اقتصادی

انعقاد قرارداد هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد با شرکت پردیس ژن/ حضور دانشگاه خاتم در پارک فناوری پردیس

دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ – ۰۱:۰۲ انعقاد قرارداد هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد با شرکت پردیس ژن/ حضور دانشگاه خاتم در پارک فناوری پردیس

مراسم انعقاد قرارداد همکاری میان شرکت پردیس ژن و هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، دانشگاه خاتم و پارک علم و فناوری پردیس در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.

انعقاد قرارداد هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد با شرکت پردیس ژن/ حضور دانشگاه خاتم در پارک فناوری پردیس

اخبار شرکتها؛ بعدازظهر چهارشنبه در محل دانشگاه خاتم مراسم انعقاد قرارداد همکاری میان شرکت پردیس ژن و هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، دانشگاه خاتم و پارک علم و فناوری پردیس با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، مهدی شادنوش رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، مجید قاسمی مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، امیرحسین ابنا مدیرعامل شرکت پردیس ژن، سجاد مخبر مدیرعامل هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، مهدی صفاری‌نیا رییس پارک علم و فناوری پردیس و علی شریفی زارچی مدیر ارشد فناوری شرکت پردیس‌ ژن در محل دانشگاه خاتم صورت گرفت.

طی توافق‌نامه منعقد شده، هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد به نمایندگی از بانک‌پاسارگاد با سرمایه‌گذاری در جهت توسعه‌ی زیرساخت‌های لازم، امکان گسترش فناوری پیشرفته HLA Typing به صورت فرادقیق – فراسریع را در کشور فراهم خواهد کرد. با این فناوری، علاوه بر صرفه جویی قابل توجه در هزینه بیماران، از خروج میلیون‌‌ها دلار ارز از کشور نیز جلوگیری شده و با حذف واردات سلول‌های بنیادی، از تأخیر در فرایند درمان بیماران جلوگیری خواهد شد. رونمایی از نخستین سری نتایج HLA Typing به روش فرا دقیق و فراسریع توسط شرکت پردیس ژن نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین طی تفاهم‌نامه‌‌ی واگذاری زمین در پارک علم و فناوری پردیس به دانشگاه خاتم، مجموعه‌ی آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری دانشگاه خاتم، تحت‌عنوان پردیس کارآفرینی رقابت‌پذیر، با سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد، احداث خواهد شد. این مجموعه با 10 دانشکده، هر یک در 5 گروه آموزشی، پذیرای 10 هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی و تحصیلات تکمیلی خواهد بود.

در ابتدای این مراسم مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد ضمن خوش ­آمدگویی به حضار و تبریک ایام میلاد حضرت رسول اکرم اظهار کرد: فعالیت استارت­آپ­ها یا نوبنیادها، با حمایت­های معاونت فناوری ریاست جمهوری رشد خوبی در کشور داشته و آمار موجود هم گواه بر این مطلب است. حمایت از نوبنیادها در بانک پاسارگاد از سال 84 با تأسیس شرکت فناپ آغاز شده‌است. شرکتی که هم‌اکنون خدمات آن در 6 بانک کشور ارائه می­گردد. اخیرا نیز فناپ عهده‌دار اجرای پروژه‌ی راهکار جامع نظام بانکی در فرآیند ادغام 5 بانک نظامی در بانک سپه بوده است.

وی در ادامه به فعالیت شرکت ابرآروان اشاره نمود و افزود: تولید CDN برای اولین بار در کشور در این شرکت انجام شد و حدود 3 سال پیش که کلیه بانک­ها از مرکزیت سه کشورآمریکا، هند و چین بطور گسترده مورد تهاجم باج­گیرانه قرار گرفتند، تقریبا همه بانک­ها مجبور به توقف فعالیت­های بین المللی و یا تسلیم در مقابل این حمله شدند. بانک پاسارگاد تنها بانکی بود که با تکیه بر محصولات تولید شده در شرکت ابرآروان، و پشتیبانی شرکت­های شناسا، فناپ، داتین و بخش فناوری بانک در مقابل این حمله تقابل کرد و این تقابل منجر به عقب نشینی حمله­ کنندگان به بانک پاسارگاد شد.

وی در ادامه افزود: در حوزه‌­های دیگر نیز فعالیت­های بانک، بسیار جدی بوده‌است. اخذ مجوز اپراتور 5G از وزارت ارتباطات توسط شرکت فناپ تلکام نمونه‌ای دیگر از این فعالیت‌ها است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به فعالیت شرکت میدکو در خصوص تولید مس کاتد افزود: شرکت میدکو برای اولین بار در کشور توانست مس کاتد را با روش «تانک بایولیچینگ» (کشت باکتری) تولید کند.

این امر باعث حذف دو کارخانه بزرگ از فرآیند تولید مس کاتد و کاهش 35 الی 40 درصدی قیمت تمام شده این محصول شده‌است. ما به لحاظ بهره‌برداری از این تکنولوژی در کشور نمره‌ی قبولی گرفته‌ایم، به گونه‌ای که در ادامه، مهندسان جوان در شرکت میدکو، یک باکتری ترکیبی جدید با بهره‌وری بیشتر نسبت به باکتری پیشین ابداع کرده‌اند که حق امتیاز آن متعلق به خود شرکت میدکو است.

قاسمی اظهار کرد: در سال 1394 بیست و هفت نفر از نخبگانی که از کشور خارج شده‌بودند، شناسایی و دعوت شدند. 6 پروژه با 6 کارگروه برای این عزیزان تعریف شد و اولین مدرسه تابستانی با حضور اساتید این نخبگان برگزار گردید. این امر منجر به تحول در سطح علمی دانشگاه خاتم شد تا جایی که امروز شاهد حضور رتبه های برتر زیر 30 در مقطع کارشناسی ارشد رشته ی اقتصاد در این دانشگاه هستیم.

قاسمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت‌های هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد خاطر نشان کرد: یکی از مأموریت­های هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد ساخت 7 هزار تخت بیمارستانی در 7 نقطه کشور است، از این تعداد 650 تخت در اواسط سال آینده به بهره­برداری خواهد رسید.

وی در مورد امضای قرارداد دانشگاه خاتم با پارک علم و فناوری پردیس افزود: حضور دانشگاه خاتم در پارک فناوری پردیس در مجموعه­ای 17 هکتاری آغاز خواهد شد و ما در این مجموعه میزبان 10 هزار دانشجو در10 دانشکده خواهیم بود. در این مجموعه حداقل برای 1000 پژوهشگر استارت‌آپی که توانایی تبدیل فکر خود به محصول را دارند امکانات لازم پیش بینی شده است. حدود 20 هزارمتر مربع از این فضا برای آزمایشگاه فناوری همگرا در نظر گرفته شده است.

ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز در این مراسم اظهار کرد: دانش بیو­تکنولوژی در خون ایرانی­ها وجود دارد، در ایران بزرگ‌ترین شرکت بیوتک منطقه را داریم که درآن 25 دارو تولید می‌شود درحالی که کشورهای مجاور حتی توانایی ساخت یک عدد از آن را نیز ندارند.

وی ادامه داد: دانشگاه خاتم می‌تواند با بهره­گیری مطلوب از ظرفیت­های خصوصی خود به عنوان الگویی موفق در نسل دانشگاه‌های خصوصی مطرح شود، این دانشگاه توانسته است مدلی تازه در آموزش و توسعه مرزهای علم و فناوری را پیاده‌سازی کند و با ورود به ناحیه نوآوری پردیس به خوبی در این مسیر قدم گذاشته است.

معاون علم و فناوری رئیس جمهور با اشاره به موفقیت دانشگاه کوچ ترکیه ادامه داد: این دانشگاه در بازه زمانی ده ساله توانست بهترین دانشگاه این کشور شود، به گونه­ای که توانسته فارع التحصیلان دانشگاه شریف را برای ادامه تحصیل جذب نماید.

وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته، رشته‌های تحصیلی به سوی فناوری‌های نوین و همگرا گرایش یافته اند و در دانشگاه­های کشور نیز باید به سوی فناوری‌های نوین و رشته‌های دانشگاهی همگام با پیشرفت‌های فناورانه و روز جهانی حرکت کنیم. تحقق این مهم در دانشگاه خاتم با هدف‌گذاری صحیح امکان پذیر است.

در ادامه مهدی شادنوش رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، اقدامات انجام شده در این حوزه را یکی از نیاز­های اساسی حوزه سلامت و از افتخارت کشور دانست و در این خصوص افزود: یکی از نیازهای مهم کشور تهیه سلول های بنیادی است که این مهم در حال حاضر در حال تقویت است این در حالی است که در گذشته این سلول های بنیادی برای هر فرد تا 30 هزار یورو هزینه داشت تا این نمونه ها به یکی از کشورهای اروپایی ارسال شود ضمن آنکه ممکن بود اطلاعات ژنتیک هم از کشور خارج شود.

شادنوش تصریح کرد: از سال گذشته با حمایت­های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اولین شبکه‌ی اهدای سلول های بنیادی ایجاد شد که در این مدت 80 هزار سلول بنیادی در بانک داخلی سلول­های بنیادی جمع­آوری شده است، امروز به محض نیاز به سلول­های بنیادی اول در بانک داخلی جستجوی لازم صورت می­گیرد، چنانچه در این جستجو یافتن سلول مورد نظر میسر نشد با ایجاد ارتباط با بانک سلول جهانی امکان دستیابی به سلول مورد نظر فراهم می­شود.

شادنوش در ادامه ضمن اشاره به بلند اندیشی آقای دکتر قاسمی در بحث مسئولیت اجتماعی، از ایشان و بانک پاسارگاد و همچنین تلاش جوانان کوشای وطن تقدیر کرد که منجر به نهادینه شدن HLA Typing در کشور شده اند.

وی تصریح کرد: در حوزه وزارت بهداشت از این نوع حرکت ها استقبال می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد نیازهای کشور را از دستان پرتوان جوانان این مرز وبوم تامین کنیم و وابستگی خود را به ظالمان اجنبی که از انجام هیچ ظلمی نسبت به ما پرهیز نمی کنند از بین بریم و آینده بسیار بهتری برای کشور عزیزمان رقم بزنیم.

شریفی مدیر ارشد فناوری شرکت پردیس ژن نیز اظهار کرد: از سال 69 پیوند سلول مغز استخوان در کشور ما صورت می‌گیرد که خوشبختانه با حمایت‌های دکتر ستاری در یک سال گذشته توانستیم در این تکنولوژی علی‌رغم همه سختی­ها و پیچیدگی‌­های آن به استاندارهای جهانی برسیم.

وی ادامه داد: با انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری بین شرکت پردیس‌ژن و هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد (به نمایندگی از مجموعه‌ی بانک پاسارگاد) امکان توسعه‌ی سریع زیرساخت‌های لازم به منظور توسعه‌ی فناوری‌های پیشرفته در این حوزه فراهم می­‌شود. با فناوری پردیس‌ژن، زنجیره‌ی کل فرایند در داخل کشور انجام می‌پذیرد و ارسال نمونه‌ها یا اطلاعات ژنتیکی از کشور بدین منظور به طور کامل قطع خواهد شد. این فناوری از خروج میلیون‌‌ها دلار ارز از کشور (به منظور واردات سلول‌های بنیادی از خارج کشور و همچنین به منظور انجام HLA Typing در خارج کشور) جلوگیری می‌کند.

همچنین با حذف واردات سلول‌های بنیادی از خارج کشور، جلوی بروز تأخیر چندماهه در فرایند درمان بیمار گرفته می‌شود.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن