فرهنگ و هنر

انتشار کتاب تازه «حاج‌علی انسانی»

علی انسانی

جدیدترین اشعار علی انسانی با نام «رخصت» از سوی انتشارات شهرستان ادب وارد بازار نشر شد.

به گزارش مشرق، مجموعه شعر جدید از شاعر آیینی کشورمان حاج علی انسانی از سوی انتشارات شهرستان ادب چاپ شد.

«رخصت» عنوان نام کتابی از سروده‌های جدید علی انسانی است که با موضوع ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی در اختیار شاعران قرار گرفته است.

ورزش زورخانه‌ای «پهلوانی» یکی از انواع ورزش‌های قدمت‌دار ایران است که با آیین و قوانین پهلوانی و عیّاری عجین است. اثرگذاری ورزش‌های زورخانه‌ای به‌قدری بوده که می‌توان کشتی ایران و حتی کشتی پهلوانی را، فرزندان خلف ورزش زورخانه‌ای دانست. از این رو، ورزش زورخانه‌ای، محیط زورخانه و آداب و رسوم مربوط به آن یکی از سرمایه‌های فرهنگی و ورزشی است که نباید از آن غافل شد.

خوشبختانه این روزها در جهت حفظ این سرمایه فرهنگی قهرمان‌پرور و ترویجگر آداب و رسوم عیّاری، تلاش‌های بسیاری شده است. چاپ کتاب «رخصت» یکی از همین تلاش‌های مکتوب در این زمینه است.

علی انسانی، نویسنده و شاعر کتاب رخصت، در مقدمه کتاب، خلاصه و موجز به تاریخچه ورزش زورخانه‌ای، جزئیات مربوط به آن و تاثیراتش در جامعه پرداخته و در ادامه نیز، سروده‌های او برای محیط زورخانه و در رابطه با رشته‌های ورزش زورخانه‌ای آمده است.

نویسنده در بخشی از مقدمه به این نکته اشاره کرده است که: «ناگفته نماند سروده‌های این مجموعه در حول‌ و حوش محیط باصفای زورخانه و در رابطه با رشته‌های ورزش زورخانه‌ای و پیام‌های هر رشته از درب کوتاه و دایره‌ای‌بودن گود و فلسفه‌ی سنگ، تخته‌شنا، میل، کباده، لُنگ‌یستن بر کمر و… به‌صورت ساده سهل و ممتنع و خارج از آرایه‌های شعری و صنایع آن سروده شده است تا غامض نباشد و در مفهوم و پیام آن دچار مشکل نشوند.»

کتاب رخصت به‌عنوان مرام‌نامه ورزش زورخانه‌ای (باستانی)، نوشته علی انسانی در ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات شهرستان ادب روانه بازار نشر شده تا در اختیار علاقه‌مندان به این فرهنگ پهلوانی قرار بگیرد.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن