اقتصادی

اصلاحات قراردادهای EPD و EPC بعد از خروج آمریکا از برجام

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۲:۳۵ اصلاحات قراردادهای EPD و EPC بعد از خروج آمریکا از برجام

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام ما برخی اصلاحاتی را در قراردادهای EPD و EPC انجام دادیم زیرا مشکلاتی برای پیمانکاران ایجاد شده بود که با انجام اصلاحات بهبودهای لازم در قراردادها انجام شد.

اصلاحات قراردادهای EPD و EPC بعد از خروج آمریکا از برجام

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا دهقان معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در مراسم اهدای قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت با اشاره به ضرورت افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی، اظهار داشت: ایده اولیه طرح نگهداشت و افزایش تولید میادین نفتی در سال 95 و بعد از امضای توافق برجام و پیش از خروج آمریکا از برجام مطرح شد. در 20 آذر 96 این طرح در هیأت مدیره شرکت ملی نفت تصویب شد و 7 خرداد سال 97 در شورای اقتصاد به تصویب رسید. این طرح به موازات قراردادهای IPC پیگیری‌ می‌شد.

وی گفت: امضای قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید در قالب 33 پروژه تعریف شد که اکنون در مرحله دوم 13 قرارداد منعقد می‌شود که ارزش این قراردادها یک و نیم میلیارد یورو و مدت زمان اجرای این قراردادها 24 ماه است که طی این قراردادها روزانه 185 هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت اظهار داشت: بعد از خروج آمریکا از برجام ما برخی اصلاحاتی را در قراردادهای EPD و EPC انجام دادیم زیرا مشکلاتی برای پیمانکاران ایجاد شده بود که با انجام اصلاحات بهبودهای لازم در قراردادها انجام شد. از جمله اصلاحاتی که می‌توان انجام داد می‌توان به ارزی کردن واحد مبلغ قرارداد اشاره کرد. همچنین شرط آوردن 20 درصد سرمایه توسط پیمانکاران نیز برداشته شد.

دهقان افزود: از جمله مزایاین این طرح می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم برای پیمانکاران نفتی، سازندگان تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و محلی اشاره کرد که از طریق برگزاری مناقصات صرفا از لیست پیمانکاران صاحب صلاحیت ایرانی و الزام پیمانکاران پروژه‌ها به خرید حداکثری کالا و تجهیزات از سازندگان ایرانی انجام می‌شود.

وی گفت: روال گذشته برای اجرای پروژه‌های نگهداشت و افزایش تولید بدین صورت بود که کارها به صورت قطعه قطعه به پیمانکاران کوچک سپرده می‌شد که چون مدیریت کار یکپارچه نبود مشکلاتی در انجام فرایند کار ایجاد می‌شد. در طرح جدید امکان تامین سرمایه از بازار سرمایه به علت تولید محور بودن پروژه‌ها، ایجاد بستر مناسب برای تربیت پیمانکاران رتبه یک به منظور واگذاری توسعه یکپارچه میادین نفتی وجود دارد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت اظهار داشت: همچنین ایجاد فضای رقابتی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها و اختصاص 4 درصد از اعتبار هر طرح برای مسئولیت‌های اجرایی از جمله دیگر ویژگی‌های این طرح است.

دهقان افزود: ما در وزارت نفت تلاش کردیم که سامانه مدیریت پروژه را راه‌اندازی کنیم که اطلاعات پروژه در آن وارد می‌شود و برای شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه قابل رؤیت است. راه‌اندازی این سامانه از ابتدای سال 98 پیگیری شد و هم اکنون در 10 طرح قبلی نگهداشت و افزایش تولید مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت:روال کارکرد سامانه مدیریت پروژه به این صورت است که ابتدا پیمانکار گزارش عملکرد پروژه را در سامانه بارگذاری می‌کند سپس تائید عملکرد آن توسط شرکت MC انجام می‌شود و مرحله بعدی تصویب عملکرد توسط شرکت کارفرما انجام می‌شود و سپس راهبری سیستم با شرکت ملی نفت ایران است وتمامی اطلاعات آن در داشبوردهایی که در سامانه موجود است در اختیار شرکت‌های تابعه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن