فرهنگ و هنر

ایده‌هایی که جلوه‌ای دیگر از حماسه حسینی را به رخ می‌کشند +عکس

ایده‌هایی که جلوه‌ای دیگر از حماسه حسینی را به رخ می‌کشند - کراپ‌شده

عشق‌بازی را می‌بینی؟ عشق‌بازی که فراتر از عقل است و نه احساس محض و آدمی هر فرصتی را استفاده می‌کند تا عشق خود به آل الله (ع) را بیشتر به رخ افلاکیان بکشد.

به گزارش مشرق، منتظر امکانات بودن و فعالیت در حد و حدود توانایی و امکانات، ارزش خاصی نخواهد داشت، جهت‌دهی و انجام فعالیت‌ها در شرایط خاص و با امکانات ویژه و بعضاً نبود امکانات و سختی‌ها است که اهمیت پیدا می‌کند.

قطعاً شرایط محرم امسال و بایسته‌های خاص آن را در هیچ سالی تجربه نکرده بودیم اما تغییر رویه‌ها و تطابق با شرایط را در سال‌های مختلف و به فراخور اتفاقات زمانه داشته‌ایم، برای مثال روزگاری نه چندان دور در این سرزمین پادشاهی قلدر و نااهل بر تخت حکمرانی تکیه زد که مراسم مذهبی و حتی تعزیه را هم ممنوع اعلام کرد، اما نکته مهم، تغییر شیوه عملکرد مردم بود که روضه‌ها را مخفیانه و با ترفندهای گوناگون برگزار کردند.

آری، مؤمن به جای گله و شکایت و یا خمودی و سکون و رخوت، در پی حل مسأله‌های زمانه برمی‌آید، تخته‌سیاه را پاک نمی‌کند بلکه راه حل جدیدی ارائه می‌دهد و کرونا قطعاً تهدیدی بوده و هست که فرصت‌های خوبی را پیش چشم ما نهاده است.

هر خانه، یک حسینیه، یک پرچم

همان‌طوری که در زمان رضاخان هیأت‌ها از تکیه و مسجد به خانه‌ها رفت، امروز هم‌خانه‌ها رنگ و بوی بیشتری از محرم گرفته‌اند، با این تفاوت که روزگار پهلوی هیأت و نام امام حسین (ع) جرم بود اما امروز هشتک هر خانه یک پرچم عشق و ارادت به فرهنگ عاشورا را در فضای مجازی و حقیقی فریاد میزند.

حوزه علمیه اصفهان در این راستا دست به ابتکار جالب‌توجهی زده و در جهت پویش هر خانه یک حسینیه، اعزام مبلغ به خانه‌های مردم را دارد که حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی در این خصوص با تأکید بر این‌که مراسم عزاداری سیدالشهدا تعطیل شدنی نیست، تصریح می‌کند: در طول تاریخ نحوه برگزاری مراسم‌ها با توجه به شرایط گوناگون متغیر بوده اما هیچ وقت تعطیل نشده است و امسال هم باتوجه به شرایط خاص ناشی از انتشار ویروس کرونا، قرارگاه جهادی طلاب و روحانیون، پویش هر خانه یک حسینیه را راه‌اندازی کرده است.

معاون تذهیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: در این پویش، تاکنون بیش از ۳۰۰ طلبه و مبلغ با ثبت‌نام در سامانه esfhozeh.ir/moharram برای حضور در این پویش اعلام آمادگی کرده‌اند که مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) را در فضاهای باز مجتمع‌ها، منازل، بوستان‌ها، ادارات و… با رعایت موارد بهداشتی و آیین‌نامه‌ها، حتی برای افراد محدود برگزار کنند.

وی همچنین ابراز داشت: افراد و خانواده‌هایی که تقاضای حضور این مبلغان جهادی در خانه، محل کار، کوچه و… خود را دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه esfhozeh.ir/hosainyeh به صورت رایگان ثبت نام کنند که تنها در چهار روز ابتدای محرم، ۵۰ خانواده اعلام نیاز به اعزام مبلغ در خانه‌های خود را داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به گذشت زمان و اطلاع‌رسانی بیشتر به مردم، این روند افزایش یابد.

سیلی از همدلی که در شهر جاری‌شده است

حرکت‌های خوبی که البته برخی از آن‌ها در سال‌های گذشته هم دیده می‌شد، با توجه به شرایط خاص محرم امسال، ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد که نمونه بارز آن کمک به نیازمندان است، چراکه انتشار ویروس کرونا و تضعیف و یا تعطیلی برخی مشاغل مزید بر علتی شد که عده‌ای آستین همت مواسات را بالا زنند و در میدان مسابقه خیرات، در پی سبقت از برادران خود باشند.

اگرچه هر سال بحث کمک به هم نوع و نیازمندان در ماه محرم داغ می‌شود اما امسال با توجه به شرایط ویژه برگزاری مراسم‌های عزاداری، بسیاری از این مراسم‌ها برگزار و نذرها به شیوه گذشته ادا نشد که همین امر باعث به راه افتادن سیل کمک‌رسانی و هم‌دلی در شهرمان شد.

بعضی از هیأت‌ها به دنبال بدهکاری‌های مؤمنان افتاده‌اند، از کرایه خانه‌های عقب افتاده تا قبض آب و برق و بعضی دیگر هم دغدغه تأمین لوازم ضروری خانه نیازمندان را دارند، البته بسته‌های کمک معیشتی که سکه رایج این روزها شده و گویی کرونا و شرایط ویژه امسال، سیل بندهایی هستند که جریان مهر مردم و ارادت شیعه به اهل‌بیت (ع) را جهتی دیگر بخشیده است.

شمیم عطر محرم در بیمارستان‌ها

از دیگر ابتکارات کرونایی محرم امسال شهرمان، روضه خوانی و مداحی در نمازخانه بیمارستان‌ها و بخش‌های مختص به بیماران کرونایی است که در کنار پویش هر خانه یک روضه، رنگ امید بخش محرم و عاشورا را به شهر و حتی اتاق‌ها و سالن‌های بیمارستان‌ها زد.

هم‌نوا با سفره‌های بی طعام

کمیته امداد اصفهان هم سفره کرم آل الله(ع) را پهن کرده که مردم نذورات خود را بر سر آن سفره گذارند و نیازمندان را به عشق امام حسین(ع) بر آن دعوت کنند چراکه نذری روضه ریشه در باور مردم ما دارد و نشان از عشق و ارادت مؤمن به خاندان عصمت و طهارت (ع) و عذاران و عاشقان حسینی دارد.

مشقی که عطرش احسان است و طعمش همدلی

از سویی دیگر به بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم و تهیه لوازم‌التحریر و ملزومات مدرسه برای خانواده‌هایی واقعاً معضل بزرگ و ناخوشایندی است و چه زیبا خواهد شد که برخی، نذورات خود را در این مسیر می‌اندازند و برکت روضه را مقابل کودکان و نوجوانان می‌گذارند، هیأت انصار المهدی همانند سال‌های گذشته، این امر مهم را در پیش گرفته و با جدیتی بیشتر به دنبال خوشحال کردن کودکان در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید است.

کوچه و خیابان‌های این شهر هم ذکر مصیبت گرفته‌اند

پس از هشتگ هر خانه یک حسینیه، مداحان اصفهان با پویش هر حسینیه یک خانه به میدان آمدند و با حضور در کوچه و درب منازل خانواده‌های شهدا، عطر شور و شعور حسینی (ع) را بر در و دیوار نصف‌جهان می‌زنند، سید رضا نریمانی مراسم خود را درب خانه شهیدان قوچانی، محمدی و باب الخانی به پیشگاه مادر سادات(س) تقدیم کرده است.

مهدی رعنایی از مداحان اصفهانی هم چهارباغ افسانه‌ای و تاریخی را به نام و ذکر اباعبدالله الحسین (ع) مزین کرد و جمع کثیری از مردم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، عرض ارادت خود را به حضرت صاحب الزمان (عج) به نمایش گذاشتند.

#حسینیه_سیار عشق به حسین (ع) را فریاد می‌زد

کوچه‌ها و خیابان‌های شهرمان شاهد حضور و حرکت حسینیه سیاری است که با نوای سید رضا نریمانی، کوچه به کوچه عشق ارباب را جار زده و پای کار حسین ایستاده‌ایم را فریاد می‌زنند.

نذر خون، نذر حیات و عاشقی

از دیگر اقدامات اصفهانی در ایام محرم اهدای خون در دهه اول ماه محرم و به خصوص روز عاشورا است که امسال با توجه به نیاز بیشتر مراکز درمانی، نذر خون رونق بیشتری گرفته است.

فضای مجازی، محفلی دیگر برای نمایش شعور حسینی

چندی از هیأت‌ها هم بر شعور و بصیرت حسینی تکیه زده و میزگردهای مجازی را برای طرح مسائل و موضوعات علمی به راه انداخته‌اند، اقدامی که می‌تواند در راستای افزایش بصیرت و همچنین رفع شبهات مردم مؤثر و مفید باشد چراکه در این روزگار عقلانیت عاشورا و بسط آن در جامعه اهمیتی دوچندان یافته است.

سفره‌های حسینی که در بیمارستان‌های نصف جهان پهن می‌شود

هیأت بنی فاطمه (س) امسال سفره اکرام و اطعام حسینی را در بیمارستان‌ها گسترده است و باتوجه به درخواست معاونت بهداشت استان اصفهان، نذورات محرم به صورت خشک در اختیار آشپزخانه‌های بیمارستان‌ها می‌گذارد تا هر شب از دهه اول محرم، بیماران و کادر درمانی یکی از بیمارستان‌های اصفهان سر سفره اباعبدالله (ع) از غذای متبرک حسینی (ع) بهره‌مند شوند.

عشق‌بازی را می‌بینی؟ آدمی هر فرصتی را استفاده می‌کند تا عشق خود به آل الله (ع) را بیشتر به رخ افلاکیان بکشد، هر دری که بسته شود، از رحمت اهل‌بیت(ع) در دیگری می‌گشاید تا در عرض ارادت به آستان فرزند زهرا(س) عقب نماند.

عشق‌بازی که فراتر از عقل است و نه احساس محض، عشق‌بازی حسینی، عقل و احساس و دلدادگی و ایثار را توأمان دارد و بروز آن را نظم بی‌نظیر هیأت‌ها و رعایت کامل آیین‌نامه‌ها و قواعد بهداشتی می‌توان دید، گاهی فکر می‌کنیم این آیین‌نامه‌ها را تنها برای هیأت‌ها تدوین کرده‌اند چراکه اثری از رعایت آن‌ها برای مثال در جشن حافظ و جاده‌های شمال و سفرهای بین‌شهری و… دیده نمی‌شود.

اما پروتکل‌ها همگانی است و این مذهبی‌ها و هیأتی‌ها هستند که در ناامیدی مردم که حاصل از برخی بی‌تدبیری‌ها است چراغ هدایت بشری را سر دست گرفته طعنه‌های بی‌خیالان از حال مردم و نیازمندان غوطه‌ور در جاده‌های شمال و ساحل دریا را نادیده می‌گیرند چراکه تنها ندای ارباب را می‌شنوند، هل من ناصر ینصرنی.

منبع: فارس

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن