فرهنگ و هنر

افراد باهوش از نگاه امام حسن (ع) چه کسانی هستند؟ +فیلم

افراد باهوش از نگاه امام حسن (ع) چه کسانی هستند؟ + فیلم

حجت‌الاسلام بصیری از ویژگی و شاخصه افراد باهوش و مقایسه آن‌ها با افراد نادان از منظر کریم اهل بیت (ع) گفت.

به گزارش مشرق، امام حسن علیه السلام می‌فرمایند: "بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیکَ باطِلاً کَثیرًا، بین حق و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشمت بینی حقّ است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیاری را بشنوی ". برای تشخیص حق از باطل، انسان نیازمند هدایتگری است که بتواند مسیر جهنمی را از جاده بهشتی متمایز کند و در دوراهی‌های سخت به داد او برسد تا به مسیر درست زندگی روی بیاورد.

بیشتر بخوانید:

صلح امام حسن کجا صلح ایران با آمریکا کجا

حجت الاسلام و المسلمین حسن بصیری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، نیاز انسان به الگو را ذاتی خواند و گفت: فرقی نمی‌کند مسلمان باشی یا غیر مسلمان؛ دین خدا را پذیرفته باشی یا خیر. ذات انسان به گونه‌ای است که تمایل دارد از مقام «بودن» به مقام «شدن» برسد و تبدیل شود؛ لازمه «شدن» پذیرش الگوست. قرآن الگوی مناسب را پیامبر (ص) می‌داند و در دل ایشان حضرات معصومین هستند که ما از ایشان به عنوان الگو نام می‌بریم.

ببینید:

فیلم/ چرا امام حسن (ع) با معاویه صلح کرد؟

وی افزود: امام حسن (ع) صاحب مقام والایی است و الگویی شایسته محسوب می‌شود؛ کرامات امام حسن (ع) را همه می‌شناسند. من از میان روایات ایشان این حدیث ارزشمند را انتخاب کرده ام که شاخصه اصلی انسان‌های باهوش، پرهیزکار و نادان را بیان می‌کند. امام حسن می‌فرمایند: «افراد زیرک و باهوش کسانی هستند که در رفع گرفتاری نیازمندان به گونه‌ای عمل می‌کنند که قبل از اعلام نیاز توسط نیازمند، از آن‌ها رفع حاجت شود».

این کارشناس مذهبی در تفسیر این حدیث گفت: افراد پرهیزکار کسانی هستند که از معصیت و گناه دوری می‌کنند. ذات گناه مانند کف روی آب ماندگاری و دوام ندارد؛ لذا افراد زیرک معصیت نمی‌کنند تا ماندگار شوند. افراد نادان و احمق نسبت به فرمایشات حضرت حق بی نیازند و در مسیر گناه قدم بر می‌دارند. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: هر نقص و دردی دوایی دارد جز حماقت؛ همچنین حضرت مسیح فرمود: من توانستم مرده را زنده کنم، اما احمق را نتوانستم دانا کنم!

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه احادیث ائمه در راستای پرداختن به ویژگی‌های یک انسان کامل است، گفت: امید که با مطالعه و عمل به این راهکارهای درست مسیر زندگی که به سعادت ختم می‌شود را پیدا کنیم و در همان راستا گام برداریم.

دانلود

منبع: باشگاه خبرنگاران

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن