اجتماعی

از قبرهای اضطراری در بهشت زهرا تا برنامه‌ریزی برای تهران بعد کرونا

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ – ۱۸:۲۳ از قبرهای اضطراری در بهشت زهرا تا برنامه‌ریزی برای تهران بعد کرونا

کرونا وارد کشور شد. تعدادی از شهروندان مبتلا و عده‌ای جان باختند. مشکل کمبود جا برای متوفیان نیست اما مدیران شهری به دنبال جانمایی برای گورستان جدید پایتخت هستند.

از قبرهای اضطراری در بهشت زهرا تا برنامه‌ریزی برای تهران بعد کرونا

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، در روزهای پایانی بهمن خبر شیوع ویروس کرونا در کشور منتشر شد. در این مدت تعدادی از شهروندان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند. شهرداری تهران برنامه‌هایی برای مقابله با ویروس کرونا درنظر گرفت. چند سوله مدیریت بحران برای این منظور تجهیز شد، هر چند استقبال از این سوله‌ها کم بود. همچنین به صورت روزانه ضدعفونی در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس صورت گرفت.

یکی دیگر از خدماتی که شهرداری در ایام کرونا ارائه کرد، تدفین متوفیان کرونا در بهشت زهرا بود. در حال حاضر، تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته است و گفته می‌شود که شرایط خوب نیست و شاید محدودیت ها بازگردد.در روزهای پایانی شهریور هم خبر رسید که آمار فوتی‌ها افزایش یافته است و شمار مبتلایان از مرز 4 هزار گذشته است.

انفجار کرونایی در برخی شهرها/موارد جدید بستری چند برابر شده است
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم گفت: در برخی شهرها انفجار کرونایی رخ داده است و موارد جدید بستری چند برابر شده است.

به گفته حریرچی، بستری روزانه 10 نفری در قم اکنون به چندین برایر رسیده است و وضعیت کرونا در کل کشور در حال هشدار و قرمز است.

اگر مداخلاتی جدی صورت نگیرد، هفته‌های سختی خواهیم داشت

گفته می‌شود که پایتخت روزانه با 60 فوتی روبه‌رو است و موج سوم کرونا در تهران شکل گرفته است و باید مداخلات جدی صورت گیرد. علیرضا زالی رئیس ستاد کرونای استان تهران می‌گوید: اگر مداخلاتی جدی صورت نگیرد، هفته‌های سختی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ستاد کرونای استان تهران با ارسال نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار بازگشت محدودیت‌های کرونایی شده است.

دلایل شکل گیری موج سوم کرونا

وی مزمن شدن بیماری، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حجم زیاد مسافرت‌ها را از دلایل شکل‌گیری موج سوم کرونا در تهران دانست.

با توجه به افزایش بیماری/مدیران شهری: مشکلی در تدفین نداریم

با توجه به افزایش آمار متوفیان کرونا در تهران، مدیران شهری می‌گویند مشکلی در تدفین و کمبود جا ندارند. زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره به خبرنگار فارس، گفت: با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در حال حاضر مشکل ظرفیت نداریم.

پیش بینی واحدهای جدید برای بهشت زهرا/مشکل ظرفیت نداریم

وی با تأکید بر این موضوع که در خدمات دادن برای متوفیان مشکلی نداریم گفت: اما باید برای درازمدت برنامه‌ریزی کنیم، هر چند واحدهای جدید برای سازمان بهشت‌زهرا پیش‌بینی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مکان‌‌یابی برای گورستان‌های جدید تهران گفت: در برنامه توسعه‌ای این موضوع قرار دارد، البته هماهنگی‌هایی هم با شورا صورت گرفته است، اما در حال حاضر مشکل ظرفیت در بهشت‌زهرا نداریم.

مکان جدید گورستان تهران هنوز قطعی نشده است/نقاط پیشنهاد شده در حال بررسی

وی در خصوص مکان‌های جدید گورستان تهران گفت: دو تا سه مورد، مورد مطالعه است، اما هنوز قطعی نشده، ولی کار در حال پیش رفتن است.

۱۵ هزار قبر برای مواقع بحران/ هر زمان که پر شود دوباره جایگزین می‌کنیم

وی در خصوص قبرهای اضطراری برای مواقع بحران گفت: 15 هزار قبر ذخیره برای مواقع بحران وجود دارد، هر زمان که پر شود دوباره جایگزین می‌کنیم و مشکلی وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که مکان جدید گورستان تهران تا پایان سال قطعی می‌شود، گفت: نمی‌توانیم فعلا در این باره نظر دهیم.

موج سوم کرونا در تهران آغاز شده است و مسئولین وضعیت را سخت اعلام کردند. ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران می‌گوید: اولین مرگ ناشی از ویروس کرونا را در تهران در اسفند سال گذشته داشتیم و امروزه تعداد زیادی از شهروندان به این ویروس مبتلا شده و تعدادی هم جان خود را از دست داده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد که بیشترین اولویت ما کمک به رفع چالش‌های شهروندان است و در این مسیر مدیریت شهری با تمامی منابع، ابزار و امکانات لازم برای حفاظت از شهروندان فراهم کرده و برای شرایط اپیدمی برنامه‌ریزی کرد.

امروز باید برنامه‌ریزی کنیم که تهران بعد از کووید19 به شکل خواهد بود

وی تأکید کرد که شهرها همیشه بستر نوآوری بوده‌اند، اما امروز باید برنامه‌ریزی کنیم که تهران بعد از کووید19 به شکل خواهد بود. برای رفع این چالش باید به نیازهای اولیه مردم یعنی سلامت و مسکن توجه کنیم.

در برخی اخبار آمده بود که قطعه جداگانه‌ای برای متوفیان کرونا در بهشت‌زهرا ایجاد شده است. زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران گفت: غسالخانه متوفیان کرونا از متوفیان عادی جداست و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود، اما لزومی به ایجاد قطعه‌ای جداگانه برای دفن متوفیان کرونا نیست.

شرایط دفن متوفیان کرونا کاملاً متفاوت است

وی تأکید کرد که شرایط دفن متوفیان کرونا کاملاً متفاوت است.

مسئولین بهشت‌زهرا تأکید دارند که تمامی پروتکل‌های بهداشتی در این سازمان صورت می‌گیرد. سعید خال رئیس سازمان بهشت‌زهرای شهرداری تهران می‌گوید: افزایش آمار شیوع کرونا شرایط را علاوه بر کادر درمانی، برای پرسنل سازمان نیز سخت کرده است. اعداد و ارقام فوتی‌ها و مراجعه‌کنندگان به بهشت‌زهرا قابل قیاس با سایر آرامستان‌ها نیست.

وی با تأکید بر این موضوع که سازمان بهشت‌زهرا یک نهاد بدون تعطیلی است، گفت: رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی به خصوص پس از اعلام فوتی‌ بیماری کرونا، در اواخر بهمن ماه در سازمان بهشت‌زهرا بیش از گذشته انجام شد. رعایت نکات بهداشتی شامل پرسنل، مراجعه‌کنندگان، محیط این سازمان مانند سالن‌های تطهیر، ماشین‌های حمل اموات و محیط‌های پیرامونی است.

سالن‌های تطهیر در چند نوبت ضدعفونی می‌شود

به گفته مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا، سالن‌های تطهیر در چند نوبت ضدعفونی می‌شود و مشکلی وجود ندارد.

براساس این گزارش، بهشت‌زهرا همیشه برای مواقع بحران قبرهایی را آماده کرده است. در حال حاضر هم مشکل ظرفیت در بهشت‌زهرا وجود ندارد، اما باید تکلیف گورستان جدید پایتخت هم به زودی مشخص شود. هنوز معلوم نیست که گورستان جدید در کدام نقطه شهر ساخته می‌شود و مدیران فعلا اعلام می‌کنند که مطالعات صورت گرفته است، اما از نام بردن نقطه قطعی خبری نمی‌دهند. با توجه به وضعیت کرونا و شرایط اضطراری، مدیران شهری تأکید دارند که مشکلی در بهشت‌زهرا برای دفن کرونایی‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن