فرهنگ و هنر

امام حسین(ع) امروز هم برای پیوستن به عاشورا دعوت می‌کنند/بالاترین درجه انفاق بخشش مال و جان است

آیت الله میر باقری

دعوت امام حسین علیه‌السلام در واقعه عاشورا یک دعوت عام است و هم‌اکنون نیز ما می‌توانیم جزو یاران و اصحاب عاشورایی قرار گیریم، چرا که همچنان امام از ما برای نقش آفرینی در نهضت عاشورا دعوت می‌کند.

به گزارش مشرق، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در شب سوم محرم در حرم بانوی کرامت، طی سخنانی اظهار کرد: دعوت امام حسین علیه‌السلام در واقعه عاشورا یک دعوت عام است و هم‌اکنون نیز ما می‌توانیم جزء یاران و اصحاب عاشورایی قرار گیریم چرا که همچنان امام از ما برای نقش آفرینی در نهضت عاشورا دعوت می‌کند.

وی افزود: یکی از صفات بسیار مهم اصحاب عاشورایی که در بیان اهل‌بیت(ع) بسیار تکرار شده این است که آن‌ها انصار الله و انصار رسول خدا و انصار دین خدا بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نکات بسیار مهمی در باب نصرت الهی وجود دارد چراکه خداوند محتاج نصرت احدی نیست و از کسی کمک نمی‌خواهد و غنی مطلق است و نیازی به اموال انسان‌ها ندارد.

وی افزود: طبق فرمایش حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه شب بیداری در راه خدا، گرسنگی در راه خدا، قدم برداشتن در مسیر خدا، انفاق اموال در راه خدا و جهاد در راه خدا همگی به عبارتی نصرت الهی است و باید انسان به جان و مال خود بخل نورزد و در راه خدا مال و جان خود را عطا نماید.

آیت الله میرباقری یادآور شد: وقتی انسان دین خدا و رسول خدا و اهل‌بیت(ع) را یاری نماید، متقابلاً خداوند نیز نصرت خود را شامل حال انسان خواهد نمود.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: به چرخش انداختن اموال و دارایی‌ها در راه خدا و در راه رسول خدا خیلی مهم است چراکه انفاق دارای درجاتی است و بالاترین درجه انفاق این است که انسان مال و جان خود را در راه خداوند هزینه نماید که دارای آثار و برکات بسیاری است.

وی افزود: هزینه نمودن مال و جان در راه خدا در حقیقت قرض‌الحسنه دادن به خداوند است که هم حفظ خواهد شد و هم مضاعف می‌شود و هم دارای اجر کریم

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: قرض‌الحسنه دادن به خداوند باعث می‌شود انسان در پرتو نور امام معصوم وارد صحرای محشر شود و اصحاب عاشورایی مصداق بارز کسانی هستند که مال و جان خود را به خداوند قرض‌الحسنه دادند و به اجر کریم رسیدند.

وی تأکید کرد: انسان تا زمانی که فرصت دارد باید از تلف شدن دارایی‌ها خود جلوگیری نماید و خود را برای هزینه نمودن جان و مال مهیا سازد چراکه انسان زمانی عزیز خواهد شد که دست به دامن خداوند و اهل‌بیت(ع) باشد چون به خزائن الهی متصل می‌شود.

آیت الله میرباقری افزود: خداوند و رسول خدا نیازی به اموال انسان‌ها ندارند و اگر کسی از فرصت‌ها استفاده کرده و بتواند مال خود را در راه خدا هزینه نماید در حقیقت برای اصلاح و کمال خود هزینه نموده است.

وی در پایان گفت: رشد انسان و کسب کمالات معنوی در سایه هزینه نمودن جان و مال کسب می‌شود چراکه با این اقدام شاکله انسان خالص می‌شود چون توانسته است با امکاناتی که در اختیار دارد مسیر درست را انتخاب کند.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن