فرهنگ و هنر

«ایران» کشوری مذهبی نیست!

رونمایی از کتاب ماه خاتون - کراپ‌شده

به عقیده من کشور ما کشوری مذهبی نیست چون رکن اول مذهب، اخلاق است و ما از مردم عادی تا مسئولان با بی اخلاقی‌های گسترده ای روبرو هستیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق،‌ داستان «ماه‌خاتون» نوشته مجید پورولی کلشتری در کتابفروشی شرکت چاپ و نشر بین الملل در میدان فلسطین تهران رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور جمعی از اصحاب نشر و کتاب و با رعایت موازین بهداشتی برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام حمید سبحانی‌صدر، معاون فرهنگی شرکت جاپ و نشر بین‌الملل گفت: این داستان اولین داستان در دور جدید فعالیت این انتشارات است و بنا داریم در این مسیر به طور ویژه روی فضائل ائمه معصومین علیهم السلام، متمرکز شویم.

وی ادامه داد: ‌فضائل معصومین علیهم السلام بر دو دسته است؛ اول فضایلی که بر معجزات و کرامات مبتنی است و دومین دسته نیز فضائلی که به حقایق معرفتی ائمه اطهار برمی‌گردد. ما تصمیم داشتیم در قالب داستان، فضائل ائمه را به مخاطبانمان ارائه کنیم.

سبحانی‌صدر افزود:‌ در این داستان با گفتگویی بین یکی از علمای شیعه و دختر یکی از حاکمان سنی مذهب روبرو هستیم که در خلال آن، فضائل ائمه مطرح می شود. در حقیقت زندگی مسالمت‌آمیز شیعیان و اهل تسنن است که موجب می شود با فضائل ائمه اطهار آشنا شوند.

مجید پورولی کلشتری،‌ نویسنده این داستان نیز در بخش بعدی مراسم گفت:‌ همه چیز ما مربوط به امامت است و متاسفانه فقر معرفتی نسبت به امامان وجود دارد. همه می‌دانیم که اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جهالت مرده است.

وی افزود: من معلم هستم و تعداد قابل توجهی از دانش آموزانم، کلیات و ضروریات دینی را نمی دانند و من به همین خاطر وارد فضای ادبیات و داستان شدم تا بتوانم این فضائل و مسائل معرفتی و دینی را به آن ها منتقل کنم. نوجوان امروز حوصله خواندن کتاب درسی را هم ندارد ولی هنوز نسبت به داستان و فیلم حساس است و می شود از این راه، اطلاعات را به آن ها منتقل کنیم. البته نوجوانان امروزی افرادی مودب و با اخلاقی هستند اما چیز زیادی از دین و امامت نمی دانند.

این معلم اضافه کرد: من حتی در بین معلمان و همکارانم هم با مشکل مواجهم چون برخی از معمان هم با این معارف آشنایی ندارند و همین ها می‌خواهند فرزندان ما را تربیت کنند.

پورولی ادامه داد: اگر بخواهیم منتظر جامعه بشویم تا با این فضائل آشنا شود، فرصت را از دست می دهیم و ما وظیفه داریم به هر طریق ممکن مخاطبانمان را با دین و ولایت آشنا کنیم. به عقیده من کشور ما کشوری مذهبی نیست چون رکن اول مذهب، اخلاق است و ما از مردم عادی تا مسئولان با بی‌اخلاقی‌های گسترده ای روبرو هستیم.

نویسنده «ماه‌خاتون» با تاسف گفت: دانش آموزی داشتم که فکر می کرد حضرت فاطمه (س) با حضرت زهرا(س) فرق دارد و متاسفانه سطح ناآشنایی برخی فرزندان هموطنمان با معارف اهل بیت در این حد است. من برادری ام را با نوشتن چندین کتاب با موضوع دفاع مقدس و مدافعان حرم، ثابت کرده ام اما به شدت به وضع موجود درباره شناخت معارف اهل بیت معترض و منتقد هستم.

پورولی کلشتری ادامه داد: من در تهران با دانش‌آموزانی لائیک و آتئیست (بی خدا)‌ روبرو هستم و همین ها چند سال دیگر به دانشگاه می روند و به نیروی اصلی فکر و عمل جامعه ما تبدیل می شوند. سیستم آموزش ما هم اینگونه است که به من که معلم دینی و قرآن هستم می گویند نمره ها را بده ولی برای ریاضی و زبان، امکانات و آموزش های ویژه در نظر می گیرند!

این نویسنده افزود: برخی به اشتباه، نماز و روزه را کنار امامت می گذارند در حالی که اگر شناخت به امامت و معرفت به آن بزرگواران نباشد،‌ نماز و روزه هم معنایی نخواهند داشت.

وی در مورد اعتقادش نسبت به وحدت و تقریب مذاهب گفت:‌ نگاه من با خیلی از افراد در این زمینه فرق دارد. من زندگی مسالمت آمیز با اهل تسنن و البته بیان تاریخ را ضروری می دانم. در حدیثی از معصوم آمده هر کسی نداند بر سر اهل بیت چه آمده است، با دشمنان اهل بیت شریک است. من در داستان هایم وقایع را می گویم و اسامی را نمی آوردم تا وحدت خدشه‌دار نشود. من با سب و لعن برخی افراد خاص در تاریخ اسلام مخالفم اما نگاهم سکوت محور نیست و حداقل در ادبیات داستانی باید بگوییم که بر سر ائمه اطهار چه آمده است.

کلشتری تصریح کرد:‌ هنوز قشر خاکستری گسترده ای داریم که اهل هیئت نیستند اما فیلم می بینند و داستان می خوانند. ما باید مسائل مذهبی و فضائل ائمه را از این راه ها به آن ها منتقل کنیم.

وی در پایان گفت:‌ این، ‌هجدهمین کتاب من بود و از آقایان سلطانی و سبحانی‌صدر تشکر می کنم که به راحت‌ترین وجه، ‌این کتاب را چاپ کردند و امیدوارم اجر این کار را از خداوند متعال دریافت کنند.

در انتهای این مراسم، ‌از کتاب ماه‌خاتون رونمایی شد و حاضرین عکس یادگاری گرفتند.

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن