اقتصادی

انتقاد مطالبه‌گران معدن از تخلفات در معادن/از کلاهبرداری معدن‌داران تا ساخت مدرسه برای فرار مالیاتی‌

پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ – ۱۶:۴۷ انتقاد مطالبه‌گران معدن از تخلفات در معادن/از کلاهبرداری معدن‌داران تا ساخت مدرسه برای فرار مالیاتی‌

گذاشتن کلاه بر سر دولت از سوی معدن‌داران، ساخت مدرسه و دفتر امام جمعه برای فرار مالیاتی، عدم توجه به توسعه اقتصادی و فرهنگی روستاهای اطراف معادن و تبعیض بین معادن مادر و معادن اقماری از مورادی بود که در نشست ملی مطالبه‌گران حوزه معدن مطرح شد.

انتقاد مطالبه‌گران معدن از تخلفات در معادن/از کلاهبرداری معدن‌داران تا ساخت مدرسه برای فرار مالیاتی‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست ملی مطالبه‌گران حوزه معدن امروز با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده سازمان محیط ز‌یست، نماینده وزارت صمت و نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و جمعی از مطالبه گران معادن سراسر کشور در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در حال برگزاری است.

در این نشست مطالبه‌گران حوزه معدن مواردی را مطرح‌ و به تخلفاتی در مدیریت معادن اشاره کردند و ‌از مسولان و نماینده‌‌های مجلس خواستار پیگیری و البته پاسخگویی شدند.

در این مراسم مطالبه‌گران اظهار داشتند: قدرت و پول معادن به جایی رسیده است که انتخابات را مدیریت می‌کنند و در عزل و نصب مقامات استانی دخیل هستند؛ معدن‌داران، نماینده مجلس، مسئول، کدخدا و همه را می‌خرند اما هیچ سهمی برای توسعه روستاهای اطراف معادن قائل نمی‌شوند، معدن‌داران مردم منطقه را به کار می‌گیرند و همین امر موجب می‌شود که کارگری که برای نان شب خود محتاج است اعتراضی به این فسادها نکند..

به گفته آنها، در حوزه معادن، دولت خود قانون‌گذار، مجری، ضابط و ناظر است و این منطقی نیست.

مطالبه‌گران معدنی معتقد هستند دلیل مرگ بسیاری از روستائیان اطراف معادن، سرطان بوده است.

به گفته آنها مشکل خام فروشی در معادن کشور از معضلات است، صاحبان معادن اغلب دو تابعیتی هستند، آقایان معدن‌دار، اشتغال‌زایی را بهانه می‌کنند و آن را سوپاپ اطمینان تخلفات خود قرار می‌دهند.

در این نشست از سوی مطالبه‌گران معدنی عنوان شد که معادن به جای سرمایه ملی، سرمایه میراثی و طایفه‌ای و ارتباطی است، حق مردم عادی ضایع می‌شود و خواص امتیاز می‌گیرند.

آنها معتقد هستند بحث معادن شفافیت ندارد، قانون در برابر معادن شفاف نیست، بسیاری معادن ما مجوز استخراج ندارند اما سال‌هاست استخراج می‌شوند.

به گفته یکی از مطالبه‌گران، در معدن طلا تخلفات زیاد است، 60 درصد طلای کشور از یک معدن در استان کرمانشاه استخراج می‌شود اما روستای مجاور همین معدن یک درمانگاه ساده ندارد و پزشک عمومی مردم را در مسجد ویزیت می‌کند، باغات انگور حاشیه معادن به دلیل آلودگی امکان استفاده از محصول را ندارند.

یکی دیگر از مطالبه‌گران حو‌زه معدن در این نشست می‌گوید: ما به خاطر مطالبه‌گری در حوزه معدن محکوم به شلاق و زندان می‌شویم، صاحب معدن در خارج نشسته است و وقتی ما به فساد اعتراض می‌کنیم، می‌گویند اشتغال و تولید کشور را با چالش مواجه می‌کنید، به دادمان برسید، کدام تولید؟ تولید در جیب خارج نشین‌ها؟ معدن‌داری در کشور ما مافیا است، قدرت و ثروت پاسکاری می‌شود و شبکه قدرت در معدن فاسد است.

به گفتی ‌یکی‌ از مطالبه‌گران معدن داران هم سر دولت کلاه گذاشتند،‌ تبعیض بین معادن مادر و معادن اقماری وجود دارد، معدن‌دار برای فرار مالیاتی مدرسه می‌سازد، دفتر امام جمعه می‌سازد تا دهان امام جمعه را ببندد.

‌مطالبه‌گران معدن می‌گویند: در استانی مثل کرمان که بهشت معادن است، مردم جنوب استان در بدترین شرایط معیشتی به سر می‌برند، معدن هیچ خدمات فرهنگی، اقتصادی و توسعه‌ای به مردم و روستاهای مجاور خود نمی‌دهد اما یک مراسم عید غدیر که می‌شوند منت بر سر مردم می‌گذارند که کیک و ساندیسش را معدن داده است.

در پایان مطالبه‌گران تأکید کردند که بازرسی از معادن را فقط با حضور مطالبه‌گران و مردم می‌خواهند، تحقیق و تفحص و بازرسی از معادن ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن