اجتماعی

از برنامه فردای مدرسه تلویزیونی ایران تا تحصیل 114 هزار دانش‌آموز تیزهوش

سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۲۳:۲۴ از برنامه فردای مدرسه تلویزیونی ایران تا تحصیل 114 هزار دانش‌آموز تیزهوش

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: در حال حاضر تعداد ۱۱۴ هزار و ۷۲۵ دانش‌آموز در ۶۸۳ مدرسه سمپاد در سراسر کشور در حال تحصیل هستند.

از برنامه فردای مدرسه تلویزیونی ایران تا تحصیل 114 هزار دانش‌آموز تیزهوش

به گزارش گروه آموزش ‌و پرورش خبرگزاری فارس، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست صمیمی با وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: امروز همراه با مطالبات به‌حق مقام معظم رهبری و انتظارات دولت و ارکان نظام، ساماندهی امور برمداری است که تربیت ‌معلم تراز انقلاب، متدین با حکمت شرقی، جوهره دین، ذهن وزین و مایه افتخار این سرزمین اتفاق بیفتد؛ تفاوت دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها در زیست مدار بودن آن است؛ رسالت دانشگاه فرهنگیان آموزش حضوری است نه از راه دور، آموزش مهارتی است نه دانشی و آموزش روشی است نه انباشتی.

وی با اشاره به ویژگی‌های هزاره و عصر کنونی، اظهار کرد: ما در عصر هزاره سوم به دنیای شگفت خطی و دو فضایی وارد شده‌ایم، عصر ترانزیت اطلاعات و عبور از فضیلت مدرک و حکمروایی مهارت، دنیای دسترسی خوشه‌ای به اطلاعات، دوران آموزش‌های شناور و غروب مانایی دانش و عصر شگفت پس‌انداز منابع انسانی؛ که شاخص‌ترین بحث پس‌انداز منابع انسانی، تربیت ‌معلمان نخبه و شایسته بوده که دغدغه ماست.

خنیفر با بیان اینکه مؤلفه‌های هویتی ملت‌ها از یادگیری و مهارت سر بر می‌آورد، افزود: برای عبور از این عصر شگفتی‌ها، بلد راه می‌خواهیم و معلم و مدیر بلد راه نیاز است؛ این بلد بودن را باید در تربیت و بدور از ترمزهای جامعه به پیش ببریم.

وی در ادامه با اشاره به شرایط کرونایی جامعه و عبور دانشگاه از این شرایط با کمترین آسیب و نارضایتی دانشجویان در ترم گذشته، تصریح کرد: بروز بیماری کرونا رونمایی ابتدایی و ساده هماوردی جنگ‌های بی‌میدان است که بر اقتصاد، آموزش و مناسبات اجتماعی تأثیر گذاشته و دانشگاه فرهنگیان نیز در اواخر سال تحصیلی پیش متأثر از آن شد، ولی به لطف الهی سال تحصیلی گذشته را با شرایط خاص کرونا با کمترین آسیب و نارضایتی دانشجویی عبور کردیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان تأکید مدیریت دانشگاه برحفظ کیفیت، تمامیت آموزش و شأن دانشگاه اظهارکرد: آموزش در دانشگاه فرهنگیان در 9 ماه گذشته و در ترم کرونایی و آموزش مهارت آموزان ماده 28، کارنامه قابل قبولی داشته، پودمان‌های اول و دوم برگزار و پودمان سوم کارورزی و درس پژوهی نیز از ابتدای مهر در دستور کار است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ماموریت‌ها و سیاست‌های دانشگاه فرهنگیان، تامین و تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت آموزش ‌و پرورش و تولید و تدوین علم نافع مورد نیاز آنان را اولین ماموریت دانشگاه عنوان وآمایش و احصاء ظرفیت‌های دانشگاه، تعامل و تبادل مستمر با آموزش ‌و پرورش در این خصوص و طراحی برنامه‌ها، انجام مطالعات تطبیقی تعلیم و تربیت در چند کشور و اتخاذ مدل بومی را ازجمله اقدامات در این راستا بیان کرد.

خنیفر، ارتقای مستمر کیفیت معلمان موجود مورد تاکید مقام معظم رهبری را از دیگر رسالت‌های دانشگاه برشمرد و افزود: در این خصوص نیز مکاتبات و جلسات متعدد برای واگذاری آموزش‌های ضمن خدمت، حین خدمت و بدو خدمت آموزش‌های جواری و پودمانی به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شده است.

وی همچنین به بازنگری و تصویب بسیاری از برنامه‌ها برای تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارمندان و پژوهشگران، مومن، متعهد و معتقد به مبانی دینی اشاره کرد و گفت: غایب بزرگ نظام تعلیم و تربیت، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی است، بدین منظور در حال راه اندازی رشته مدیریت آموزشی و آموزشگاهی هستیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، ارتقای کیفی پژوهش، تقویت درس پژوهی و دوره‌های پژوهش کیفی را دیگر برنامه دانشگاه برشمرد و گفت: جذب160 هیات علمی کیفی و پژوهشی در دو سال اخیر، برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و وبینارهای پژوهشی و ارائه فعالیت‌ها و بسته‌های متنوع فرهنگی بویژه در ایام کرونا از اقدامات در این مسیر است.

وی برنامه ریزی در راستای افق 1404، تسهیل فعالیت‌های آموزشی و تحول نوآوری در نظام تعلیم و تربیت کشور مانند دوره کرونا، تجربه آموزش‌های الکترونیکی تعاملی، افزایش سرورها، هوشمندسازی کلاس‌ها، تجربه پرش از زیست مداری به دنیای تلفیقی، کیفی کردن آموزش‌های مهارتی، استفاده بهینه از خیرین و… را از تمهیدات و برنامه‌ها دانست و همچنین به جذب اعضای هیات علمی کیفی اشاره کرد و گفت: اهتمام ویژه است تا هرم اساتید تا سال آینده از یک به 40 برسد.

خنیفر با اشاره به تلاش برای راه اندازی دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان و نهایی کردن برنامه‌ها برای حداقل20 رشته، گفت: دانشگاه فرهنگیان تا سال 1404 نیاز به جذب2080 هیات علمی دارد، ترجیح هیات علمی تحصیل کرده آموزش‌وپرورش است، معلمی که کف کلاس را تجربه کرده روز اول استادی کارورزی را آغاز می‌کند چون دانشجو را برای نقشی که خود داشته، تربیت می‌کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به مطالعات تطبیقی پیرامون متون آموزشی خودیار، خودگام و خودآموز در دوران بحران، گفت: تلاش است تا در آینده نزدیک آموزش‌ها با در نظر گرفتن تمهیداتی مانند دو زمانه کردن کلاس‌ها و … حضوری انجام شود.

*برنامه‌های درسی چهارشنبه 26 شهریور شبکه‌های آموزش، چهار و قرآن

برنامه مدرسه تلویزیونی ایران برای مقاطع مختلف تحصیلی که ازطریق شبکه‌های آموزش، چهار و قرآن در روز چهارشنبه 26 شهریور ماه 1399 پخش می‌شود به شرح زیر است:

شبکه ‌آموزش:

فنی و حرفه ای و کاردانش :

ساعت٨ تا ٨:٣ دانش فنی تخصصی پایه١٢ رشته ساختمان

ساعت٨:٣٠ تا٩ دانش فنی پایه پایه١٠ رشته طراحی دوخت

ساعت ٩ تا ٩:٣٠ شهروند الکترونیک پایه١١ رشته شبکه و‌نرم افزار .

ساعت ٢٠:۵٠ تا٢١:١۵ عناصر و جزییات ساختمان پایه١١ رشتهمعماری

ساعت ٢١:١۵تا٢١:۵٠ آشنایی با مکاتب هنری پایه١٢ رشته نقاشی

پایه ابتدایی:

ساعت ١٠:۴۵ تا ١١:١٠ بازی و ریاضی پایه اول

ساعت ١١:١٠ تا ١١:٣۵علوم تجربی و تفکر پایه دوم

ساعت ١١:٣۵تا ١٢ فارسی و نگارش پایه سوم

ساعت ١٢ تا ١ مطالعات و مهارتهای اجتماعی پایه چهارم

ساعت١٢:٢۵تا١٢:۵٠ بازی و ریاضی پایه پنجم

ساعت ١٣:١۵تا١٣:۴۵بازی و ریاضی پایه ششم

متوسطه اول:

ساعت ١۴:٣٠تا١۵ادبیات فارسی پایه هفتم( درس اول بخش دوم)

ساعت ١۵تا١۵:٣٠ ادبیات فارسی پایه هشتم ( درس اول بخش دوم)

ساعت ١۵:٣٠ تا ١۶ادبیات فارسی پایه نهم ( درس اول بخش دوم)

دوره آموزش مجازی متوسطه :

ساعت ١۶تا ١۶:٣٠ دوره آموزش مجازی توسعه مهارتهای حرفه ای دبیران

موضوع:چرخه تدریس مجازی ،از تئوری تا عمل

متوسطه دوم :

ساعت ١۶:٣٠ تا١٧شیمی٢ پایه یازدهم رشته علوم تجربی

ساعت ١٧ تا ١٧:٣٠شیمی٣پایه دوازدهم رشته علوم تجربی

ساعت ١٧:٣٠ تا١٨ شیمی١ پایه دهم رشته علوم تجربی

ساعت٢٠ تا٢٠:٢۵ درس فیزیک١ پایه دهم رشته علوم تجربی

ساعت٢٠:٢۵تا٢٠:۵٠ فیزیک٣ پایه دوازدهم رشته علوم تجربی

شبکه چهار:

ساعت۷:۳۰درس جغرافیا۳پایه۱۲رشته ادبیات و علوم انسانی .

ساعت۸درس فلسفه۱پایه۱۱رشته ادبیات و علوم انسانی .

ساعت۸:۳۰درس تاریخ۱ پایه۱۰رشته ادبیات و علوم انسانی .

ساعت۱۰:۱۵درس فیزیک۲پایه ۱۱رشته ریاضی فیزیک.

ساعت۱۰:۴۵درس فیزیک۲ پایه۱۱رشته ریاضی فیزیک.

ساعت۱۱:۱۵درس دین وزندگی ۱پایه۱۰رشته ادبیات و علوم انسانی .

ساعت۱۱:۴۵درس ریاضیات گسسته پایه۱۲رشته ریاضی فیزیک.

ساعت۱۲:۱۵درس ریاضی آمار۲پایه۱۱رشته ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی .

ساعت۱۲:۴۵درس اقتصادپایه۱۰و۱۱رشته ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی.

ساعت۱۳:۱۵درس ریاضیات گسسته پایه۱۲رشته ریاضی فیزیک.

شبکه معارف:

ساعت۱۵درس تاریخ اسلام۳پایه۱۲رشته علوم و معارف اسلامی.

ساعت۱۵:۳۰درس جریان شناسی اندیشه های معاصر پایه۱۲رشته علوم معارف اسلامی.

ساعت۱۶درس احکام۱پایه۱۰رشته علوم و معارف اسلامی.

ساعت۱۶:۳۰درس احکام۲پایه۱۱رشته علوم و معارف اسلامی

* تحصیل بیش از 114 هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز در ۶۸۳ مدرسه سمپاد

الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در دومین جلسه هیأت‌امنای سازمان ملی استعدادهای درخشان که با حضور وزیر آموزش ‌و پرورش در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۱۱۴ هزار و ۷۲۵ دانش‌آموز در ۶۸۳ مدرسه سمپاد در سراسر کشور در حال تحصیل هستند. همچنین ۳۰ درصد از دانش‌آموزان سمپاد در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از توسعه و تقویت رشته‌های مهارتی در مدارس سمپاد خبر داد و تصریح کرد: طرح آموزش مهارت‌های اجتماعی باهدف افزایش هوش هیجانی دانش آموزان در دستور کار مدارس سمپاد قرار دارد.

وی بابیان اینکه با همکاری باشگاه دانش‌پژوهان جوان، زمینه مشارکت دانش آموزان را در 6 المپیاد جهانی زیست، فیزیک، شیمی، ریاضی، کامپیوتر و جغرافی فراهم کردیم، خاطرنشان کرد: علاوه بر مشارکت در المپیادهای بین‌المللی برگزاری جشنواره‌ها و المپیادهای ملی از دیگر فعالیت‌های این سازمان است.

وی به سه برنامه اصلی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، اشاره کرد و ادامه داد: اولین برنامه سازمان، تربیت نیروی انسانی برای رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب اسلامی است، لذا برای تحقق اهداف، نیازمند نیروی انسانی متناسب هستیم.

یاوری ادامه داد: دوم نیاز به یک الگوی تعلیم و تربیت اسلامی داریم تا آن را به مدارس ارائه دهیم و سومین برنامه سازمان، انتقال نظرات دوسویه بین نخبگان و مردم است.

وی اضافه کرد: گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهای درخشان با توجه به تنوع استعداد، تنوع روش‌های شناسایی، تنوع نیازهای حمایتی، تنوع حمایت‌های لازم، تنوع شرایط محیطی، تنوع روش‌های حمایتی و همچنین تربیت فراگیر برای همه دانش آموزان، ازجمله اولویت‌های سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از اولویت‌های این سازمان است.

انتهای پیام

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن