اقتصادی

افزایش 27 هزار و 482 واحدی شاخص کل بورس/ حجم معاملات به 12 هزار میلیارد تومان رسید

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۳:۱۲ افزایش 27 هزار و 482 واحدی شاخص کل بورس/ حجم معاملات به 12 هزار میلیارد تومان رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز و بعد از جلسه روز پنجشنبه شورای عالی بورس، روند رو به رشدی به خود گرفته و در پایان معاملات با افزایش 27 هزار و 482 واحد روبرو شد.

افزایش 27 هزار و 482 واحدی شاخص کل بورس/ حجم معاملات به 12 هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران که در یکی دو هفته اخیر مرتب در حال عقب نشینی و ریزش شاخص کل بود، بعد از جلسه روز پنجشنبه شورای عالی بورس مبنی بر اینکه اولا یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای صندوق تثبیت بازار در بورس اختصاص یابد و ثانیا بانک‌ها که قبلا در خرید و فروش سهام ممنوعیت داشتند، این ممنوعیت برداشته شده و به آنها اجازه خرید و فروش سهام در بازار داده شد.

بنابراین بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند بازار بورس به سمت رونق و بورس حرکت کند و بنابراین در پایان معاملات اولین روز هفته شاخص کل با افزایش 27 هزار و 482 واحد به رقم یک میلیون و 583 هزار و 763 واحد رسید.

شاخص کل بورس با معیار هم وزن امروز 424 واحد عقب نشینی کرده و به رقم 426 هزار و 539 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 5 میلیون و 934 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس بیش از 6.7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 822 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات امروز فرابورس ایران که به بیش از 3 هزار و 359 میلیارد تومان رسیده را در نظر بگیریم ارزش معاملات امروز بورس و بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران به بیش از 12 هزار و 100 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز با نگاهی به شاخص‌های بورس درمی‌یابیم که عمده شاخص‌های بورس افزایشی بوده به گونه‌ای که شاخص کل بورس امروز 1.77 درصد رشد کرد، شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 1.7 درصد رشد کرد. شاخص کل با معیار هم وزن و نیز شاخص قیمت با معیار هم وزن هر کدام یک صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 1.3 درصد افزایش یافت، شاخص بازار اول بورس 2.1 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس امروز 1.2 درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای مهم شاخص‌ساز شامل پتروشیمی خلیج فارس فولاد مبارکه، ملی‌مس ایران، صنعتی گل‌گهر، سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری غدیر به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و نماد بانک ملت، بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند. البته این نماد مدت‌ها بسته بود که امروز بعد از باز شدن حدود 15 درصد منفی شد.

امروز نمادهای پربیننده در بورس شامل فولاد مبارکه، ملی‌مس، بانک تجارت، بانک صادرات، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و سرمایه گذاری غدیر و صنعتی زرماکارون بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل 279 واحد افزایش یافته و به رقم 16 هزار و 769 واحد رسید.

ارزش شرکت‌های حاضر در بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 92 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 1.7 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 478 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 359 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای شاخص ساز در فرابورس شامل پتروشیمی مارون، آریا ساسول، سنگ آهن گهرزمین، ذوب‌آهن، فولاد هرمزگان، میدکو و بانک دی بوده‌اند. نمادهای پربیننده شامل بانک دی، ذوب آهن اصفهان، آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، تولید برق ماهتاب کهنوج، بوده است.

به گزارش فارس، برخی کارشناسان می‌گویند منابع صندوق توسعه ملی باید به عنوان منابع بین نسلی صرف پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان شود و مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر اینکه یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی صرف صندوق تثبیت بازار و حمایت از بورس شود جایگاه مناسبی ندارد. اما در عین حال امروز به خاطر این منابع و همچنین به خاطر اجازه‌ای که به بانک‌ها برای خرید و فروش سهام داده شد، بازار سهام قدری رشد کرده و شاخص کل حدود 27 و نیم هزار واحد افزایش یافت.

در عین حال کارشناسان مرتب می‌گویند مردم در سرمایه‌گذاری بورس از پس اندازهای مازاد خود استفاده کنند تا با ریزش شاخص بورس مجبور نشوند دارایی خود که همان سهام باشد به مفت بفروشند. به هر حال بازار سرمایه همواره همراه ریسک یعنی خطر و سود و زیان است و اگر کسی استراتژی بلندمدت و نیز انتخاب ترکیب سهام ارزنده داشته باشد، به هیچ وجه نباید از نوسان شاخص بورس نگران باشند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن