اقتصادی

بانک مرکزی باید سکان معاملات ارز را در دست بگیرد

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ – ۰۹:۵۲ بانک مرکزی باید سکان معاملات ارز را در دست بگیرد

خود بانک مرکزی بایستی سکان معاملات ارز را در دست بگیرد و با نظارت دقیق از واریز حتی یک دلار به حساب مقصد جهت واردات کالاهای مورد نیاز کشور اطمینان حاصل نماید.

بانک مرکزی باید سکان معاملات ارز را در دست بگیرد

خبرگزاری فارس؛ اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی توسط مدیران ناکارآمد دولت بازار ارزی کشور را دچار بی‌ثباتی نموده است، بانک مرکزی نیز نتوانسته بازیگردان خوبی برای بازار نابسامان دلار باشد، پاسخ منفی این بازار به تصمیمات غیر صحیح و فرمایشی بانک مرکزی نیز موید همین مطلب است‌.

دولت محترم باید بپذیرد در این شرایط دچار کرختی شده و عملکرد درست و منطقی ای ندارد، رویکرد دولت باید تغییر کند مدیریت بر بازار ارزی مستلزم نظارت کامل بر عرضه و تقاضای آن می باشد.

چه بسا که خود بانک مرکزی بایستی سکان معاملات ارز را در دست بگیرد و با نظارت دقیق از واریز حتی یک دلار به حساب مقصد جهت واردات کالاهای مورد نیاز کشور اطمینان حاصل نماید، خوب همین فعالیت مسلما دست مفسدین و اختلال کنندگان در نظام ارزی را برای همیشه کوتاه خواهد کرد‌

از سوی دیگر دولت باید خط ارتباطی غیردلاری را برای کشورهای دوست و همسو راه اندازی نماید، روسیه و چین از کشورهای هدف جهت نیل به چنین خط ارزی غیردلاری می باشند، حجم تبادلات سالانه با این کشورها موید پتانسیل بسیار بالا جهت ایجاد چنین خط معاملاتی می باشد.

امروز حتی بستر معاملات تهاتری نیز فراهم است محصولات شیمیایی و محصولات معدنی می‌تواند از اهداف معاملات تهاتری باشد که میلیون‌ها دلار برای کشور در سال‌های گذشته ارزآوری داشته اند، خوب با وجود تحریم های ضد حقوق بشری آمریکا و عدم دسترسی به دلارهای صادراتی این محصولات می‌توان از معاملات تهاتری و بدون جابجایی ارز استفاده نمود.

ما از بازار صادراتی خوبی در کشورهای همسایه برخوردار هستیم، کشورهای همسایه مستعد صادرات می باشند، لذا باید این حوزه توسط دولت تقویت گردد، برنامه‌ریزی مدونی احتیاج است، دولت باید مشوق‌های مالیاتی و غیره را بگونه ای وضع نماید که صادر‌کنندگان توان صادرات و توان ایستادگی در برابر مشکلات ناشی از ورود ارز به کشور به دلیل تحریم های یکجانبه را داشته باشند.

باید اذعان نمود علی‌رغم تمام تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده ما شاهد آن هستیم که کشور با مشکلات جدی روبرو نیست، اگرچه خوب تصمیمات نادرست در حوزه اقتصادی ضربات شدیدی را بر اقتصاد خانوار وارد کرده ولی آنچه مشهود هست ما در حال گذار از شرایطی هستیم که غیرقابل بازگشت است، چرا که تمام توان ایالات متحده برای تحریم ها بیشتر از این نخواهد بود، آمریکا با تمام توان و قوا به میدان آمد و شکست خورده است.

ما با وجود بیماری منحوس کرونا، با وجود توقف در تولیدات داخلی بواسطه تحریم، با وجود اختلال کنندگان دست‌آموز غرب در نظام اقتصادی و با وجود همه تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی توانسته‌ایم با قدرت بایستیم و از بهبود شرایط آتی کشور سخن بگوییم.

در شرایط فعلی باید از ایجاد بازار معاملاتی برای دلار جلوگیری گردد، امروز بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار ارز در اختیار مردم است، که همین حجم بالای دلار انباشته شده باعث ایجاد نابسامانی در بازار و افزایش تقاضا می گردد، فلذا دولت باید بر بازار تقاضا به شدت نظارت کند، دلار در شرایط فعلی باید صرفاً به منظور واردات کالاهای اساسی و ضروری مورد استفاده قرار گیرد، بازار معاملاتی به طور کامل باید حذف گردد‌

امروز وظیفه یکایک ما ایستادگی در برابر همین تحریم هاست، همین تزریق یاس و ناامیدی ها، مسلماً با مدیریت صحیح عرضه و تقاضا می توان قیمت دلار را نیز متوقف و آن را مدیریت نمود که این مهم نیز نیازمند عزم راسخ از سوی دولت محترم را دارد.

لطف الله فروزنده دهکردی

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن