اقتصادی

از سرگیری روابط تجاری، مسافری کشورهای تحریم کننده با قطر

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ – ۰۵:۳۵ از سرگیری روابط تجاری، مسافری کشورهای تحریم کننده با قطر

یک منبع آگاه اماراتی گفت: کشورهای عربی که قطر را تحریم کرده بودند، می توانند روابط مسافرتی و تجاری با دوحه را طی یک هفته برقرار کنند، اما برقراری روابط دیپلماتیک با این کشور به زمان بیشتری نیاز دارد.

از سرگیری روابط تجاری، مسافری کشورهای تحریم کننده با قطر

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، یک منبع آگاه اماراتی گفت: کشورهای عربی که قطر را تحریم کرده بودند، می توانند روابط مسافرتی و تجاری با دوحه را طی یک هفته برقرار کنند، اما برقراری روابط دیپلماتیک با این کشور به زمان بیشتری نیاز دارد، زیرا طرفین برای بازسازی اعتماد در تلاشند.

عربستان روز سه شنبه از موفقیت در پایان دادن به اختلاف با قطر طی یک توافق با حمایت آمریکا خبر داد. وزیر خارجه عربستان گفت ریاض و هم پیمانانش، تمامی روابط با دوحه را که از نیمه سال 2017 به وخامت کشیده شده بود، از سرخواهند گرفت.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات در کنفرانس خبری مجازی گفت اقدامات طی یک هفته از زمان توافق اجرایی می شود « ازجمله اقدامات عملی در زمینه خطوط هواپیمایی، کشتیرانی و تجاری.»

خطوط هواپیمایی قطر در روز پنج شنبه اعلام کرد این شرکت عبور برخی از پروازهای خود از مسیر هوایی عربستان را آغاز خواهد کرد.

از سرگیری ارتباطات هوایی با قطب هوانوردی منطقه‌ای امارت، برای قطر و میزبانی این کشور در جام جهانی 2022 بسیار مهم است.

عربستان، امارات، بحرین و مصر، قطر را به اتهام حمایت از تروریسم و جلب نظر ایران تحریم کردند. دوحه این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید، هدف این تحریم ها، محدود کردن حاکمیت آن است.

کویت و آمریکا شروع به میانجی گیری کردند زیرا واشنگتن معتقد است این اقدام به تلاش ها برای محدود کردن ایران ضربه زده است؛ موضوعی که برای عربستان به ویژه پس از حملات به تاسیسات انرژی اش در سال گذشته، بسیار مهم است.

به گفته منابع آگاه، دولت ترامپ و ریاض، به سایر کشورهای تحریم کننده قطر فشار آورده اند تا این توافق را امضا کنند و عربستان سریع تر از هم پیمانانش این روابط را از سر می گیرد.

این چهار کشور برای پایان دادن به تحریم دوحه، 13 شرط تعیین کرده بودند، از جمله تعطیلی تلویزیون الجزیره، بستن پایگاه نظامی ترکیه، قطع ارتباط با اخوان المسلمین و کاهش روابط با ایران.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر به فایننشال تایمز گفت دوحه با به تعلیق در آوردن پرونده های حقوقی مربوط به تحریم، از جمله پرونده در سازمان تجارت جهانی و دیوان بین المللی دادگستری موافقت کرده است.

وی افزود قطر همچنین در زمینه مبارزه با تروریسم و «امنیت فراملی» همکاری خواهد کرد اما این توافق بر روابط این کشور با ایران و ترکیه تاثیر نخواهد گذاشت.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن