اجتماعی

افزایش پوشش ایمنی در برابر اعتیاد در مدارس به ۴۲ درصد

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۸:۳۲ افزایش پوشش ایمنی در برابر اعتیاد در مدارس به ۴۲ درصد

وزیر آموزش ‌و پرورش از افزایش پوشش ایمنی در برابر اعتیاد در مدارس از ۸ درصد در سال ۹۲ به ۴۲ درصد در سال جاری خبر داد و گفت: امیدواریم تعداد کانون‌های یاریگران را به 30 هزار مدرسه افزایش دهیم.

افزایش پوشش ایمنی در برابر اعتیاد در مدارس به ۴۲ درصد

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری محرم‌الحرام اظهار کرد: از همه‌کسانی که در سال تحصیلی قبل برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر تلاش کردند و این برنامه را استمرار دادند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی یکی از واقعیت‌های زندگی امروز ما است و جامعه ما با پدیده آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو است زیرا ما با یک پدیده‌ای مواجه هستیم که سرعت تحولات و تغییرات جوامع جهانی را دربرمی‌گیرد بنابراین هر تحول و تغییری آرایش نیروها را بر هم می‌زند و شرایط روحی و روانی جامعه را تغییر می‌دهد تعادل‌ها را به هم میزند قدرت‌ها و منزلت‌ها را جابه‌جا می‌کند و توانمندی‌ها را به ضعف می‌کشاند و یا موجب افزایش توانمندی‌های یک جامعه می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه جامعه دائماً در حال تکاپو و پویایی است، تصریح کرد: این پویایی موقعیت‌های جدیدی را به وجود می‌آورد که هر موقعیت جدید نیازمند آن است تا انسان‌هایی که در آن موقعیت زندگی می‌کنند توانمندی‌های لازم را برای مواجهه با آن موقعیت نو داشته باشند لذا اوضاع دائماً نو به نو می‌شود و انسان‌ها نیز باید دائماً تغییر کنند و توانمندی‌های خودشان را افزایش دهند.

توانایی مواجهه هوشمندانه با آسیب‌ها را داشته باشیم

وی ادامه داد: اگر توانمندی‌های جامعه در قبال تحولات اجتماعی توسعه پیدا نکند با پدیده‌های نگران‌کننده‌ای در حوزه اجتماع روبرو خواهیم شد؛ پدیده‌هایی از قبیل انفعال، درماندگی، استیصال، انزوا، حاشیه‌نشینی و … واقعیت‌هایی است که در جابه‌جایی‌ها روال زندگی انسان را تغییر می‌دهد و نسبت انسان را به محیط دچار تغییر می‌کند بنابراین، تغییرات این‌چنینی زمینه‌ساز شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی است ما اگر درک روشنی از تغییرات داشته باشیم و بتوانیم توانمندی‌های خودمان را افزایش دهیم قادر خواهیم بود مواجهه هوشمندانه‌ای با آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: جوامع در این شرایط متفاوت هستند که برخی توانایی مواجهه دارند اما برخی جوامع در برخورد با آسیب‌های اجتماعی، آسیب می‌بینند اصولاً فراز و فرود تمدن‌ها هم محصول توانمندی‌های جوامع برای مواجهه با شرایط نو و تغییرات جدید است لذا اگر این مواجهه به‌درستی صورت نگیرد آسیب‌های روحی و روانی به وجود می‌آید که زمینه‌ساز شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی است.

طرح یاریگران زندگی تلاش می‌کند توانمندی‌ها را به‌روز کند

وی افزود: طرح یاریگران زندگی تلاش می‌کند توانمندی‌ها را به‌روز، ارتباطات را برقرار و مصونیت‌ها را در سطح جامعه ایجاد کند بنابراین مشارکتی که در این طرح با حضور معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها شکل می‌گیرد خواص بسیاری دارد از یک‌سو برای مشارکت‌کنندگان ایمنی‌بخش است و از سوی دیگر موجب ایمنی جمعی خواهد شد که این موضوع بسیار مهم است.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: این طرح، نقطه‌ای را هدف‌گذاری کرده است که مناسب‌ترین دوره حیات انسان‌ها و مؤثرترین دوره فراگیری و شکل‌گیری شخصیت افراد است و بخش مهمی از آینده انسان‌ها در این دوره شکل می‌گیرد بنابراین حضور در دوره تحصیل و طراحی برای اقدامات هم‌زمان با تحصیل دانش آموزان یک اقدام اساسی و بسیار مهم است.

وی ادامه داد: هرچند می‌توانیم بعد از شکل‌گیری شخصیت‌ها به طرق مختلف با آسیب‌های اجتماعی ایجاد شده مقابله کنیم اما هم پرهزینه و هم دستیابی به موفقیت کمتر خواهد بود، اما در دوره‌ای که ما با دانش آموزان ارتباط داریم، دوره آموزشی منظم و با یک پیوند منظم آموزشی است و این در بهترین دوره حیات انسان با بیشترین شرایط شکل‌گیری شخصیت است، بنابراین نقطه مهمی هدف‌گذاری شده و دارای اهمیت فوق‌العاده ای است.

حاجی میرزایی اظهار کرد: ما از شبکه‌ای استفاده می‌کنیم که می‌توان به‌یقین گفت کارآمدترین شبکه اجتماعی در سراسر ایران است. هیچ شبکه اجتماعی به این گستردگی و پیوند منظم و مستمر و قاعده‌مند نداریم ممکن است مجموعه‌هایی باشند که دایره شمولشان مانند ما در آموزش‌وپرورش باشد اما ارتباطاتشان مانند ما نیست. توسعه ارتباطات روزانه، تعاملات چهره به چهره و ارتباط بین افراد ظرفیت فوق‌العاده ممتاز و والایی را برای این کار ایجاد کرده که فوق‌العاده مهم است.

وی ادامه داد: در این شبکه ما از مرکز، استان، منطقه، مدرسه، معلم، دانش‌آموز و اولیا یک هرمی هستیم که در رأس آن ستاد وزارت آموزش‌وپرورش، طراحی برنامه‌هایی را برای یک جمعیت بزرگ ارائه می‌دهد.

باید از تمام ظرفیت‌های شبکه شاد استفاده کنیم

وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: بیش از ۴۰میلیون نفر از جامعه در جایگاهی هستند که می‌توانند تحت نفوذ این برنامه قرار بگیرند اگر بتوانیم از ظرفیت این شبکه ایجاد شده به نحو مؤثر و احسن استفاده کنیم هیچ شبکه‌ای با این حد از کارآمدی وجود ندارد.

وی بر برقراری ارتباط خانواده و مدرسه تأکید و عنوان کرد: در شرایط کرونا به دلیل اینکه آموزش به بستر خانواده منتقل‌ شده و مأموریت‌های زیادی به خانواده‌ها محول شده است ما به این هدف که خانواده‌ها احساس می‌کنند در امر آموزش سهیم هستند و می‌توانند تعلیم و تربیت را پیگیری کنند و در قبال آینده فرزندانشان مسؤولیت‌های بیشتری دارند نزدیک می‌شویم و این‌یک دستاورد مهم در کنار همه تلخی‌های ناشی از کرونا است و شرایطی را به وجود آورده تا پیوندها شکل بگیرد.

حاجی‌میرزایی اظهار کرد: پیوند خانواده و مدرسه ظرفیت بالایی را برای طرح یاریگران زندگی ایجاد می‌کند و این موضوع فوق‌العاده اهمیت دارد و این طرح می‌تواند از این ظرفیت برای اشاعه، ترویج، توانمندسازی، گفتگو کردن و توسعه مهارت‌ها استفاده کند.

وی ادامه داد: در شرایط کرونا به همان میزانی که آموزش برای ما اهمیت دارد، سلامت دانش‌آموزان را نیز برای ما اهمیت دارد تأمین ایمنی دانش آموزان فوق‌العاده مهم است قطعاً تمام پروتکل‌ها را اعمال می‌کنیم.

حاجی میرزایی گفت: باید به سمت خود مراقبتی برویم و نسل جدید را در برابر مخاطرات ایمن کنیم. ممکن است تا دو سال آینده با پدیده کرونا سروکار داشته باشیم لذا نمی‌توان دست از فعالیت کشید زندگی باید جریان داشته باشد همه باید بیاموزند که چگونه درعین‌حالی که مراقب خود و فرزندانشان هستند سلامتی و آموزش آنها آسیب نبیند اگر وقفه‌ای که در آموزش ایجاد شود آینده جامعه را تهدید می‌کند لذا باید به یک تعادل هوشمندی در این زمینه برسیم.

ظرفیت دانش آموزان را برای مراقبت از خودشان توسعه دهیم

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این طرح یکی از ظرفیت‌هایی است که روی خود مراقبتی تکیه می‌کند هرچه ظرفیت دانش آموزان را برای مراقبت از خودشان توسعه دهیم فوق‌العاده اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: درگیر کردن همسالان یکی دیگر از ویژگی‌های طرح یاریگران زندگی است، مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در شکل‌گیری رفتار همسالان هستند ما از ابزار همسالان برای مصونیت سازی و تقویت دانش آموزان استفاده می‌کنیم.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: اجتماعات محلی یکی از عوامل مؤثر در تغییر رفتار است وقتی افراد برای حل یک مسأله به یک درک مشترک می‌رسند و راه‌حل‌های مناسبی پیدا می‌کنند امید به اجرایی شدن این راه‌حل‌ها از هر راه‌حل دیگری بیشتر است.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: کانون یاریگران زندگی در حال اتکا به ظرفیت‌های بومی، محلی و اجتماعات همسالان است؛ هدف، مدیریت پدیده اعتیاد و رفتارهای پرخطر در سطح جامعه و کاهش آن‌ها است، راندمان واقعی زمانی است که این پدیده کاهش یابد؛ لذا ممکن است فعالیت‌های گوناگونی انجام شود اما اثری روی این پدیده به وجود نیاید بنابراین آنچه مهم است تأثیرگذاری روی این پدیده است امیدوارم در بخش مدیریت ستاد مبارزه با مواد مخدر توجه ویژه‌ای معطوف به پژوهش‌هایی که نتایج کار را موردسنجش قرار می‌دهد، انجام شود.

حاجی میرزایی گفت: در آموزش‌وپرورش از سال ۹۲که به این حرکت مهم پیوستیم و همکاری‌هایی را آغاز کردیم افزایش پوشش پیشگیری در مدارس را از ۸درصد به ۴۲درصد داشتیم و این افزایش پوشش ادامه پیدا خواهد کرد، برای ترویج پیشگیری، دوره‌های جشنواره نوجوان سالم را برگزار کردیم که اقبال دانش آموزان از ۳هزار اثر به بیش از ۶۰۰هزار اثر رسیده و این گام مهمی است.

وی ادامه داد: هرساله هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را در مدارس سراسر کشور برگزار می‌کنیم که تاکنون بیش از ۵ دوره آن برگزارشده است و آبان ماه امسال هم ششمین دوره آن برگزار می‌شود، برگزاری نمایشگاه‌های سیار و دائمی پیشگیری در مدارس و مناطق، تشکیل کانون‌های یاریگران در ۲۰ هزار مدرسه که امیدواریم آن را به ۳۰هزار مدرسه افزایش بدهیم و … ازجمله اقدامات آموزش‌وپرورش در این زمینه است.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا، اختلالی که در امر آموزش حضوری به وجود آمد به همین منظور وارد یک زیست‌بوم جدید شدیم این زیست‌بوم جدید امتیازات و کاستی‌هایی دارد، کاستی آن، این است که هیچ‌چیز جایگزین ارتباطات حضوری دانش آموزان و معلمان در مدرسه و تعامل چهره به چهره آن‌ها نمی‌شود بنابراین اولویت ما این است که هر جا که امکان داشته باشد آموزش‌ها را به‌صورت حضوری دنبال کنیم اما اگر نتوانستیم باید از بستر مجازی و امکانی که در شبکه آموزشی دانش‌آموز ایجاد شده بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: امروز آموزش‌وپرورش ظرفیت بالایی را برای توسعه ارتباطات و برای انتقال آگاهی‌ها، شبکه‌سازی بین دانش آموزان، بین معلمان و پیگیری اهداف تربیتی ایجاد کرده است لذا اجرای طرح یاریگران زندگی نباید متوقف شود و درجاهایی که آموزش‌ها حضوری نیست این طرح از طریق سامانه شاد پیگیری شود.

حاجی‌میرزایی گفت: یکی از کارایی‌های زیست‌بوم جدید این است که می‌توانیم از این طریق دسترسی همه دانش آموزان و اولیا را به این آگاهی‌ها موجب شویم لذا روی شبکه شاد هم‌اکنون بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰هزار نفر از اولیا عضو هستند که دائماً آگاهی‌های لازم به آن‌ها منتقل می‌شود و قطعاً این بستر آماده است تا در خدمت طرح مؤثر و مفید یاریگران زندگی قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن