سیاسی

اقتصاد دانش بنیان، راه میان‌بر تحقق اقتصاد مقاومتی

سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۱:۲۵ اقتصاد دانش بنیان، راه میان‌بر تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو هیأت رئیسه مجلس طی یادداشتی عنوان کرد: اقتصاد دانش بنیان، راه میان‌بر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد دانش بنیان، راه میان‌بر تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدمحسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس طی یادداشتی عنوان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان راه میان‌بر برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. این مفهوم، در سالهای اخیر در سخنرانی‌های متعدد رهبر معظم انقلاب، سالانه بیش از 600 بار تکرار شده است که نشان‌دهنده اهمیت این حوزه است.

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و رسیدن آنها به بیش از 5000 شرکت و حجم فروشی بیش از 120 هزار میلیارد تومان نشان‌دهنده اقبال فعالان علم و فناوری کشور به این حوزه است. این دستاوردها حاصل اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش مجلس شورای اسلامی در طول 10 سال گذشته و پس از تصویب و ابلاغ آن است؛ هر چند دستاورد قابل توجهی است اما کافی نیست.

وقتی اتفاقات روی داده در این حوزه را مرور میکنیم می‌بینیم که بنگاه‌های بزرگ اقتصادی اعم از نفت و گاز، خودرو و… روی خوشی به این حوزه نشان نداده است. کماکان قوانین نانوشته‌­ای در کشور وجود دارد که جلو دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور را می‌گیرد.

واقعا جای تأسف است برای کشور ما، که در آن شرکت‌های خوبی در حوزه تولید تجهیزات نفت و گاز ایجاد شوند، ولی کماکان نگاه به خارج باشد، محصولات باکیفیت داخلی بازار نداشته باشد و متأسفانه برخی از مدیران دولتی، نگاه‌شان به خارج و خریدهای خارجی باشد، صنعت دانش بنیان داخلی رشد نکند و در شرایط تحریم کشور ضربه بخورد.

راه اصلی رشد شرکت‌های دانش بنیان و تبدیل شدن آنها از شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)ها به شرکت‌های بزرگ، تنها و تنها ایجاد بازار برای آنها و خرید از آنهاست تا بتوانند کسب و کار خودشان را گسترش بدهند، توان رقابت با شرکت‌های بزرگ جهانی را پیدا کنند. در طول چند ساله گذشته شرایط برای رشد برخی شرکت‌های تولیدکننده دارو و داروی نوترکیب ایجاد شد، بسیاری از داروهای وارداتی با کیفیت خوب و قیمت کمتر تولید شدند. الان تبدیل به صادرکننده شده‌ایم. تنها و تنها یک دلیل داشت آن هم اعتماد بخش دولتی به تولیدکننده داخلی و ایجاد بازار برای آن بود.

نظام اقتصاد سنتی کشور، لاجرم باید تغییر کند، اقتصاد دانش‌بنیان با بخشی‌نگری و نگاه جزیره‌ای قابل تحقق نیست، نمی‌شود مدعی توسعه صنعت ماشین‌سازی دانش‌بنیان داخلی شد ولی قواعد گمرکی را کماکان حامی واردات ماشین‌آلات چید. نمی‌شود مدعی حمایت از تولید داخل شد و بانک‌های کشور کماکان مشغول فعالیت‌های سوداگرایانه باشند. نمی‌شود مدعی خرید از تولیدات داخلی شد ولی شاهد افول برندهای تولید داخلی در اثر واردات بی‌رویه کالاها شد. باید نگاهی کلان‌نگر حاکم شود و همه بخش‌های کشور را در این جهت هم‌راستا کند تا شاهد رسوخ دانش در بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت کشور باشیم.

در سالهای اخیر با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، مردم کشور وظیفه خود را در زمینه خرید از محصولات ایرانی به خوبی ادا کرده‌اند، اما متأسفانه دستگاه‌های دولتی، که در این زمینه انتظاری بیشتری از آنها می‌رفت، وظیفه خود را به خوبی انجام نداده‌اند. به عنوان مثال در زمینه محصولات مربوط به صنعت خودرو، شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی ایجاد شد که می‌توانستند کیفیت محصولات این صنعت را ارتقاء دهند، اما به هر دری زدند بسته بود، چرا که بازاری انحصاری داشته و دغدغه‌ای برای ارتقاء خود ندارند، بسیاری از صنایع دیگر نیز به همین شکلند. در صنعت نفت کشور وضعیت حساس‌تر است چرا که تأمین عمده بودجه کشور از این مسیر است. چه بسیار قطعاتی وجود دارند که به دلیل تحریم، امکان واردات آن وجود ندارد و در گذشته متأسفانه به دلیل فرهنگ وابستگی در این صنعت، تولید کنندگانی در آن زمینه­‌ها شکل نگرفته است.

در گام دوم انقلاب که اختصاص به جوانان دارد، دوره شکل‌گیری نگاهی مستقل و با تکیه بر توان داخلی و اعتماد به استعداد و توانایی جوانان این کشور است. چگونه می‌­شود که همین جوانان در پیچیده‌ترین فناوری‌­ها در عرصه­‌های نظامی بدرخشند اما کشور در صنایع به مراتب ساده‌تر بلنگد. در گام دوم انقلاب، با همت جوانان انقلابی سنت‌های وابسته و زنگ‌زده گذشته متحول شده و راه پیشرفت دانش‌بنیان کشور هموار خواهد شد. در گام دوم انقلاب، برنامه‌ریزی و تلاش کشور خنثی‌سازی کامل تحریم‌­های ناجوانمردانه خواهد بود، مشخص است که تحریم کشور وقتی ما صادرات تک‌محصولی داریم به راحتی قابل انجام است. ولی وقتی اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفت و آنها نفت را تبدیل به انواع محصولات قابل صادرات کردند و دامنه محصولات و مشتریان جهانی کشور افزایش چشم­گیری داشت، عملا کشور تحریم‌ناپذیر می­‌شود.

صنعت دانش بنیان با رویکرد صادراتی به کشورهای مختلف، دور از انتظار نیست، صنعت کشاورزی دانش‌بنیان با تولید حداقل 4 برابر نیاز داخل کشور، جزو امور دست یافتنی است که در گام دوم محقق خواهد شد. شاهد این مدعاها، دوره شکوهمند تمدن اسلامی- ایرانی به عنوان مثال در دوره صفویه است. لذا این نکات صرفا شعار نیست، ادعای بی‌پایه و اساس نیست، براساس تجربه کشور و آگاهی از ظرفیت کشور است. بدون شک، یکی از دلایل دشمنی‌های ابرقدرت‌های عالم همین موضوع است، چون با محاسبات دقیق می‌­دانند که ملت ایران و نظام اسلامی، ظرفیت برپایی حکومتی جهانی برپایه عدالت و بهره‌مندی همه انسان‌­ها از نعمت و برکت اسلام ناب و بر پایی مجدد تمدن اسلامی را داراست و از آن هراس دارند.

امیدوارم در دوران گام دوم انقلاب، با تکیه با توان و تخصص جوانان، تمامی نعمت‌های بالقوه موجود در کشور تبدیل به کالاهای با ارزش شده و شاهد شکوفایی اقتصاد کشور و رفاه جامعه و مردم عزیز سرزمین‌مان باشیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن