اقتصادی

بازرگانان بزرگ چطور در «کمک مومنانه» مشارکت کردند؟

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۲:۴۹ بازرگانان بزرگ چطور در «کمک مومنانه» مشارکت کردند؟

پس از شیوع کرونا در کشور، بسیاری از کسب‌وکارها از رونق افتاد و به تبع بخشی از اشتغال کشور از میان رفت؛ در این شرایط اقشار مختلف مردم، مومنانه به کمک یکدیگر شتافتند و بازرگانان و فعالان اقتصادی بزرگ هم از کاوران کمک مومنانه جا نماندند.

بازرگانان بزرگ چطور در «کمک مومنانه» مشارکت کردند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران چندی پیش در یک سخنرانی با اشاره به مشکلات و سخت شدن شرایط زندگی برای برخی افراد جامعه به علت تبعات ناشی از بیماری کرونا، افراد دارای تمکن مالی را به کمک به نیازمندان دعوت کردند.

از آنجا که سخنرانی ایشان در مورد کمک به نیازمندان پیش از ماه مبارک رمضان بود، در آن سخنرانی فرمودند که «خوب است که در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد.»

پیرو تاکید مقام معظم رهبری برای کمک‌های مؤمنانه به مستمندان و نیازمندان گروه‌های جهادی، بسیجیان و هیئت‌های مذهبی اقدامات خود را بلافاصله در این زمینه آغاز کردند و در کنار آنها نیز اقشار مختلف مردمی، تشکل‌ها، شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی دست به کار شدند و هر یک با روش و شیوه خود به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند و در حد توان خود در این مسیر خداپسندانه گام برداشتند و تا آنجا که برایشان مقدور بود، با کمک‌های خود کمی از بار سنگین فشارهای اقتصادی را از دوش محرومان و مستمندان برداشتند.

از جمله گروه‌هایی که در راستای کمک‌های مؤمنانه به هموطنان به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند، می‌توان با اعضای اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران اشاره کرد، اعضا و هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی که اغلب در زمینه تولید و تجارت فعالیت دارند، با شرکت در طرح کمک‌های مومنانه که با مرکزیت اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، کمک‌های خود را تقدیم نیازمندان جامعه کردند.

در طرح کمک‌های مومنانه اتاق بازرگانی تهران که پیش از ماه رمضان امسال آغاز شد، گروه‌های مختلف تولید،‌صنعتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تشکل‌ها مشارکت داشتند و با همکاری خیره‌های مختلف در مجموع 100 هزار کارت خرید به ارزش 260 هزار تومانی تهیه و با شناسایی مستمندان و نیازمندان از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بین نیازمندان توزیع شد.

البته این اقدامات فقط بخشی از کارها و کمک‌های خیرخواهانه اعضای اتاق بازرگانی است زیرا اتاق‌ بازرگانی تهران در اسفندماه سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا نیز با تهیه مبالغ قابل توجهی اقدامات خوبی برای تهیه وسایل بیمارستانی و بخصوص ونتیلاتور انجام داد.

ذکر این نکته لازم است که برخی از اعضای اتاق های بازرگانی علاوه بر اینکه در طرح‌های گروهی خیر مشارکت دارند به صورت انفرادی نیز در این زمینه فعال هستند و به قول خودشان با خداوند عهدی بسته‌اند و به عنوان یک کارآفرین کمک کردن به نیازمندان را وظیفه شرعی و مسئولیت اجتماعی می‌دانند. اما متاسفانه اکثر آنها حاضر به گفت‌وگو درباره اقدامات خیرخواهانه خود نیستند و اگر هم افرادی از بین این فعالان اقتصادی گفت‌‌وگوی کوتاهی در این زمینه انجام داده‌اند به اصرار فراوان ما بوده است.

*میرمحمدصادقی: کمک‌های مومنانه می‌تواند از مسیر کمیته امداد و خیریه‌های شناخته‌شده انجام شود

از جمله افراد سرشناس و انقلابی اتاق بازرگانی که نام وی همیشه در اقدامات خیرخواهانه زبانزد عام و خاص است علاء میرمحمد صادقی است که بخشی از عمر 90 ساله خود را صرف کارهای خیر و دستگیری مستمندان کرده است.

دفتر کار وی همیشه شلوغ است و آنها که وی را می‌شناسند می‌گویند برخی از مراجعین به دفتر وی برای دریافت وام و پیدا کردن کار و مسائلی از این قبیل به دفتر وی مراجعه می‌کنند.

لذا به سراغ او رفتیم تا از وی بپرسیم که در مسیر کمک‌های مومنانه چه کرده است.


علاء میرمحمد صادقی ، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

میرمحمد صادقی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات خیرخوانه اظهار داشت: در روایات دینی به این موضوع مکررا سفارش شده است بنابراین به عنوان یک مسلمان باید آنچه را که در توان داریم انجام دهیم.

وی که سالها در زمینه‌های مختلف تجاری فعالیت داشته است، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره کمک‌های مومنانه اظهار داشت: پس از سفارش رهبری در خصوص کمک‌های مومنامه، حرکت مناسبی در جامعه شکل گرفت به طوری که در هر گوشه و کنار از میهن اسلامی مان شاهد اقدامات خداپسندانه و خیرخواهانه جمعی از مردم برای دستگیری نیازمندان هستیم.

وی با تاکید بر لزوم عمل به این مسئولیت خطیر اجتماعی بیان داشت: من هم به عنوان یک مسلمان اقداماتی در این باره انجام داده‌ام و با پرداخت مبالغی برای تامین بسته‌های حاوی مواد غذایی برای کمک به نیازمندان اقداماتی را انجام داده‌ام.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه پیش از این نیز این کمک‌ها انجام می‌شده است، بیان داشت: بنابراین بخشی از این کمک‌ها را مطابق برنامه‌های قبلی ما در اختیار کمیته امداد امام (ره) و مؤسسات خیریه قرار دادیم تا از طریق این ارگان‌ها به دست صاحبانش برسد.

میرمحمد صادقی با تاکید بر اینکه کمک به نیازمندان وظیفه عمومی مردم و بخصوص بخش خصوصی است، گفت: در بحران فعلی، هر شخصی موظف است تا در حد امکان اقدام به کمک به مستمندان کند تا استمرار این اقدامات خداپسندانه به یک اجماع و حرکت عمومی تبدیل شود.

گفتنی است این فعال اقتصادی به اتفاق اخیر بیروت نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مسلمان از وضعیت افرادی که در حادثه اخیر لبنان بی‌خانمان شدند نیز نباید غافل شویم و از هر روش ممکن باید در خدمت رسانی به حادثه‌دیدگان این واقعه امداد رسانی کنیم.

* فروزان فرد: از تهیه ویلچر برای معلولان بی بضاعت تا کمک به نیازمندان حاشیه تهران

برای تکمیل گفت‌وگو به سراغ یکی دیگر از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران یعنی حسن فروزان فرد رفتم، شاید نام وی برای بسیاری از ما آشنا نباشد اما اگر بدانیم که او رئیس هیات مدیره و مدیرکارخانجات شرکت تولیدی صنایع غذایی کامبیز است آنگاه راحت‌تر او را می شنایم و در ادامه اگر بدانیم که صنایع غذایی کامبیزهمان شرکت غذایی است که با جمع‌آوری درب‌های بطری نوشابه برای معلولین نیازمند ویلچرخریداری می‌کند خوب قطعا افراد بیشتری می‌توانند حسن فروزان‌فرد را بشناسند.


حسن فروزان فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

گفتنی است شرکت غذایی مذکور در 5 سال گذشته از طریق اجرای طرحی که با همکاری خیریه باز یافت امید به اجرا در آمده است، اقدام به خرید ویلچر برای نیازمندان می‌کند به این صورت که مردم با جمع‌آوری درب بطری‌های نوشابه و ارسال آن به موسسه بازیافت امید و فروش این درب‌های پلاستیکی مبالغی تهیه و در مقابل نیز شرکت صنعت غذایی مذکور به اندازه پول حاصل از فروش درب‌های پلاستیکی وجه برای خرید ویلچر اختصاص می‌دهد و این ویلچرها در اختیار معلولین که توانایی مالی خرید ویلچر را نداشته‌اند قرار می‌گیرد. لذا از طریق اجرای این طرح زیبا مردم هم در سالم‌سازی محیط زندگی با جمع‌آوری درب‌های پلاستیکی مشارکت دارند و هم در یک کار خیر و خداپسندانه مشارکت می‌کنند.

بنابراین با توجه به سابقه کارهای خداپسندانه فروزان فرد به سراغ وی رفتیم تا ببینیم در خصوص کمک‌های مومنانه چه اقداماتی انجام داده است.

این فعال اقتصادی درباره کمک‌های مومنانه اظهار داشت: مردم ایران بر اساس اندیشه‌ها و اعتقادات شخصی همواره در مسیر کارهای خیر و کمک به نیازمندان پیش قدم بوده‌اند بنابراین سابقه کارهای خیر یک سابقه طولانی است اما باید به این نکته توجه شود که انجام چنین کارهایی باید در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی باشد و در این راستا از افراد نیازمند و بی‌بضاعت فقط در قالب پرداخت وجه حمایت نشود بلکه با اقدامات مدیریت شده افراد بی‌بضاعت را توانمند کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در ادوار مختلف هرگاه مشکلی از قبیل سیل، زلزله و … پیش آمده اشخاص حقیقی و حقوقی اقداماتی را در راستای کمک به نیازمندان انجام داده‌اند و این بار نیز که موضوع کرونا سایه خود را بر وضعیت اقتصادی برخی از اقشار جامعه افکنده خیرین از عمل به مسئولیت اجتماعی خود غافل نبوده‌اند.

فروزان فرد اظهار داشت: مجموعه غذایی ما هم به نوبه خود همواره در مواقع اضطرار در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی کارهایی را انجام داده است، بطوری که مؤسسه بازیافت امید، وابسته به شرکت غذایی ما، تحت عنوان کمک‌های مؤمنانه و در راستای لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری از محل منابعی که مشخصا برای کمک به نیازمندان در قالب طرح کمک‌های مؤمنانه تهیه شده است، چندین دوره به صورت منظم اقدام به توزیع ارزاق بین خانوارهای نیازمند در اطراف شهر تهران کرده است و برنامه‌هایی نیز برای ادامه این کار دارد.

وی با اشاره به اوضاع اسفبار مردم در برخی از مناطق اطراف تهران بیان داشت: شاید بسیاری از ما تصور کنیم برای کمک به مستمندان باید به مناطقی مانند سیستان و بلوچستان رفت، اگر چه این تصور درست است اما خوب است که بدانیم در مناطق حاشیه تهران برخی از مردم در شرایطی به مراتب بدتر از نیازمندان مناطق سیستان و بلوچستان وجود دارد که نباید از آنها غافل شد بنابراین ما نیز در اجرای طرح کمک‌های مومنانه به این منطقه پرداختیم.

* معصومی اصفهانی: به وظیفه انسانی خود عمل می‌کنیم

مهدی معصومی اصفهانی مدیرعامل و مالک شرکت تلاونگ نیز درباره اقدامات خود در رابطه با کمک‌های مؤمنانه بیان داشت: کمک به نیازمندان یک وظیفه انسانی است، مجموعه تولیدی ما هم همواره در مسیر کارهای خیر اقداماتی انجام داده و در مسیر کمک‌های مؤمنانه نیز قدم‌های برداشته است اما از تشریح بیشتر آن معذورم.

* حسینی: توزیع بسته‌های غذایی در بین نیازمندان در راستای تحقق کمک‌های مومنانه

سید حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اقدامات خود در خصوص کمک‌های مؤمنانه بیان داشت: اعضای اتاق‌های بازرگانی از طریق مشارکت در طرح کمپین نفس، اقداماتی را در این باره انجام داده‌اند و من نیز به نوبه خودم در این خصوص اقداماتی را انجام داده‌ام.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه شرکت‌های تابعه همواره برنامه‌هایی را برای کمک به نیازمندان داشته‌اند و کمک به نیازمندان فقط مربوط به چند ماه اخیر نیست، بیان داشت: در راستای عمل به وظیفه انسانی و شرعی از محل درآمدهای شخصی و همچنین شرکت‌های زیر مجموعه و از طریق خیریه وابسته به شرکت ما نیز اقداماتی را انجام دادیم.

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کمک‌های مؤمنانه از محل درآمدهای شخصی مبالغی تهیه و این مبالغ تبدیل به بسته‌های مواد غذایی برای توزیع در بین نیازمندان شد.

حسینی بیان داشت: کمک به نیازمندان باید به صورت یک امر مستمر باشد و افرادی که تمکن مالی دارند باید از نیازمندان حمایت کنند تا به امید خدا مشکلات این افراد نیز به مرور حل شود.

* احمدیان: شرایط فعلی اقتصاد کمک به مستمندان را ضروری‌تر کرده است

حسن احمدیان دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و فعال در صنعت مبلمان کشور در خصوص اقدامات خود در کمک به نیازمندان بیان داشت: صنعت مبل‌سازی کشور همواره از طریق اجماع کمک‌های تشکل‌های وابسته در کارهای خیر پیش قدم بوده و هست بنابراین از آنجا که اقدامات ما در قالب تشکل و به صورت گروهی انجام می‌شود نمی‌توانم در مورد کمک‌های شخصی خود سخنی به میان آورم.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: کمک به افراد بی‌بضاعت جزء وظایف اجتماعی است و با توجه به فشار اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور عمل به این وظیفه اجتماعی در شرایط فعلی اقتصاد ضروری‌تر شده است.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان مبلمان کشور افزود: کمک به نیازمندان یک مسئولیت اجتماعی و حرکتی مومنانه است و لازم است همیشه و همواره بصورت خودجوش در این مسیر گام برداریم.

احمدیان با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا و سایر مسائل بیان داشت: تشکل‌های وابسته به صنعت مبلمان از محل درآمدهای شخصی بسته‌های حاوی مواد غذایی تهیه و در بین افراد بی‌بضاعت توزیع کردند.

* نجفی منش: کمک گروهی به نیازمندان در دستور کار است

محمدرضا نجفی منش نیز به عنوان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره کمک‌های مؤمنانه اظهار داشت: انجمن صنایع همگن در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی کمک به نیازمندان همواره اقداماتی را به صورت گروهی انجام می‌دهد.

وی بیان داشت: در راستای کمک‌های مؤمنانه نیز اقداماتی را انجام داده است و این اقدامات یک حرکت مستمر است.

* بهرامن: توزیع بسته‌های غذایی در ایام تاسوعا و عاشورا در یزد و کرمان به کمک سپاه

محمدرضا بهرامن، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز درباره کمک‌های مؤمنانه اظهار داشت: اعضای اتاق‌های بازرگانی هر کدام دارای بنگاه‌های اقتصادی هستند بنابراین علاوه بر اینکه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود در خصوص کمک به نیازمندان از طریق اتاق‌ بازرگانی کارهایی را انجام می‌دهند، بلکه از محل درآمد حاصل از بنگاه‌های اقتصادی خود و از طریق تشکل‌ها نیز اقداماتی را در این راستا انجام می‌دهند.


محمدرضا بهرامن عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و فعال اقتصادی

رئیس خانه صنعت ایران افزود: لذا در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک‌های مؤمنانه ما نیز از طریق تشکل‌های اقداماتی را انجام داده‌ایم.

بهرامن با بیان اینکه در ایام تاسوعا و عاشورا نذورات برخی اعضای تشکل‌های معدنی، به صورت بسته‌های مواد غذایی در بین مستمدان در استان‌های کرمان و یزد توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه اغلب معادن در مناطق محروم کشور قرار دارند، بیان داشت: با عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص کمک های مؤمنانه می‌توان بخش کوچکی از نیازهای افراد مستمند در این مناطق را تامین کرد.

وی با بیان اینکه تشکل‌های وابسته به خانه صنعت با همکاری سپاه، بخشی از کمک‌های خود را در بین نیازمندان توزیع کرد بیان داشت: ما معتقدیم این کار باید به صورت مدیریت شده انجام شود، لذا از آنجا که سپاه اشراف بیشتری به مناطق محرم دارد و به خوبی این مناطق را می‌شناسد لذا توزیع بخشی از کمک‌ها را به عهده آنها نهادیم.

وی با تاکید بر اینکه کمک به مستمندان باید به یک فرهنگ تبدیل شود، اظهار داشت: باید به این بحث بصورت جدی پرداخته شود البته اعضای تشکل همواره در مسیر کار خیر پیش قدم بوده‌اند و پیش از این نیز اقداماتی را برای کمک به مستمندان انجام داده‌اند.

* زرگران: افزایش رزق و روزی با اختصاص بخشی از درآمد در مسیر کارهای عام‌المنفعه

وقتی از کاوه زرگران دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و فعال صنایع غذایی خواستم تا در مورد کمک‌های مومنانه و کمک به مستمندان و نیازمندان بگوید، گفت: کار خیر را نمی‌شود بازگو کرد زیرا بازگو کردن و انتشار مطلب در نشریات از آنچه که ما آن را کار خیر و ثواب می‌نامیم اجر و ثواب کار را از بین می برد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد کمک‌های مؤمنانه بیان داشت: عمل به این موضوع ایفای یک وظیفه اجتماعی است و لذا ایفای وظیفه اجتماعی وظیفه هر کارآفرینی است.

کاوه زرگران عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و فعال صنایع غذایی

وی بیان داشت: به نظر می‌رسد هر کارآفرینی باید بخشی از درآمد خود ر را صرف امورخیره و عام‌المنفعه کند و این نیز بستگی میزان بخشش هر فرد دارد که چقدر از درآمدش را به این کار اختصاص دهد لذا من نیز این موضوع را در زندگی شخصی و تجاری سرلوحه خود قرار داده‌ام و معتقدم عهدی که انسان در این خصوص با خدا می‌بندد رزق و روزی او را زیاد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن