فرهنگ و هنر

امام محله‌ای که ۱۰۰ دختر را جهیزیه داد +عکس

ازدواج نمایه

صندوق‌های خیریه مساجد از گذشته برای کمک به خانواده‌های نیازمند به خصوص در زمینه جهیزیه دختران فعال بودند، کاری که این روزها کم‌تر شده اما هنوز هم برخی مساجد، در این زمینه فعالند.

به گزارش مشرق،از گذشته‌ها همواره رسم بوده که در مساجد، مراکز نیکوکاری و یا صندوق‌های خیریه ایجاد می‌شد که یکی از کارهایش تأمین جهیزیه برای دختران خانواده‌های نیازمند بود. دخترانی که به خاطر چند تکه لوازم ضروری زندگی، سال‌ها تشکیل زندگی‌شان به تأخیر می‌افتاد و یا به خاطر ناتوانی در تأمین آن‌ها، سرخورده و ناراحت بودند.

این روزها صندوق‌های خیریه و نیکوکاری مساجد کمی از رونق افتاده است، اما هنوز هم در برخی از نقاط و محلات کشور با همت امام جماعت مساجد که به عنوان امام محله، دغدغه‌مند مشکلات مردم و همسایه‌های مسجد خود است، این صندوق‌ها گره از مشکلات مردم باز می‌کنند.

حجت‌الاسلام علی محمدی نفر وسط در تصویر

طلبه‌ای که امام جماعت دو مسجد است

نمونه این روحانی‌ها، حجت‌الاسلام علی محمدی، امام محله ۳۷ ساله است که در یکی از محلات حاشیه‌ای شهر تبریز فعال است. او که امام جماعت دو مسجد همجوار یعنی مسجد ابوذر در سیلاب ملازینال و مسجد صفای بنی‌هاشم در خیابان سرباز شهید است، می‌گوید: «من نمازهای صبح، ظهر و عصر را در مسجد صفای بنی‌هاشم و نماز مغرب و عشا را در مسجد ابوذر اقامه می‌کنم. حدود ۷ سال است که در این دو مسجد به عنوان امام جماعت فعال هستم که از همان ابتدا نیز در هر دو مسجد شبکه نیکوکاری راه‌اندازی کردم. در مسجد صفای بنی‌هاشم با کمک مردم، بسیجیان پایگاه دلخاک، هیأت امنا و خانواده شهدا مخصوصا برادر سه شهید حاج جعفر محمد خانلی و در مسجد ابوذر نیز با کمک خیریه ریحانه کوثر و فرمانده پایگاه بسیج خواهران، این اقدامات خیرخواهانه اجرایی می‌شود.»

تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در طول سال برای نیازمندان

توزیع ۴ مرحله سبد کالا برای نیازمندان

حجت‌الاسلام محمدی، سابقه حضور و فعالیت در کمیته امداد امام خمینی(ره) را دارد؛ برای همین با تجربه این سال‌ها در مسجد بنی‌هاشم شبکه نیکوکاری وابسته به کمیته امداد را تشکیل داده است. او می‌گوید: «۱۵۰ خانواده نیازمند را در مجموع زیر پوشش مراکز نیکوکاری این دو مسجد داریم که هرسال قبل از کرونا هم چهار مرحله توزیع بسته‌ها و اقلام معیشتی برای آن‌ها داشتیم.»

تهیه جهیزیه برای دختران خانواده‌های نیازمند از رسم‌های مسجدی‌ها در این محله است

تأمین بیش از ۱۰۰ جهیزیه برای دختران نیازمند

محله سیلاب در حاشیه شهر تبریز شاید حدود ۲ هزار نفر جمعیت داشته باشد؛ مردمی که پای کار امام محله خود آمده‌اند و با پُر کردن صندوق‌های کمک‌های مردمی، او را برای کار اصلی‌اش ـ که تأمین جهیزیه دختران خانواده‌های نیازمند است ـ یاری می‌کنند. خودش می‌گوید: «با کمک اعضای مرکز نیکوکاری دو مسجد و همچنین کمیته امداد امام خمینی(ره) در طول سال برای دختران زیر پوشش کمیته با کمک مردم جهیزیه تهیه می‌کنیم. در طول این هفت سال شاید بیش از ۱۰۰ جهیزیه تأمین و دختران را راهی خانه بخت کردیم. در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، این روند کمی کُند شد، اما باز هم در طول امسال و به خصوص روز میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام که رسم هرساله ماست، چهار جهیزیه تهیه و تحویل شد.»

تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در طول سال برای نیازمندان

رسم توزیع جهیزیه در میلاد امام مجتبی علیه‌السلام

حجت‌الاسلام محمدی از این رسم هرساله می‌گوید: «ما هرساله در طول سال برای دختران خانواده‌های نیازمند جهیزیه تهیه می‌کنیم، اما برنامه‌ریزی به این صورت است که بخش اعظمی از توزیع این جهیزیه‌ها در روز میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام و ماه رمضان باشد که در طول این سال‌ها البته قبل از شیوع این بیماری منحوس کرونا، ۱۴ جهیزیه تنها در این روز تهیه و توزیع می‌کردیم.»

تهیه بسته ارزاق ویژه شب یلدا برای خانواده‌های نیازمند

بسیجیان مسجد برای کمک به مردم به میدان آمدند

اهالی محله سیلاب نیز با شیوع ویروس کرونا درگیر این بیماری شدند، اما حجت‌الاسلام محمدی با کمک بسیجیان مسجد برای کمک به آن‌ها به میدان آمد. او می‌گوید: «با شیوع این بیماری با کمک بسیجیان چند بار اقدام به ضدعفونی معابر و پخش ماسک در مناطق محروم داشتیم. غربالگری مردم برای شناسایی افراد بیمار نیز از دیگر اقدامات ما بود که در این چند ماهه درگیر آن هستیم.»

طبخ غذای گرم در ایام کرونایی برای خانواده‌های نیازمند

توزیع سبد کالا، غذای گرم و گوشت برای نیازمندان

مرکز نیکوکاری‌های مسجد نیز در زمینه رزمایش همدلی و کمک مومنانه فعال شده است. آن‌ها هم بسته مواد غذایی در قالب سبد کالا به مردم می‌دهند و هم غذای گرم طبخ و به دست مردم می‌رسانند. محمدی می‌گوید: «بیش از ۸ هزار بسته معیشتی بعد از شیوع کرونا در مناسبت‌های مختلف به دست نیازمندان رساندیم. بیش از ۱۰ هزار پرس غذای گرم هم از زمان شیوع کرونا، طبخ و توزیع کرده‌ایم که در آخرین مورد در ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها و سالروز شهادت مرد میدان حاج قاسم سلیمانی با حضور آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز ۱۴۰۰ پرس غذای گرم طبخ و میان نیازمندان توزیع کردیم. توزیع گوشت گرم در روز عید قربان، توزیع لوازم التحریر و کیف و کفش برای دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی ۹۹ و توزیع بسته‌های ویژه شب یلدا برای نیازمندان نیز از دیگر برنامه‌های ما بوده است.»

حضور حجت‌الاسلام آل هاشم در مسجد هنگام طبخ غذای گرم برای نیازمندان (دانلود)

ظرفیت مساجد در محلات در زمینه امور خیریه و کمک‌رسانی به نیازمندان محل به عنوان همسایگان مسجد با همت و عزم امامش که باید خود را فراتر از محیط درونی مسجد ببیند و برای حل مشکلات محله اقدام کند، میسر است. امام محله باید آستین همت بالا بزند تا بتواند با کمک مردم برای حل مشکلات محله اقدام کند.

منبع: فارس

  • شهر خبر
  • سعادت رنت

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن