اقتصادی

استقبال افغانستان از افتتاح راه‌آهن خواف- هرات

جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ – ۰۸:۲۶ استقبال افغانستان از افتتاح راه‌آهن خواف- هرات

قرار است امروز با حضور روسای جمهور ایران و افغانستان پروژه مهم و راهبردی خط‌آهن خواف-هرات افتتاح شود.

استقبال افغانستان از افتتاح راه‌آهن خواف- هرات

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، حدود 4 سال از آغاز به‌کار ساخت خط آهن هرات – خاف می‌گذرد و اکنون پس از پایان کار قطعه سوم این پروژه مهم اقتصادی و انجام روند آزمایشی عبور قطارهای باربری و مسافربری قرار است امروز پنجشنبه (20 آذر) با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان افتتاح شود.

با افتتاح این پروژه عظیم افغانستان به خاورمیانه، ترکیه و اروپا متصل خواهد شد و اموال تجاری افغانستان که از طریق بندر عباس و بندر چابهار انتقال می‌یافت پس از آن توسط خط آهن هرات – خاف با هزینه کم و در اسرع وقت انتقال خواهد یافت.

ظرفیت این خط آهن به 2 میلیون تن می‌رسد که در کنار حمل کالاهای وارداتی و صادراتی، انتقال مسافران نیز با تفاهمی که با مسوولان جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، آغاز خواهد شد.

با پیش بینی‌های دولت افغانستان از این پروژه در سال نخست یک میلیون تن کالا واردات و صادرات خواهد شد و در 3 سال بعد از آن نیز به 5 میلیون تن خواهیم رسید که 50 میلیون دلار سالانه درآمد به خزانه دولت واریز خواهد شد.

به گفته مقامات افغان، پروژه خط آهن هرات – خاف می‌تواند از فرار مالیاتی جلوگیری کند و فساد در گمرکات را کاهش دهد.

سید مصطفی داوودی معاون فنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم محموله آزمایشی از ایران به هرات که یک هفته پیش صورت گرفت به خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: با توجه به اینکه ایران در یک نقطه استراتژیک دنیا قرار دارد و دسترسی به آب‌ها و آسیای میانه و اروپا دارد حالا این مزیت‌ها با افتتاح خط آهن هرات – خاف هدیه شده به کشور دوست افغانستان که با ظرفیت بیش از میلیون تن خط آهن هرات – خاف در آینده شاهد حمل کالاها بیش از میلیون تن خواهد بود و پس از آن نیز مقدمات رفت و آمد قطارهای مسافربری ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، در صورت تقاضای بازرگانان دوطرف و با توجه به ظرفیت بالای خط آهن هرات – خاف روزانه تا 15 قطار باربری و مسافربری می‌تواند در این مسیر رفت و آمد کند.

انتهای پیام/ ر

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن