فرهنگ و هنر

امسال آزمون بزرگ هماهنگی دین و سلامت است/ کاری نکنیم که بعداً به دستگاه امام حسین(ع) هجمه بیاورند

توصیه‌هایی به مداحان و منبری‌ها در آستانۀ محرم/ هیئتی‌ها نظام سلامت را در مقابل نظام دین قرار ندهند

استاد حوزه علمیه قم گفت: امسال در برابر آزمون بزرگی قرار گرفته‌ایم و آن آزمون هماهنگی دین و سلامت است. مداحان و سخنرانان، کاری نکنیم که بعداً به دستگاه امام حسین(ع) هجمه بیاورند.

به گزارش مشرق، در آستانۀ ماه محرم‌الحرام 1442 قرار داریم و پنجشنبه این هفته که شب زیارتی امام حسین علیه‌السلام نیز هست، شب اول ماه محرم است. حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس مسائل دینی در بیانی با اشاره به توصیه‌هایی خطاب به سخنرانان و مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام در آستانۀ ماه محرم گفت: امام رضا علیه‌السلام در حدیثی فرمود: خداوند مورد رحمت قرار دهد کسی را که امر ما اهل‌بیت را زنده کند؛ سؤال شد چگونه این کار را کنیم؟ فرمود: علوم ما را یاد بگیرید و به من مردم بیاموزید. اگر مردم با کلام زیبا و نیکوی ما آشنا شوند از ما پیروی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا برای عزاداری ماه محرم

وی افزود: امسال شرایط محرم با هر سال متفاوت است، بیماری منحوس کرونا مردم را محبوس کرده و مانع از برگزاری مجالس به شکل سال‌های گذشته شده است. سعی کنیم با رعایت اصول بهداشتی تضادی بین دین و سلامت احساس نشود.

حجت‌الاسلام رفیعی سلامت را یکی از برترین نعمات در دین دانست و گفت: در روایات نیز تأکید شده کاری نکنید تا به سلامت جسم شما لطمه‌ای وارد شود. گاهی برخی افراد از سر دلسوزی و علاقه به امام حسین علیه‌السلام حرف‌هایی می‌زنند که ممکن است اذهان مردم را به هم بریزد؛ مثل اینکه ائمه اطهار یا حرم‌ها شفاء هستند و یا اینکه کرونا و بیماری اصلاً در حرم‌ها معنا ندارد و …، باید در تمام امور تابع دلیل، منطق و حجت شرعی باشیم، نباید مباحث را با هم خلط کرد، تردیدی در این نیست که حرم‌ها زمینه شفاء دارند و امام، قرآن و زیارت‌ها شفاء هستند.

این کارشناس مسائل دینی گفت: مداحان و سخنرانان عزیز، کاری نکنیم که بعداً به دستگاه امام حسین علیه‌السلام هجمه بیاورند، آقایی که به سادگی می‌گویی اینها همه‌اش حرف است، من مجلس برگزار کردم، کنار هم نشستیم و ماسک هم نزدیم. یکی از بزرگان ـ که نام او را نمی‌برم ـ روزی در قم اعلام کرد که اینها شوخی است، تربت اباعبدالله می‌خورم و هیچ اثری نمی‌کند و چند روز بعد هم در اثر کرونا از دنیا رفت.

«امسال در برابر آزمون بزرگی قرار گرفته‌ایم و آن آزمون، هماهنگی دین و سلامت است؛ خواهشم این است تک‌روی نکنیم و خلاف نظر مراجع و عقلانیت و توصیه‌های روایات عمل نکنیم. خدای متعال در مگر قرآن کریم نمی‌فرماید اگر کسی بیمار است روزه هم نمی‌خواهد بگیرد؟ به تعبیر رهبر معظّم انقلاب مخالفت با ستاد مقابله با کرونا گناه است.

وی با تأکید بر اینکه نباید نظام سلامت را در مقابل نظام دین قرار دهیم، گفت: مدیران هیئت‌ها، سخنرانان و مداحان، بر شما لازم است در این موضوع از مرجعیت تبعیت کنید. چهل سال است از انقلاب می‌گذرد، ما هر سال عزاداری و اربعین داشتیم و …، خواهشم این است که در روز عاشورا و در ایام عزاداری، باری بر دوش کادر پزشکی کشور اضافه نکنیم.

منبع: تسنیم

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن