اقتصادی

اعتبار 33 میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی اختصاص یافت

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۲:۲۴ اعتبار 33 میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی اختصاص یافت

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی گفت: خط اعتباری 33 میلیارد تومانی اختصاص یافته و این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی تسهیلات می‌دهد.

اعتبار 33 میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز جانعلی بهزادنسب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در نشست خبری به یکی از فعالیت‌های عمده صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت:‌ خط اعتباری 33 میلیارد تومانی از سوی معاونت فناوری علمی رئیس‌جمهور اختصاص یافته که به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات داده می‌شود.

وی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را در رشد و ارتقاء بخش کشاورزی بسیار با اهمیت خواند و گفت:‌ امروزه افزایش تولید و درآمد کشاورزان بدون تجهیز به علم و فناوری امکانپذیر نیست شرکت‌های دانش‌بنیان عامل و واسط علم و بخش کشاورزی محسوب می شوند.

بهزادنسب به فلسفه تشکیل صندوق‌‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت:‌16 سال پیش این صندوق با هدف ارائه تسهیلات ارزان و نیز جذب سرمایه‌گذاری در این بخش شکل گرفته و تا کنون 154 صندوق با 2300 میلیارد تومان سرمایه در کشور ایجاد شده است.

به گفته مسؤول این صندوق‌ها از 16 سال پیش تا کنون 13.5 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای فعالیت‌‌های کشاورزی به سهامداران پرداخت کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌ها به 4 حوزه فعالیت این صندوق اشاره کرد و گفت: عمده هدف این صندوق ارائه تسهیلات بانکی برای فعالیت‌‌های کشاورزی است چرا که امروزه تأمین سرمایه برای بخش کشاورزی به ویژه خرده‌پای کشور بسیار با اهمیت است.

همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که چند سالی است که شکل گرفته و می‌تواند عامل تغییر و تحول در بخش کشاروزی باشد را به عنوان فعالیت دوم مورد هدف دنبال کرد.

بهزاد نسب به حمایت از شرکت‌های قراردادی هم اشاره کرد و گفت:‌این نوع قراردادها برای بخش کشاورزی بسیار مهم است و به این روش است که صنایع بزرگ به عنوان تأمین سرمایه تولیدکنندگان وارد می‌شوند و از آنها حمایت می‌کنند و در صورتی که آنها نتوانند به تعهداتشان عمل کنند صندوق ورود می‌کند و قرارداد سه‌جانبه با آنها امضاء می‌کند و در حقیقت این بار صندوق کارخانه‌ها و صنایع را حمایت کرده و مکلف می‌کند که به پشتیبانی از بخش تولید ادامه دهد.

این مسؤول خرید محصولات کشاورزی و تأمین نهاد کشاورزی را جز فعالیت چهارم این صندوق‌ه‌ا عنوان کرد و گفت:‌امروزه نهاده‌ها به عنوان مقدمه اصلی بخش تولید است و هرگونه خلل در تأمین آن ضربه بزرگی به بخش کشاورزی می‌زند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تسهیلات شما به کشاورزان خرده‌پا هم می‌رسد یا اینکه بیشتر برای بنگاه‌های بزرگ تعلق می‌گیرد،‌گفت: این صندوق با واسطه بیش از 3 میلیون سهامدار دارد یعنی سهامدار عمده این شرکت اتحادیه‌ها هستند و بهره‌برداران عضو این اتحادیه هم با واسطه سهامدار صندوق محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: تسهیلات در اختیار اتحادیه‌ها مربوطه قرار می‌گیرد و آنها از اعضای خود برای تأمین هزینه نهاده و یا دیگر موارد حمایت می‌کنند.

خبرنگار فارس پرسید در کشاورزی قراردادی که صنایع از کشاورزان حمایت می‌کنند خودشان را صاحب حق می‌دانند که محصولات کشاورزان را به هر قیمتی خریداری کنند آیا در این موارد نظارتی می‌شود؟ گفت: موضوع خرید محصولات کشاورزی در دو حالت خرید تضمینی یا قرارداد به نرخ قیمت بازار است که در مورد اول نمی‌توانند ارزان‌تر از نرخ تضمینی خریداری کنند و در مورد دوم هم باید نرخ بازار را رعایت کنند.

به گزارش فارس اما واقعیت این است که در بیشتر موارد کارخانه هایی که پیشاپیش از تولید حمایت می کنند در زمان برداشت محصول را به قیمت نازلتری از آنها خریداری می کنند.

*دلایل عقب ماندگی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

این مسؤول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دلیل عقب‌ماندگی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت:‌متأسفانه بازدهی پایین در بخش کشاورزی سرکوب قیمت‌ها در سال‌های گذشته و پرداختن صرفا به تولید در بخش کشاورزی باعث جذب نشدن سرمایه شده است. به طوری که سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی 8 درصد است اما سهم این بخش در تشکیل سرمایه تنها 5 درصد می‌باشد.

وی اشاره کرد:‌برای افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش باید از صرفا تولید محصول به ایجاد کسب و کارهای کشاورزی سوق پیدا کنیم. همچنین اجازه دهیم محصولات کشاورزی با نرخ مناسب عرضه شوند و اگر دولت می‌خواهند این محصولات به قیمت ارزان‌تری دست مصرف‌کننده برسد باید مابه‌التفاوت آن را به تولیدکننده پرداخت کند.

* پول ساختمان شیشه‌ای به حساب صندوق نیامد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که ساختمان شیشه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با توجیه اینکه پول آن در صندوق‌های بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری خواهد شد به فروش رسید آیا پول این ساختمان به حساب صندوق‌ها آمد؟ گفت: متأسفانه هیچ پولی از بابت فروش ساختمان شیشه‌ای به صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی نیامد.

خبرنگار فارس پرسید، به هر حال آن زمان صندوق به عنوان ابزار و عامل توجیه فروش این ساختمان شد آیا واکنشی در این باره نشان ندادید؟ گفت: به هر حال آن موقع بنده مسؤول این صندوق نبودم اما آن زمان هم صحبتی درباره پرداخت پول ساختمان شیشه‌ای به حساب صندوق مطرح نبود.

به گزارش فارس در مصاحبه‌‌های مختلف با صادق خلیلیان وزیر وقت جهاد کشاورزی اشاره کرد که آن موقع قرار بود پول این ساختمان به صندوق حمایت از بخش کشاورزی واریز شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن