اجتماعی

اجرای کاداستر اراضی کشاورزی از اولویت‌های سال ۱۴۰۰ است

يکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۹:۴۵ اجرای کاداستر اراضی کشاورزی از اولویت‌های سال ۱۴۰۰ است

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: کاداستر اراضی کشاورزی با توجه به اهمیت این کار که موجب مدیریت بر زمین، آب، خاک و توسعه کشاورزی می‌شود در اولویت امسال سازمان ثبت قرار دارد.

اجرای کاداستر اراضی کشاورزی از اولویت‌های سال ۱۴۰۰ است

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدصادق سعادتیان در جلسه وبینار چهار ساعته با مدیران کل استانی، معاونین املاک و کاداستر و روسای ادارات کاداستر استانی با موضوع اهداف اجرایی کاداستر و برنامه عملیاتی ۱۴۰۰ گفت: با مشخص نمودن اولویت‌های ابلاغ شده به ادارات کل استان‌ها باید بصورت همزمان، اجرای کاداستر در اراضی ملی حدنگاری (کاداستر) اراضی کشاورزی، شهری و روستایی نیز پیگیری گردد.

وی افزود: از آنجایی که اجرای حدنگاری (کاداستر) از اولویت‌های اصلی برنامه تحولی قوه قضائیه و سیاست‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد و معاون قوه قضاییه و ریاست سازمان ثبت در اجرای کاداستر اراضی کشاورزی تأکید داشته اند.

معاون سازمان ثبت اسناد کشور اضافه کرد: به جهت اهمیت کاداستر در اراضی ملی و کشاورزی، با اجرای کاداستر اراضی ملی در سال ۱۳۹۹ که حدود ۸۰ میلیون هکتار تثبیت شده و نیز به دلیل اهمیت کاداستر اراضی کشاورزی که موجب مدیریت بر زمین آب و خاک و توسعه کشاورزی و همچنین پیشگیری از تداخل اراضی ملی و دولتی با اراضی و املاک اشخاص می‌شود، اجرای امسال هم در اولویت است.

سعادتیان با اشاره به اینکه اجرای کاداستر اراضی کشاورزی همچنین موجب توسعه کشاورزی، افزایش امنیت غذایی و ایجاد انگیزه در سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و نیز افزایش ارزش افزوده املاک زارعی می‌شود، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای کاداستر کشور و حدنگاری اراضی کشاورزی و اجرای قانون حدنگار کاداستر، مجلس شورای اسلامی در بند (س) تبصره ۲۰ قانون بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را مکلف به صدور سند مالکیت مفروزی به قطعات کشاورزی بهره‌برداران اراضی کشاورزی نموده است.

به گفته وی، در این راستا معاونت امور املاک و کاداستر سازمان ثبت با صدور دو دستورالعمل جهت تسریع در اجرای حدنگار اراضی ملی و دولتی و کشاورزی و با تشکیل جلسه مشترک با مدیران کل استانی نسبت به تشریح دستورالعمل و نحوه اقدام فرآیند‌ها در اجرای بند (س) تبصره ۲۰ قانون بودجه اقدام نموده تا ادارات کل استان‌ها با استفاده از ظرفیت دولتی و بخش خصوصی در اجرای حدنگار کاداستر اراضی ملی و کشاورزی اقدام نمایند.

این مسئول تصریح کرد: با این کار، ضمن حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و دولتی، کشاورزان و بهره برداران اراضی کشاورزی با اخذ سند مالکیت حدنگاری می‌توانند از مزایای سند مالکیت ششدانگ در اخذ تسهیلات بانکی و دولتی در توسعه کشاورزی رفع اختلافات استفاده نمایند و همچنین با اجرای کاداستر کشاورزی اختلافات بین زارعین در حدود و ثغور املاک و اراضی ملی نیز رفع گردد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون بیمه رازی زمزم بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن