اجتماعی

افزایش شایعات همزمان با بالارفتن آمار کرونا؛ از «واکسن پولی» تا «پر شدن سردخانه‌ها»

يکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ – ۱۹:۵۴ افزایش شایعات همزمان با بالارفتن آمار کرونا؛ از «واکسن پولی» تا «پر شدن سردخانه‌ها»

این روزها شاهد افزایش چشمگیر شایعات کرونایی در فضای مجازی هستیم درست مانند اتفاق خطرناکی که در فضای حقیقی در حال پیوستن است.
افزایش شایعات با بالارفتن آمار کرونا

افزایش شایعات همزمان با بالارفتن آمار کرونا؛ از «واکسن پولی» تا  «پر شدن سردخانه‌ها»

از شایعه تا واقعیت: ورود ایران به پیک چهارم کرونا و بالارفتن آمار غمبار مبتلایان و قربانیان کرونا در کشورمان که براثر بی‌تدبیری برخی مسئولان و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط عده‌ای از مردم اتفاق افتاد، باعث شده روزهای سختی را دوباره تجربه کنیم.

همزمان با بالارفتن این آمار، شایعات نیز در فضای مجازی شدت گرفته است؛ موضوعی که اگر ادامه پیدا کند فضای جامعه را دچار تشویش و باعث بدتر شدن این بیماری می‌شود.

در ادامه به این شایعات کرونایی در روزهای اخیر نگاهی می‌اندازیم:

* پولی شدن واکسیناسیون

به تازگی شایعه‌ای مبنی بر اینکه قرار است واکسیناسیون کرونا در کشور و در قالب پرداخت هزینه و خارج از نوبت انجام شود درفضای مجازی منتشر شده اما دکتر کیانوش جهانپور،- رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تکذیب این ادعا گفت: هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید۱۹ بصورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.

* شایعه تزریق واکسن به امام جمعه آبادان

همچنین پس از اقدام غیرانسانی برخی شهرداران که اسم خود را به جای پاکبانان در نوبت واکسیناسیون قرار دادند، شایعه شد که حجت‌الااسلام علی ابراهیمی‌پور امام‌جمعه آبادان هم واکسن زده است که این شایعه توسط خود ایشان تکذیب شد(اینجا).

در همین رابطه، سید زین العابدین موسوی فرماندار ویژه شهرستان آبادان هم با تکذیب این موضع گفت: ایشان واکسن نزدند و در این رابطه در حق ایشان ظلم شد(اینجا).

*«مهاجرت عضو کلیدی تولید واکسن کوو ایران برکت»

یکی از این شایعات با عنوان «مهاجرت عضو کلیدی تولید واکسن کوو ایران برکت» در فضای مجازی و بین برخی کاربران شبکه‌‌های اجتماعی منتشر شد.

شایعه‌ای که نیکی‌ملکی رئیس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام آن را تکذیب کرد صریحاً گفت: اولا این پروژه "یک" عضو کلیدی ندارد و گروهی از دانشمندان نخبه درآن مشغول به فعالیتند و ثانیا هیچ‌یک از عوامل پروژه واکسن برکت هم به خارج ازکشور مهاجرت نکرده‌اند.

* شایعه بهبود کرونا با شیره تریاک

شایعه دیگری که با بالارفتن آمار قربانیان کرونا در بین برخی مردم شایعه شده «شایعه بهبود کرونا با شیره تریاک» است. اما در این رابطه رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: شایعه بهبود کرونا با شیره تریاک صحت ندارد. این خود درمانی را در خصوص چند بیمار شاهد بودیم که وضعیت بیماران بدتر هم شد.حتی بیماری داشتیم که علاوه بر اینکه کرونای شدیدتری گرفت، درگیر ترک اعتیاد هم شد. جدای همه مشکلات، ممکن است این مواد با داروهای دیگر تداخل کرده و وضعیت بیماران را وخیم‌تر ‌کند.

* ربط دادن کمبود واکسن به عدم خرید ایران از آمریکا

ایران اینترنشنال رسانه سعودی نیز سعی دارد فارغ از همه بی‌تدبیری‌های روزهای گذشته که باعث 3 رقمی شدن قربانیان کشورمان شد؛ موضوع را به عدم خرید واکسن آمریکایی و انگلیسی توسط ایران ربط دهد.

در پاسخ به این شایعه ابتدا باید گفت چگونه کشوری که سال‌ها با تحریم‌های ظالمانه جان مردم را به خطر انداخته و حتی غذا و دارو را تحریم کرده به ایران واکسن می‌دهد؟

ثانیاً این کشور حتی بر عهد خود با همپیمانانش وفادار نبوده و از فروش واکسن به آن ها خودداری کرده است.

ثالثاً آمار کشته‌های آمریکا در همین روز گذشته دو برابر ایران بوده است که به نظر می‌رسد سیاستمداران این کشور باید به فکر مردم خودشان باشند.

رابعاً برخلاف هجمه‌‌ها و دروغ‌هایی که bbcفارسی با تحریف سخنان رهبر انقلاب داده بود، معظم‌له اجازه خرید هرنوع واکسن مطمئن از کشورهای دیگر را صادر کردند که در این موضوع هم شامل بدعهدی‌ها به خصوص از سوی کوواکس و حتی هند بودیم.

* شایعه تکمیل ظرفیت سردخانه شهرستان ایذه

اخیرا نیز کلیپی با عنوان "اعتراض شهروندان ایذه نسبت به وضعیت بیمارستان"، در برخی از شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که شهروندان در پی حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خوزستان، نسبت به وضعیت بیمارستان شهر ایذه اعتراض کرده‌ و اظهار داشته‌اند که سردخانه‌ها دیگر جا ندارد و جان‌باختگان مستقیما برای دفن منتقل می‌شوند.

اما عرفان مردانی، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، این خبر را از اساس کذب خواند و گفت: با وجود اینکه ایذه یکی از شهرهای قرمز و پرخطر کرونایی استان است که به علت برگزاری اجتماعات شلوغ و بدون ضابطه روند ابتلا در آن صعودی است، در روز انتشار این شایعه، با تلاش مدافعان سلامت هیچ فوتی ناشی از بیماری کرونا نداشته است.

* شایعه فوت دو تن از کادر در مان پس از تزریق واکسن کرونا
شایعه دیگری که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده، شایعه «مرگ ۲ کادر درمان سبزواری پس از تزریق واکسن کرونا» است اما بنابر گفته روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار یکی از متوفیان بر اثر پارگی آئورت، جان خود را از دست داده و دیگری نیز شب گذشته در محیطی خارج از بیمارستان فوت کرده است.
محمد باقرزاده، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی سبزوار، همچنین تاکید کرد که تاکنون هیچ‌گونه عوارض خاصی بعد از تزریق واکسن کرونا در بین افراد دریافت‌کننده مشاهده نشده است.
باقرزاده خاطرنشان کرد که حدود ۹۰درصد از پرسنل سانتر کرونا دانشگاه علوم پزشکی سبزوار واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و تاکنون فوت و یا مرگ مشکوک ناشی از تزریق واکسن کرونا در بین کادر بهداشت و درمان این دانشگاه دیده نشده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هتل پرشین بیمه رازی زمزم هتل پرشین بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن