اقتصادی

انجام مطالعات ژئومکانیک میدان فرزاد توسط دانشگاه های داخلی

سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۰۸:۱۵ انجام مطالعات ژئومکانیک میدان فرزاد توسط دانشگاه های داخلی

مدیرعامل گروه پتروپارس گفت: حجم گاز میدان فرزاد «ب» 29.3 تریلیون فوت مکعب (TCF) است. از این میزان 23 TCF در سمت ایران و 6.3 TCF در سمت عربستان است.

انجام مطالعات ژئومکانیک میدان فرزاد توسط دانشگاه های داخلی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حمیدرضا مسعودی مدیرعامل گروه پتروپارس در آیین امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» گفت: میدان فرزاد «ب» در فاصله 85 کیلومتری شرق بوشهر و 35 کیلومتری میدان «فرزاد الف» واقع شده است. این میدان ساختار زمین‌شناسی بسیار پیچیده‌ای دارد و 29.3 تریلیون فوت مکعب (TCF) حجم گازی این میدان است. از این میزان 23 TCF در سمت ایران و 6.3 TCF در سمت عربستان است.

وی گفت: شرکت پتروپارس در گذشته تحت کارفرمایی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت قراردادی را برای انجام مطالعات اکتشافی و توسعه میدان منعقد کرده بود که کارهای آن را منطبق بر قرارداد انجام داد. در ادامه مطالعات ژئومکانیک سه بعدی را نیز در این میدان انجام دادیم. برای این کار با دانشگاه‌های تراز اول کشور وارد تعامل شدیم تا مطالعات ژئومکانیک سه بعدی برای اولین‌بار در کشور در یک میدان گازی انجام پذیرد.

مسعودی گفت: حاصل این مطالعات این بود که ما فهمیدیم در هر کجای این میدان کار حفاری را به چه صورتی انجام دهیم و بهینه‌ترین مسیر حفاری را با استفاده از این مطالعات مشخص کردیم. در سال 96 کارفرما تغییر کرد و شرکت نفت و گاز پارس در قالب MC کار مطالعات را به پتروپارس واگذار کرد.

مدیرعامل گروه پتروپارس اظهار داشت: برای انجام کار مطالعات و توسعه میدان 6 سناریوی اصلی و 32 سناریوی فرعی مشخص کردیم و نهایتاً بهینه‌ترین سناریو را انتخاب کردیم که امروز قراردادها منعقد می‌شود. ورود دیرهنگام به توسعه این میدان مخاطراتی در پی داشت، اما ما باید با شناخت کامل در این مسیر قدم می‌گذاشتیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون بیمه رازی زمزم بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن