سیاسی

ادامه جنگ در منطقه قفقاز موجب ناامنی و بی ثباتی در منطقه می‌شود

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ – ۱۸:۰۳ ادامه جنگ در منطقه قفقاز موجب ناامنی و بی ثباتی در منطقه می‌شود

رئیس شورای ‌اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی (IPU) مجلس شورای اسلامی با عادل علی‌اف، معاون رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان و رئیس گروه پارلمانی اتحادیه بین المجالس مجلس ملی آذربایجان گفتگو و تبادل نظر کرد.

ادامه جنگ در منطقه قفقاز موجب ناامنی و بی ثباتی در منطقه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد نادری رئیس شورای ‌اجرایی اتحادیه بین ­المجالس جهانی (‌IPU‌) ‌مجلس شورای اسلامی طی تماس تلفنی با عادل علی‌اف رئیس گروه پارلمانی اتحادیه بین المجالس مجلس ملی آذربایجان، گفتگو و تبادل نظر کرد.

نادری با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی، زبانی، دینی و همسایگی میان دو کشور گفت: این اشتراکات زمینه خوبی برای گسترش همکاری و تبادل نظر و تقویت و تحکیم مراودات در بخشهای مختلف بویژه ارتباطات پارلمانی فیمابین است.

رئیس شورای ‌اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی (‌IPU‌) ‌مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی و تاثر از درگیری میان دو همسایه جمهوری اسلامی ایران؛ جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و خسارات مالی و جانی مردم بیگناه، تصریح کرد: ادامه جنگ در منطقه قفقاز موجب ناامنی و بی ثباتی در منطقه خواهد شد و هیچ دستاوردی برای دو کشور ندارد و کشورهای ثالث و قدرت‌های بزرگ نیز می توانند منافع نامشروع خود را از ادامه این جنگ بدست بیاورند. از سوی دیگر، این جنگ و درگیری به جنگ شهرها کشیده شده است که خطرناک است.

وی در همین بخش افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه حمایت از یکپارچگی سرزمینی و تمامیت ارضی کشورها و گفتگو برای حل و فصل اختلافات است. ما همواره در سازمانهای منطقه ای و بین المللی، همین موضوع را با صراحت بیان کرده ایم و در مجلس شورای اسلامی، تحولات اخیر را به دقت رصد و پیگیری می کنیم.

رئیس شورای ‌اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی (‌IPU‌) ‌مجلس شورای اسلامی گفت: راه حل نظامی، راه حل معقول و منطقه ای برای حل این مسئله نیست و بر خلاف منافع دو کشور و مصالح مردم است. ما نماینده مردم هستیم و مردم ایران نگران اتفاقات اخیر هستند و از ما می­ خواهند نقش خودمان را در این زمینه ایفا کنیم.

نادری با حمایت از حل و فصل سریع و مسالمت آمیز مناقشه قره باغ در چارچوب مصوبات حقوق بین الملل و مصوبات سازمان ملل تاکید کرد که می توان از مکانیسم های پارلمانی در IPU و سایر مجامع بهره گرفت و در سطح دیگری، از چارچوبهای همکاری منطقه ای سه جانبه و نیز چهارجانبه حاکم بین کشورهای منطقه ای در مراودات و مناسبات پارلمانی برای حل این مسئله استفاده کرد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه، ابراز داشت که در این شرایط باید دیپلماسی پارلمانی، نقش واقعی خود را ایفا نماید.

در ادامه این گفتگوی تلفنی، عادل علی‌اف، معاون رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان و رئیس گروه پارلمانی اتحادیه بین المجالس مجلس ملی با قدردانی از تلاشها و مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، بر رابطه قدیمی و حمایت دیرینه دو کشور از یکدیگر تاکید کرد.

معاون رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان در ادامه با انتقاد از عدم اجرای قطعنامه های سازمان ملل گفت: آذربایجان آماده حل مناقشه اخیر است و ما بر تمامیت ارضی کشورمان تاکید داریم اما متاسفانه چندین دهه است که پیگیری های گروه مینسک و شورای امنیت، بی پاسخ مانده و قطعنامه بین المللی اجرا نشده است.

در پایان هر دو طرف ابراز امیدواری کردند که مناقشه اخیر، هر چه زودتر حل شده و صلح و ثبات در دو کشور و منطقه حاکم شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن