سیاسی

باقی‌ماندن تحریم‌های ترامپ، رفع تحریم‌های برجامی را بی‌معنی می‌کند

جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ – ۱۵:۰۴ باقی‌ماندن تحریم‌های ترامپ، رفع تحریم‌های برجامی را بی‌معنی می‌کند

استاد دانشگاه تهران گفت: چنانچه فقط تحریم‌های برجامی رفع شود، امّا تحریم‌ها ترامپی سر جای خود باقی بماند، عملاً بازگشت آمریکا به برجام فایده‌ای ندارد چون ترامپ به شیوه‌های مختلف همان‌ تحریم‌های برجامی را اعمال کرده است.

باقی‌ماندن تحریم‌های ترامپ، رفع تحریم‌های برجامی را بی‌معنی می‌کند

محمّد جمشیدی، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت فرسایشی نشدن مذاکرات هسته‌ای گفت: مسئله اصلی این است که اساساً آمریکایی‌ها به‌‌صورت واقعی به دنبال رفع تحریم نیستند و تنها چیزی که وعده آن را می‌دهند این است که تحریم‌های برجامی و نهایتا آنچه مخل آن است تعلیق شود و بقیه باقی بماند.

وی با بیان اینکه باقی ماندن تحریم‌های دوره ترامپ، اساساً بازگشت به برجام را بی معنی می‌کند چون از طرق دیگر مانع از انتفاع اقتصادی ایران خواهد شد، اظهار داشت: آمریکا برای اینکه ایران را راضی کند تا به این فرمول تن دهد، به دنبال این است تا مذاکرات را طولانی کند. اگر ایران فرمول آن‌ها را پذیرفت که متأسفانه برخی در دولت چنین تمایلاتی دارند، آن‌ها حاضر هستند خیلی سریع اینگونه تحریم‌ها را به صورت حداقلی و ناقص رفع کنند، بدون اینکه مشکل اصلی تحریم‌ها برای ملت حل شود.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد تا بتواند به شکل قانونی به ایران فشار بیاورد. مسئله آمریکا این است که بدون اینکه تحریم های اصلی و واقعی را بردارد، ایران را وادار کند که بپذیرد امریکا به برجام برگردد و راه رسیدن به این هدف آن است که با مرور زمان و برگزاری جلسه‌های دیپلماتیک ایران را راضی کند و اجماع بین‌المللی علیه ایران ایجاد کند. چون وقتی مذاکرات را ادامه می‌دهید، فارغ از اینکه به نفع ما باشد یا نه درواقع یک اجماع در مورد اینکه این مسیر مذاکراتی درست است در جامعه بین‌المللی شکل می‌گیرد و شکستن آن مشکل ساز خواهد بود.

جمشیدی با اشاره به بیانات رهبر معظّم انقلاب مبنی بر اینکه هدف آمریکا از این مذاکرات این نیست که حرف حق ما را بشنود، گفت: باید ارزیابی سریع و درستی مبنی بر اینکه اهداف آمریکا در مذاکرات چیست، در کشور صورت بگیرد و اگر نسبت به رفع کامل تحریم‌ها تردید وجود دارد، به نفع کشور نیست این مذاکرات ادامه پیدا کند و باید جلوی فرسایشی شدن آن گرفته شود.

وی درباره انواع تحریم‌های اعمالی آمریکا گفت: یک دسته از تحریم‌ها مربوط به دولت اوباماست که بعد از برجام وضع شد، دسته دوم هم تحریم‌های برجامی است. دسته سوم تحریم‌هایی است که دولت ترامپ وضع کرد و دسته چهارم تحریم‌هایی است که دولت ترامپ با برچسب‌های دیگری وضع کرد. امروز آمریکایی‌ها صرفاً درباره تحریم‌های برجامی سخن می‌گویند.

جمشیدی افزود: چنانچه فقط تحریم‌های برجامی رفع شود، امّا تحریم‌ها ترامپی سر جای خود باقی بماند، عملاً بازگشت آمریکا به برجام فایده‌ای ندارد چون ترامپ به شیوه‌های مختلف همان‌ تحریم‌های برجامی را اعمال کرده است. مثلاً تحریم بانک مرکزی در برجام وجود دارد، امّا دولت ترامپ مستقلاً آن را وضع کرده است. تحریم‌های مربوط به نفت، کشتیرانی،‌ بانک‌های ایرانی همه به صورت دوگانه وضع شده‌اند. خب اگر این تحریم‌ها طبق برجام برداشته شود، اما درجای دیگری موجود هستند. درواقع این نوع رفع تحریم، یک ظاهرسازی از رفع تحریم است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه عملاً بازگشت آمریکا به برجام به نفع آن‌ها خواهد بود، گفت: این یک اشتباه است که بگوییم صرفاً با احیای برجام مشکل تحریم حل می‌شود. هرچند با خود برجام هم حل نشد. اگر دیپلمات‌های ما هوشمندی نداشته باشند، ملّت ایران متضرر خواهد شد.

جمشیدی خاطرنشان کرد: فرمول برجام برای تحریم‌ها لغو آنها نبود بلکه فقط عدم اجرا بود و هر سه ماه و شش ماه یکبار دولت آمریکا باید درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کند که یکبار ترامپ تصمیم گرفت که تمدید نمی‌کنم. ضمن اینکه در برجام همه تحریم ها را هم تعلیق نمی‌کند بلکه فقط تحریم‌های هسته‌ای خاصی را تعلیق می‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکا با لفظ تحریم‌ها بازی می‌کند و می‌تواند تحریمی وضع کند و با تغییر عنوان آن بگوید این هسته‌ای نیست، خاطرنشان کرد: در دولت اوباما هم تحریم‌های هسته‌ای اعمال شد و عنوانش را تغییر دادند، یا هسته‌ای بود امّا در برجام آورده نشد. لذا این تأکید رهبر مقام معظّم رهبری که همه تحریم‌ها برداشته شود، درست است وگرنه در بازی الفاظ آن‌ها قرار می‌گیریم. گیر افتادن در این مسیر باعث می‌شود مشکل واقعی تحریم‌ها حل نشود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هتل پرشین بیمه رازی زمزم هتل پرشین بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن