اقتصادی

ابهام در تامین زمین برای احداث 100 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۵:۳۳ ابهام در تامین زمین برای احداث 100 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی

در حالی که مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، از تامین زمین 100 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی واقع در شهرهای زیر 25 هزار نفر خبر داده بود اما اظهارات رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مشخص کرد تنها برای 50 هزار واحد مسکونی زمین تامین شده ‌است.

ابهام در تامین زمین برای احداث 100 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از سال‌ها بی‌عملی دولت در حوزه ساخت مسکن، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی پس از گرفتن مسئولیت با ارائه طرح اقدام ملی مسکن برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی در مدت زمان 2 سال وعده داد.

به استناد صحبت‌‌های مطرح شده از سوی متولیان طرح اقدام ملی مسکن، از مجموع 400 هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده در این طرح، 200 هزار واحد در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در بافت فرسوده و 100 هزار واحد مسکونی باقی مانده در شهرهایی با جمعیت کمتر از 25 هزار نفر ساخته خواهند شد.

اما نکته مهمی درباره پروژه طرح اقدام ملی مسکن درباره 100 هزار واحد مسکونی موجود در شهرهای زیر 25 هزار نفر وجود دارد. این بخش از واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی، محصول مشترک سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به حساب می‌آید. در حقیقت شیوه تکمیل این واحدهای مسکونی به این نحو است که زمین توسط سازمان ملی زمین و مسکن تامین خواهد شد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز مسئولیت ساخت این خانه‌ها را بر عهده دارد.

*مسئولین سازمان زمین و مسکن از تامین زمین 100 هزار واحد مسکونی خبر می‌دهند

در شرایطی که نیمی از فرصت تعیین شده توسط وزارت راه و شهرسازی به منظور تکمیل طرح اقدام ملی مسکن زمان باقی است، مسئله تامین زمین‌های مرتبط با ساخت 100 هزار واحد مسکونی موجود در شهرهای زیر 25 هزار نفر همچنان محل ابهام است.

در همین ارتباط، علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، در تشریح نقش سازمان ملی زمین و مسکن در 100 هزار واحد مسکونی تعبیه شده در شهرهای زیر 25 هزار نفر، گفت: «سازمان ملی زمین و مسکن وظیفه دارد، زمین لازم به منظور احداث 100 هزار واحد مسکونی مذکور را در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهد.»

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، در تشریح اقدامات انجام شده توسط این سازمان، تصریح کرد:« تاکنون زمین لازم برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی تامین شده و در اختیار نهادهای سازنده قرار گرفته است.»

در حالی که نبیان در اظهار نظر خود در 22 تیرماه سال جاری، از تامین زمین 100 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی واقع در شهرهای زیر 25 هزار نفر خبر داده بود اما اظهارات رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مشخص کنند نکته دیگری است.

*تنها نیمی از زمین‌ خانه‌های شهرهای زیر 25 هزار نفر تامین شده است

در همین راستا، علیرضا تابش، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به این مطلب که در مجموع معادل ٥٠ هزار واحد در چند گروه ساخت مسکن ملى در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است، بیان کرد: «از حدود ٥٠ هزار واحدى که تامین زمین شده حدود ١٣ هزار واحد توسط بنیاد مسکن مستقیما احداث مى شود، ۱۱ هزار و ۴۴۷ واحد توسط خود مردم و به شکل مشارکتی با حمایت بنیاد مسکن، ۱۴ هزار و ۸۳۴ واحد به شکل انبوه سازی توسط انبوه سازان زیرنظر بنیاد و ۹ هزار و ۴۰۰ واحد انفرادی ساخته خواهد شد.»

توجه به اظهارات رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مشخص کننده این نکته است که بر خلاف گفته‌های نبیان، تنها نیمی از زمین‌های واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر 25 هزار نفر تامین شده است.

* ابهام در تامین زمین واحدها پس از گذشت 1 سال از شروع فرآیند ساخت!

ابهامات مطرح شده در زمینه آمار زمین‌های تخصیص‌یافته به طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر در شرایطی به وجود می‌آید که متولیان طرح اقدام ملی مسکن، زمان تکمیل واحدهای مسکونی این طرح را پایان سال 1400 عنوان کرده‌اند.

در همین خصوص، حمید احمدی، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به ابهامات و تناقضات موجود در آمار مطرح شده، گفت:« بخش عمده‌ای از ملی بودن طرح ساخت 400 هزار واحد مسکونی، مرتبط با 100 هزار واحدی است که در سرتاسر کشور و در شهرهای زیر 25 هزار نفر ساخته می‌شود، از این رو این خانه‌ها و تسریع در روند ساخت آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.»

این کارشناس مسکن، ضمن اشاره به ابهامات موجود در زمینه تامین زمین این واحدهای مسکونی، عنوان کرد:« تامین نشدن زمین واحدهای تعبیه شده در شهرهای زیر 25 هزار نفر، پس از گذشت 1 سال از آغاز طرح اقدام ملی به دستور رئیس جمهور، به اندازه مکفی غیر قابل دفاع است، چه برسد به اینکه در آماردهی مسئولان و متولیان طرح نیز ابهام و تناقض وجود داشته باشد.»

احمدی، در بیان نقاط منفی ایجاد این ابهامات، بیان کرد:« مطرح شده ابهام در آماردهی مسئولان طرح اقدام ملی مسکن، تنها زمینه بی اعتمادی مردم را مهیا خواهد کرد، ضمن اینکه تکمیل طرح اقدام ملی در مدت زمان قید شده در طرح یعنی پایان سال 1400 نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد.»

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن