اقتصادی

ایران در حال ساخت یک شبکه عظیم انرژی در راستای افزایش اثرگذار ژئوپلتیک

جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ – ۱۸:۵۰ ایران در حال ساخت یک شبکه عظیم انرژی در راستای افزایش اثرگذار ژئوپلتیک

برنامه کشورهای خاورمیانه نظیر عراق، اردن و حتی عربستان برای متفق کردن شبکه خطوط انتقال نیروی خود می‌تواند بخشی از طرح ایران برای توسعه نفوذ خود در کل منطقه باشد.

ایران در حال ساخت یک شبکه عظیم انرژی در راستای افزایش اثرگذار ژئوپلتیک

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، به نظر می‌رسد که هم‌زمان شدن اعمال عادی شدن روابط دیپلماتیک بین امارات و رژیم صهیونیستی با امضای توافق اتصال شبکه‌های انتقال برق بین عراق و اردن تصادفی نیست. اجرای این پروژه در واقع شبکه انتقال نیروی ایران را به اردن خواهد رساند.

ایران اخیراً یک توافق دو ساله با عراق برای صادرات برق به این کشور امضاء کرده که در نوع خود و از نظر زمان بی‌سابقه بوده است.

یکی از مهمترین تکه‌های این پازل شبکه بزرگ منطقه‌ای که اتفاقا می‌توانست بازی را به نفع ایران تغییر دهد، امضای تفاهم‌نامه بین اردن و عربستان برای اتصال شبکه خطوط نیرو بین دو کشور بوده است.

توافق دو ساله صادرات برق ایران به عراق به قدری مهم بوده است که بغداد ریسک تحریم شدن این توافق توسط آمریکا را به جان خریده است.

ایران 30 تا 40 درصد برق مورد نیاز عراق را تأمین کرده و آمریکا مدت‌ها در تلاش است تا عراق را بر آن دارد تا واردات برق از ایران را کاهش دهند.

در همین راستا شرکت‌های آمریکایی نظیر شورون، جنرال الکتریک، هانیول، بیکرهاتز و استالر توافقاتی را با دولت عراق امضاء کردند تا تولید انرژی در این کشور را افزایش داده و وابستگی بغداد به تهران را کاهش دهند.

به نظر می‌رسد اما در سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن آمریکا نسبت به موفقیت طرح‌های خود برای کاهش وابستگی عراق به نیروی ایران به شک افتاده است.

آمریکا به این نتیجه رسیده که توافق عراق برای ایجاد یک شبکه توزیع نیروی منطقه‌ای در خاورمیانه در واقع در سایه رفتن به سمت کاهش وابستگی به ایران نبوده و در حقیقت در راستای افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران اجرا شده است.

یک مقام بلندپایه نفتی و گازی که رابطه خوبی با وزارت نفت ایران دارد طی مصاحبه‌ای گفته است؛ تا پیش از سفر کاظمی به واشنگتن بسیاری از مقامات بلندپایه در آمریکا خیلی از تلاش عراق برای ساخت یک شبکه منطقه‌ای توزیع نیرو خوشحال بودند، چرا که فکر می‌کردند این مسأله به کاهش وابستگی عراق به ایران منجر شده و این کشور بیش از پیش به سمت آمریکا سوق خواهد داد.

وی تأکید کرد: اما آنها اشتباه می‌کنند، چرا که این ایران است که با استفاده از هدایت عراق به سمت دیگر کشورها از جمله عربستان تلاش می‌کند تا آنها را از حوزه نفوذ آمریکا خارج کند.

در واقع طی ماه‌های گذشته اخبار گوناگونی نسبت به جدی‌تر شدن حضور ایران در طرح‌های توسعه خطوط نیروی عراق و افزایش صادرات برق به این کشور مطرح شده است.

واردات نفت عراق از ایران 34.6 درصد افزایش یافته و در کنار عراق ارمنستان،‌ آذربایجان، نخجوان، پاکستان و افغانستان از ایران برق وارد می‌کنند.

با توجه به اینکه ایران سال‌ها برای ایجاد این شبکه گسترده توزیع نیرو بین کشورهای همسایه خود تلاش کرده، به نظر می‌رسد هدف اول از تقویت اتصال خطوط انتقال نیرو بین ایران و عراق اردن بوده است.

علیرغم آنکه اردن به نظر متحد ایران نیست اما به درخواست عراقی‌ها برای توسعه همکاری‌ها طی ماه‌های گذشته پاسخ مثبت داده است، به عنوان مثال وزیر انرژی اردن اخیراً‌ اعلام کرده که این کشور واردات نفت از عراق را از سر خواهد گرفت.

انتظار می‌رود این روند قدم نخست گسترش همکاری‌ها بین اردن و عراق بوده و به توسعه همکاری‌ها بین ایران و اردن منجر خواهد شد.

اخیراً نیز عراق و اردن توافق کرده‌اند تا یک خط لوله انتقال نفت بین دو کشور ایجاد کنند که این خط لوله هم می‌تواند یک مسیر جدید برای دور زدن تنگه هرمز برای ایران و عراق باشد.

در واقع تمام آنچه گفته شد نشان دهنده این است که توافقات در حوزه توزیع نیرو بین کشورهای همسایه نه تنها به ضرر ایران نیست بلکه می‌تواند به کشورمان در توسعه طرح ایجاد شبکه گسترده‌تر انتقال برق در سطح خاورمیانه کمک کرده و نفوذ تهران در منطقه را تقویت کند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن