اقتصادی

ایران با “بریکس” فرصت بی‌اثر کردن تحریم‌ها را خواهد داشت/ بریکس؛ باشگاهی اقتصادی با گرایش‌های سیاسی و امنیتی

شبکه های اجتماعی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سلامکانال تلگرام
توئیتر

گروه: اقتصادی ساعت: 12:14 منتشر شده در مورخ: 1401/04/05 شناسه خبر: 1878651 دانا گزارش می‌دهد؛ ایران با "بریکس" فرصت بی‌اثر کردن تحریم‌ها را خواهد داشت/ بریکس؛ باشگاهی اقتصادی با گرایش‌های سیاسی و امنیتی ایران با "بریکس" فرصت بی‌اثر کردن تحریم‌ها را خواهد داشت/ بریکس؛ باشگاهی اقتصادی با گرایش‌های سیاسی و امنیتی باتوجه‌به حضور ایران و سخنرانی رئیس‌جمهور در اجلاس بریکس، اهمیت، تعریف و ماهیت این گروه و اهداف و چالش‌های فراروی کشور، باتوجه‌به نقش و تأثیر این گروه فراملی در عرصه نظام بین‌الملل و نحوه تعامل و الزاماتی که کشورمان برای استفاده مثبت حداکثری در این راستا باید از اهداف بلندمدت مسئولان اجرایی باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در شرایط کنونی و با بررسی سیاست‌های اقتصادی کشورها مختلف جهان، کارشناسان بر این عقیده هستند که اقتصاد جهان در حال تغییر از پارامترهای تحت سلطه غرب به‌سوی اقتصاد چندقطبی جهانی است.
این در حالی است که پیمان‌هایی نظیر شانگهای، گروه هفت، اجلاس سران گروه ۲۰، کشورهای جنوب شرق آسیا و یا اتحادیه‌هایی مثل OECD، E۷ و انجمن تجارت آزاد در اروپا بخشی از پیمان‌های منطقه‌ای هستند که با تحکیم روابط و گسترش مناسبات تلاش دارند تا همکاری‌های اقتصادی و اساسی و زیرساختی بین کشورهای عضو را توسعه دهند.
حضور قدرت‌های نوظهور اقتصادی در بریکس
امروزه در عرصه جهانی شاهد این موضوع هستیم که قدرت‌های نوظهور اقتصادی در قاره‌های مختلف به طور خاص در این مسیر حرکت می‌کنند که یکی از شاخصه‌های اصلی این حرکت چندقطبی گروه کشورهای عضو بریکس است، بدین معنی که در روند همکاری‌های جاری توسعه مهم‌ترین دغدغه کشورهای عضو این پیمان بوده که وقتی این روند با تلاش کشورهای غیرغربی استحکام یابد، اهداف مشترک کشورهایی عضو اهمیت ویژه‌ای را به جهانیان نمایش خواهد داد.
در وهله اول و در تعریف بریکس باید گفت، این نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی اولین کشورهای عضو، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است که ایده شکل‌گیری آن به سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد و حدوداً از سال ۱۴۰۰ و با روی کار آمدن دولت عملگرا، ایران نیز از کشورهایی بوده که به‌عنوان یک قدرت نوظهور در جهان، برای عضویت در این سازمان بین‌المللی مدنظر کشورهای عضو بریکس بوده که امسال رئیس‌جمهور کشورمان نیز در این اجلاس سخنرانی داشت.
شایان‌ذکر است که نخستین اجلاسیه بریکس در سال ۲۰۰۹ برگزار شد و در روز‌های گذشته، چین میزبان چهاردهمین اجلاسیه بوده است و مسئولان برگزاری نشست بریکس امسال، موضوع اصلی را «گفت‌وگوهای سطح بالا برای توسعه جهانی» اعلام کرده‌اند.

اشتراک بیش از ۴۰ درصد اقتصاد جهان در کشورهای عضو بریکس
البته از دیدگاه کارشناسان بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است که بیش از ۴۰ درصد اقتصاد جهانی که بخش قابل‌توجهی از قدرت اقتصادی دنیاست را در اختیار دارد و اهمیت این موضوع که در این اجلاس ایران تنها کشور از منطقه خاورمیانه است که برای حضور دعوت شده است، اهمیت این موضوع را متذکر می‌شود.
در این راستا به نظر می‌رسد ایران نیز به‌منظور استفاده از منابع و ظرفیت‌های خود به ارائه تعریفی نواز مناسبات خود بر اساس معیارهای ارزشی – ایدئولوژیک تقابلی با جهان غرب و نیز در جهت تأمین منافع ملی خویش ارتباط و تعامل با نهاد و سازمانی همچون بریکس را موردتوجه قرار داده است.
برای آشنایی بیشتر با بریکس بهتر است بدانیم اهداف این تشکل بین‌المللی بر پایه افزایش مبادلات تجاری بین کشورهای عضو و در نتیجه کاهش وابستگی اقتصادی به اروپا و آمریکا، تشکیل بانک توسعه و ذخیره ارزی در برابر نهادهای غربی همچون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، ایجاد روابط جنوب – جنوب، استفاده از پتانسیل کشورهای درحال‌توسعه برای تغییر مناسبات اقتصاد جهانی و عادلانه تر کردن آن، ایفای نقش مؤثر در یاری رساندن به کشورهای در حال ورشکستگی و نیز تأثیرگذاری مثبت بر بحران‌های سیاسی یا اقتصادی مهم جهانی پایه‌گذاری شده است.
حضور در بریکس، موجب افزایش ارائه فرصت‌ها ایران در بازار جهانی خواهد شد
از دیدگاه کارشناسان اقتصادی حضور در بریکس موقعیت خاصی است که مطمئناً پتانسیل ارائه فرصت‌ها برای ایران را افزایش خواهند داد و موجب خواهد شد تا روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای عضو گروه بریکس تداوم یابد.
موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران در کنار منابع عظیم نفت و گاز فرصت مناسبی است تا همکاری ایران با این کشورها بیش از بیش گسترش یابد. زیرا این کشورها تقریباً در اکثر زمینه‌های موردنیاز ایران و از نظر سرمایه و تکنولوژی مطلوب هستند و می‌توانند بخش قابل‌توجهی از نیازهای ایران را برآورده کنند و این پتانسیل به‌صورت متقابل از سوی ایران هم موجود است که با تقویت ارتباط بین این کشورها شرایطی نیز پیشرو خواهد بود تا در سایه این ارتباطات تحریم‌ها بی‌اثر شود.
بی اثر شدن تحریم‌ها با پیوستن به بریکس
گروه بریکس که مخالف یک‌جانبه‌گرایی آمریکاست به نمی‌رسد در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران این امکان را به وجود خواهد آورد تا حجم معاملات جهانی ایران افزایش یابد که از جمله منافع ایران از این همکاری می‌توان به تقویت تکنولوژی گازی به حوزه در زمینه ال‌ان‌جی با استفاده از تکنولوژی روسیه در این زمینه نام برد.
مهدی خرسند کارشناس اقتصادی در این زمینه گفت بود: این پیمان، ماهیت اقتصادی دارد اما اعضا انتظار اقتصاد سیاسی نیز از این پیمان دارند. هند ماهیتاً دنبال کسب حق وتوی شورای امنیت است. برزیل می‌خواهد با عضویت در این پیمان، برای عضویت در گروه هشت راه یابد. چین در پی این است که با متنوع کردن پیمان‌‌ها و اتحادیه‌‌های مختلف در مناطق مختلف دنیا، سرعت افول هژمونی آمریکا را افزایش دهد.
وی ادامه داد: روس‌‌ها به دنبال احیای هژمونی خود هستند و آفریقای جنوبی نیز در پی بزرگ‌تر در آفریقا است. همه این کشورها، اهداف مختلفی را پیگیر هستند و شاید نقطه مشترک همه اعضای این پیمان، توافق بر این دیدگاه است که در کنار هم نشستن آنها، عایدی بیشتری برایشان دارد تا اینکه بخواهند در صحنه تجارت بین‌‌الملل به‌تنهایی عمل کنند.
نیمی از اقتصاد دنیا در دست کشورهای عضو بریکس
خرسند با تاکید بر اینکه شاید مهم‌ترین وجه عملکرد این پیمان، لطمه و ضربه‌ به نظم لیبرالی حاکم بر دنیا باشد افزود: پیمان بریکس که به گفته اقتصاددانان کمتر از ۱۰ سال آینده نصف اقتصاد دنیا را در اختیار خود دارد، اولین اقدامش، کاهش سهم دلار از تجارت دوجانبه و چند‌‌جانبه اعضای این پیمان بوده است.
خرسند به بیان ظرفیت‌های ایران برای حضور در این اتحادیه پرداخت و گفت: ایران باتوجه‌به دارابودن منابع سرشار معدنی و فسیلی و همچنین موقعیت منحصربه‌فرد ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی خود در غرب آسیا، مزایای زیادی را برای کشورهای توسعه‌یافته دارد.
ابوالفضل زهره وند، کارشناس مسائل بین‌المللی نیز در زمینه اظهار کرد: دعوت شی‌جین‌پینگ رئیس دوره‌ای بریکس از آیت‌الله رئیسی یک علامت مثبت به ایران و ناظر بر اراده یکی از اعضای اصلی و کلیدی بریکس یعنی چین در همکاری با ایران است و این حضور فرصتی مغتنمی برای آیت‌الله رئیسی بود که در یک اجلاس بسیار مهم بین‌المللی که بیش از ۳۰ درصد اقتصاد جهان و بیش از نیمی از جمعیت جهان را در اختیار دارند صحبت کند.
وی ادامه داد: درحالی‌که برجام فرجامی جز مصیبت برای ایران نداشت، برجام تله سیاسی امنیتی غرب برای مهار و کنترل ایران و حتی فروپاشی ایران بوده است و اساساً باید برجام را به‌عنوان یک پروژه دید نه یک توافق، بنابراین ما باید مسئله بریکس را به‌عنوان فرصت ببینیم، چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی (پنج کشور عضو بریکس) نشان دادند که با تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی و همکاری فی‌مابین توانستند درصد بالاتری از تولید ملی را داشته باشند و بر تولید ناخالص جهانی نقش ایفا کنند و به قدرت‌های نوظهور تبدیل شوند.
به گزارش راه دانا؛ اگرچه بریکس به‌عنوان یک ایده نو در عرصه اقتصادی و حتی سیاسی موجودیت خود را اعلام نمود اما باید در نظر داشته باشیم که نقش و جایگاه ایران در بازار جهانی انرژی موردتوجه اکثر کشورهای دنیا است و اگرچه حجم مبادلات ایران در عرصه‌های گوناگون با اعضای این گروه به طور فردی (نه در قالب بریکس) بسیار گسترده‌تر از میزان مبادلات میان ایران با کشورهای غربی است. آنچه به نظر می‌رسد همکاری ایران با گروه بریکس علاوه بر سیاست‌های کلان مدیریتی در ایران در قالب نگاه به شرق و نیز مبادله با جنوب و ستیز با غرب، و دورزدن تحریم‌های حاصله از تعقیب برنامه هسته‌ای بر علیه ایران خواهد بود.
نکته ویژه‌ای که دراین‌ارتباط باید مدنظر طرف ایرانی باشد این است که تاکید روی انتقال منابع تکنولوژیکی از این کشورها به ایران در رأس امور قرار گیرد تا اثرات حضور در این گروه برای اقتصاد کشور ماندگار باشد.
راهکارهایی‌ که می‌تواند برای کشور ما در مسیر ارتقای بریکس و پیشبرد اهداف آن مؤثر باشد
۱. گسترش هماهنگی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اکولوژیکی و یکپارچه‌سازی رفتاری در سیاست‌ها و استراتژی‌های توسعه‌ پایدار در میان اعضای گروه.
۲. جذب کشورهای همسو و هدف در مدار تمدنی پنج کشور عضو بریکس.
۳. پیوند بریکس با جهان اسلام و تسهیل بسترهای لازم برای پیوستن کشورهایی نظیر ایران، مالزی و ترکیه به بریکس.
۴. اتخاذ مواضع یکپارچه و هماهنگ در خصوص مسائل بین‌المللی میان اعضای بریکس.
۵. تعهدات متقابل امنیتی اعضا به یکدیگر (در قالب اتحاد ادغامی هم‌بعدی‌گرای امنیت محور).
۶. ایجاد بازار مشترک، مناطق مشترک و هماهنگ اقتصادی ـ مالی در بین اعضای بریکس.
۷. تلاش برای دموکراتیزه کردن ساختارهای داخلی هر یک از اعضا.
۸. افزایش همکاری‌های سیاسی ـ اقتصادی و استراتژیک ـ دیپلماتیک.
انتهای پیام/

http://www.dana.ir/1878651 '); d.write(' اخبار مرتبط آخرین اخبار

  • راهکارهایی‌ برای پیشبرد اهداف کشور در ارتقای بریکس

  • کاهش ۳۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز/ روند کاهشی ادامه دارد

  • عبور مصرف برق از مرز ۶۴ هزار مگاوات/ افزایش ۱۴ درصدی مصرف نسبت به سال گذشته

  • رکورد نرخ بهره بین بانکی در سال ۱۴۰۱ شکسته شد

  • گزارشی از آخرین پیش‌بینی وضعیت جوی کشور

  • گزارشی از آخرین تحولات قیمت ارز، طلا و سکه

  • گزارشی از آخرین تحولات بورس و فرابورس

  • تولید دو محصول جدید با کیفیت در سال جاری

  • پرداخت ۳۰۰۰ میلیارد وام به بازنشستگان کشوری

  • تراز تجاری ۶۰۰ میلیون دلار مثبت شده است

  • فروش لوازم خانگی دسته دوم، تعمیرشده به جای نو

  • تولید خودرو در سال جاری به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید

  • گزارشی از آخرین پیش‌بینی وضعیت جوی کشور

  • هشت ماه کشور بدون یک ریال استقراض اداره شد

  • زیرساخت حفاظت از کودکان در فضای مجازی آماده شد

  • افزایش ۴ درصدی تولید فرآورده‌های نفتی

  • 15 طرح خارج از قرعه‌کشی خودروسازان اعلام شد+ اسامی خودروها

  • گزارش بانک مرکزی به دولت درباره ساماندهی نظام بانکی و موسسات ناسالم

  • صالح‌آبادی: اصلاح نظام بانکی با ۳ محور اصلی آغاز شده/ نوآوری‌ها در تعامل مشتریان و بانک‌ها باید ادامه یابد

  • انتقال سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به وزارت راه و شهرسازی

  • رئیس اتاق تعاون ایران به عنوان عضو هیئت مدیره اتحادیه جهانی تعاون انتخاب شد.

  • گزارشی از آخرین تحولات بورس و فرابورس

  • مصرف برق با عبور از ۶۳ هزار مگاوات رکورد زد

  • دو میلیون بشکه دیگر نفت ایران به چین رسید

  • تا تعیین تکلیف کالابرگ، یارانه‌ها مرتب واریز می‌شود

  • افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی گندم

  • ایران خودرو و سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند

  • پرونده ۲۲۰ شرکت متخلف حمل و نقل کالا و مسافر به تعزیرات ارسال شد

  • کدام کالاها بیشترین درصد احتکار را به خود اختصاص داده‌اند

  • حل مشکل مسکن با بکارگیری طرحی شبیه به تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی

  • مودیان فریب شرکت‌های صوری را نخورند

  • تصویب کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن

  • گزارشی از آخرین پیش‌بینی وضعیت جوی کشور

  • منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌دست مردم نرسید/ اصلاح رفتار و طرح‌های حمایتی دولت سیزدهم، ما را امیدوار می‌کند

  • کاهش قیمت سیمان ادامه دارد

  • گزارشی از آخرین تحولات بورس و فرابورس

  • گزارشی از آخرین تحولات قیمت ارز، طلا و سکه

  • هشت اداره پر مصرف برق در تهران معرفی شدند

  • قرارداد بلندمدت اپراتوری بندر چابهار با هندیها تعیین تکلیف می شود

  • تکذیب عقب‌نشینی دولت از وعده ساخت ۴ میلیون مسکن

آموزش زبان فرانسه آفر تور کیش بلیط هواپیما آنلاین بازار '; document.body.innerHTML += t; } }, 100);

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن