اقتصادی

اختصاصی| بانک‌ها نمی‌توانند بیش از تعرفه بانک‌ مرکزی سود مازاد تسهیلات را مطالبه کنند

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۲:۴۵ اختصاصی| بانک‌ها نمی‌توانند بیش از تعرفه بانک‌ مرکزی سود مازاد تسهیلات را مطالبه کنند

بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور که به تازگی صادر شده است سود مازاد از تعرفه بانک مرکزی در رابطه با تسهیلات بانکی قابل مطالبه نیست.

اختصاصی| بانک‌ها نمی‌توانند بیش از تعرفه بانک‌ مرکزی سود مازاد تسهیلات  را مطالبه کنند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور که به تازگی صادر شده است سود مازاد از تعرفه بانک مرکزی در رابطه با تسهیلات بانکی قابل مطالبه نیست.

براساس شمارۀ رأی 794-1399.5.21 هیات عمومی دیوان عالی کشور که رای وحدت رویه برای تمام شعب و قوه قضاییه نیز محسوب می‌شود، از آن جایی که قانون پولی و بانکی کشور و قانون عملیات بانکی بدون ربا بانک مرکزی را مسئول حسن اجرای نظام پولی و بانکی کشور و تعیین کننده حداقل و حداکثر سود بانکی قرار داده است و مصوبات بانک مرکزی جزء قوانین آمره بوده و بانک‌ها موظف به رعایت آن هستند در نتیجه قراردادهای تنظیمی راجع به سود تسهیلات که بدون رعایت مصوبات بانک مرکزی باشد نافذ نخواهد بود.

خلاصه رأی وحدت رویۀ هیأت عمومی دیوان عالی کشور بدین شرح است: قوانین موضوعه حاکم بر مقررات پولی و بانکی کشور به ویژه مواد 1-11 و 37 قانون پولی و بانکی کشور و ماده 20 قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانک مرکزی را مسئول حسن اجرای نظام پولی و بانکی کشور و تعیین کننده حداقل و حداکثر سود بانکی قرار داده است و با عنایت به اینکه مطابق ماده 1 قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی مصوب 22/10/83 نظارت بانک مرکزی شامل تمامی بانک‌ها اعم از دولتی، خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری می‌باشد و از طرفی مصوبات بانک مرکزی جزء قوانین آمره بوده و بانک‌ها موظف به رعایت آن هستند؛ در نتیجه قراردادهای تنظیمی راجع به سود تسهیلات که بدون رعایت مصوبات بانک مرکزی باشد نافذ نخواهد بود.

بر این اساس رأی شماره 580- 6/1/1398 شعبۀ اول دادگاه تجدیدنظر استان لرستان صحیح و مطابق قانون می‌باشد. این رأی برای تمامی شعب دیوان عالی کشور و مراجع قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن