوط به صنعت نفت است اوضاع بد اقتصادی را باید در نحوه مدیریت در وزارت نفت جستجو کرد. اصرار ایشان به خام‌فروشی نفت باعث شد که تحریم‌های نفتی اقتصاد و معیشت مردم را تحت فشار بگذارد. در دوره زنگنه احداث حتی یک پالایشگاه نیز کلید نخورد زیرا ایشان به ساخت پالایشگاه و تولید فرآورده اعتقاد نداشت.

دانشی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین زنگنه نه تنها در حوزه پالایشگاه‌سازی و تولید بنزین کارنامه قابل دفاعی ندارد بلکه در بحث مصرف بنزین با حذف سهمیه‌بندی بنزین و بی‌اعتبار کردن کارت سوخت باعث شد که مصرف بنزین افزایش چشمگیری پیدا کند و بدین صورت به کشور خسارت چندین و چند هزار میلیارد تومانی وارد کرد. اینها موضوعاتی نیست که زنگنه بتواند با پمپاژ خبری رسانه‌های موافق، خود را از آنها تبرئه کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن