اقتصادی

ایجاد شرایط ویژه صادرات به سوریه/ ممنوعیتی برای صادرات کالا به سوریه نخواهیم داشت

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ – ۱۴:۱۳ ایجاد شرایط ویژه صادرات به سوریه/ ممنوعیتی برای صادرات کالا به سوریه نخواهیم داشت

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: با توجه به لزوم توسعه روابط تجاری ایران و سوریه پیشنهاد داده ایم تا بطور استثنا ممنوعیتی برای صادرات کالا به سوریه وجود نداشته باشد.

ایجاد شرایط ویژه صادرات به سوریه/ ممنوعیتی برای صادرات کالا به سوریه نخواهیم داشت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کیوان کاشفی امروز در همایش فرصت های همکاری با سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: ما یک عمق و و ارتباط استراتژیک حدود 50 ساله بین ایران و سوریه داریم اما هیچگاه بحث اقتصادی بین دو کشور بصورت جدی و کامل به دلایل مختلف شکل نگرفته است و همیشه در طی دو سال گذشته این سوال وجود داشته که چرا روابط اقتصادی ما به اندازه روابط سیاسی فعال نیست و چرا نزدیکی و علایق مردم دو کشور در قالب یک بسته اقتصادی شکل نگرفته است؛ لذا تحقق این مساله وظیفه بخش خصوصی دو کشور است.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه اظهار داشت: در طول دو سال گذشته کارهای زیادی در اتاق بازرگانی انجام شده و سوریه به عنوان یک مورد ویژه مورد توجه بوده و لذا به سرعت اتاق بازرگانی سوریه و ایران تشکیل شد.

وی با اشاره به برخی از چالش ها با سوریه گفت: اولین آن این است که سوریه نیز مانند ایران تحت تحریم است و این باعث شده که اقتصاد سوریه تا حدودی کوچک شود و لذا باید در همین سطح اقتصادی روابط داشته باشیم اگرچه معتقد هستیم که دیگر اوج بحث های تحریم در مورد ایران و سوریه صورت گرفته است.

کاشفی بیان داشت: در سوریه تسلط ارگان های دولتی را در بخش هایی از کارهای اقتصادی می بینیم و این موضوع هم خوب است و هم می تواند بد باشد. مسیر تردد کوتاه و مشخص به رغم فعالیت دو ساله به دست نیامده و امیدواریم خط لاینر کشتیرانی ادامه یافته و حتی زمان آن به 15 روز کاهش یابد.

وی گفت: اگر مسیر زمینی ایران به سوریه باز شود و این مسیر تردد از عراق باز شود، مسیر تهران تا دمشق حدود هزار و 700 کیلومتر خواهد بود.

کاشفی افزود: در رابطه با سیستم بانکی مشکل وجود دارد و برای حل آن پیگیری های لازم در حال انجام است اما این موضوع مشکل خاصی نیست و سد بازدارنده محسوب نمی‌شود. در خصوص پروازها نیز مشکلاتی وجود دارد اما در این خصوص نیز در اتاق تمهیداتی اندیشده شده تا فعالان اقتصادی به راحتی بتوانند رفت و آمد کنند و لذا برای حل این مشکل یک ظرفیتی را از پروازها برای فعالین اقتصادی در نظر داریم و تا امروز همکاری وجود داشته است و مشکل خاصی هم نبوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه با اشاره به مزیت های تجاری با سوریه بیان داشت: یک ارتباط نزدیک با اتاق مشترک بازرگانی، صنعت و کشاورزی سوریه برقرار است که با طیف جدید روسای این اتاق ها این روابط نیز به شدت افزایش یافته و اشتیاق بسیار خوبی هم برای توسعه همکاری ها وجود دارد.

وی با اشاره به مرکز تجارت ایرانیان بیان داشت: در این مرکز خدماتی در زمینه مشاوره های حقوقی و قضایی به فعالان اقتصادی داده می شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: به زودی بانک اطلاعاتی در اختیار تجار ایرانی قرار می گیرد و جدیدترین اطلاعات در زمینه تجارت با سوریه در اختیار بازرگانان قرار خواهد کرد.

کاشفی در مورد کالاهای صادراتی و وارداتی بین ایران و سوریه، گفت: پیشنهادی را در این زمینه داده ایم و خواسته ایم تا در زمینه کالاهایی که ممنوعیت صادراتی وجود دارد برای صادرات به سوریه استثنا قائل شویم زیرا وقتی این کشور برای ما یک کشور استراتژیک است لذا باید شرایط ویژه ای را برای آن فراهم کنیم.

وی بیان داشت: ما در اتاق مشترک و اتاق ایران در رابطه با سوریه تمام تلاش را می کنیم تا از شرکت های صادراتی حمایت کنیم و در مسیر درست روابط تجاری قرار بگیرند.

انتهای پیام/

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز ارم کیش هفت گردون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز ارم کیش

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن