اجتماعی

با پلیس؛ از پاکسازی ۷۰ درصدی چهره شهر از پرسه معتادان تا دستگیری ۷۵۰۰ خرده فروش

جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ – ۱۰:۵۲ با پلیس؛ از پاکسازی ۷۰ درصدی چهره شهر از پرسه معتادان تا دستگیری ۷۵۰۰ خرده فروش

جمع آوری 14 هزار معتاد متجاهر، دستگیری ۷۵۰۰ خرده فروش و پاکسازی ۷۰ درصدی چهره شهر از پرسه معتادان متجاهر از جمله اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت است.

با پلیس؛  از پاکسازی ۷۰ درصدی چهره شهر از پرسه معتادان تا دستگیری ۷۵۰۰ خرده فروش

گروه انتظامی خبرگزاری فارس – مریم عرب‌انصاری: معتادند، معتاد متجاهر؛ از وقتی که به تجاهر رسیده‌اند برایشان فرقی نمی‌کند که کجا هستند و چه می‌کنند؛ وسط کوچه نشسته‌اند یا روی پله یک خانه، هر جا و هر وقت که دلشان بخواهد شروع می‌کنند به کشیدن مواد. نگاه‌های مردم از کوچک و بزرگ، پیر و جوان برایشان فرقی نمی‌کنند؛ نه ناراحت‌ می شوند نه متاثر. کشان کشان از این کوچه به آن خیابان و از روی پل به وسط بوستان می‌روند.

حالا که هوا رو به سردی گذاشته ، پاتوق‌های‌شان عوض شده و شاید کمتر به چشم بیایند اگرچه هنوز هم هستند. تعداد زیادی از آنها را به مراکز بازپروری منتقل کرده‌اند اما باز هم پرسه‌کنان به چشم می خورند.

***

آگاهی از آخرین وضعیت روند جمع‌آوری معتادان متجاهر اعم از زن و مرد و منع پذیرشی ها، چگونگی رصد پلیس در فضای حقیقی و مجازی و برخورد با خرده‌فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر ما را بر آن داشت تا با «سرهنگ عبدالوهاب حسنوند» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت به گفت‌وگو بنشینیم.

جمع آوری 14 هزار معتاد متجاهر و نگهداری در مراکز درمان و بازپروری

* آخرین روند جمع‌آوری معتادان متجاهر در پایتخت به کجا رسید؟

فرایند جمع‌آوری معتادان متجاهر به خوبی در حال انجام است و با اجرای طرح‌های مختلف تاکنون 14 هزار معتاد متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند.

قرنطینه دو هفته ای و انجام تست کرونا اولین اقدام بعد از جمع آوری

*‌ آیا تغییری در روش جمع‌آوری معتادان متجاهر حاصل شده است؟

با توجه به شیوع کرونا و اتخاذ تدابیر و دستورالعمل های ابلاغی، کار جمع‌آوری معتادان متجاهر از اردیبهشت ماه ‌با شیوه جدید انجام‌ می‌شود؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قرنطینه دو هفته‌ای و تست کرونا از جمله این تدابیر است که کماکان اجرا می شود.

طبق پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ابتدا معتادان متجاهر توسط ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر‌‌ جمع‌آوری شده و سپس تحویل مراکز غربالگری بهزیستی می‌شوند.

در‌‌ آنجا پزشکان امر، نسبت به اخذ تست پی سی آر از این افراد اقدام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؛ اگر فردی مبتلا به کرونا باشد به مراکز خاصی که از پیش تعیین شده منتقل شده تا بستری و درمان شود.

افرادی که دارای اعتیاد بوده اما تست کرونایشان منفی باشد 14 روز قرنطینه شده و بعد از این مدت اگر علائم داشته باشند دوباره جداسازی می‌شوند؛ در غیر این صورت برای بازپروری و درمان اعتیاد تحویل مراکز ماده 16 می‌شوند.

پاکسازی 70 درصدی چهره شهر از پرسه معتادان

* در حال حاضر ‌‌چهره بصری شهر از لحاظ پرسه معتادان متجاهر چگونه است؟

اگرچه از روند جمع‌آوری معتادان متجاهر رضایت خوبی حاصل شده و حدود 70درصد معتادان سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند ولی باز هم برای جمعیت 6 هزار نفری معتادان متجاهر باقی‌مانده نیاز به ظرفیت است که‌‌ باید سازمانهای های مرتبط در این زمینه وارد شوند.

از دید پلیس و جامعه، چهره شهر به طور تقریبی خوب است ولی کافی نیست؛ چراکه ما نیازمند هستیم که مسؤولان نسبت به ایجاد ظرفیت مناسب جهت جمع آوری معتادان متجاهر اقدام کنند.

پلیس همواره اعلام کرده است که توانایی جمع‌آوری همه معتادان سطح شهر را در فاصله زمانی کمتر از یک هفته دارا است و اگر ظرفیت برای نگهداری فراهم شود پلیس سریعاً نسبت به موضوع فوق و پاکسازی تمام شهر اقدام می کند.

* کار پذیرش معتادان متجاهر دارای زخم باز و عفونی به کجا رسید؟

500 نفر از معتادان منع پذیرشی به مرکز بازپروری احسان ورامین منتقل شده‌اند.

* معتادان منع پذیرشی چه افرادی هستند؟

افرادی با زخم باز و عفونی، دارای کبر و صغر سن؛ دارای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ؛ این موارد مشخصات معتادانی است که به منع پذیرشی ها نام گرفته اند.

این دسته از معتادان دارای زخم باز و عفونی کاملاً‌ مشخص هستند. پاهایشان عفونت کرده یا قطع شده و آثار زخم روی بدنشان مشهود است.

معتادان بالای 65 سال نیز که با توجه به سن و چهره‌زنی‌شان توسط پلیس تشخیص داده می‌شوند و اطفال زیر هجده سال که معتاد هستند کاملاً مشخص و واضح قابل تشخیص هستند.

* معتادان مشمول ماده 16 چه افرادی هستند؟

معتادانی که در ملأعام مرتکب جرم و مصرف مواد مخدر شده و به تجاهر رسیده‌اند، معتاد متجاهر نامیده شده و مشمول ماده 16 می شوند که درمان آنها اجباری است.

* جمع‌‌آوری زنان معتاد متجاهر به کجا رسید؟

تاکنون 200 نفر از معتادان متجاهر زن جمع‌آوری شده و به مراکز نگهداری منتقل شده اند. از سوی دیگر برای بازپروری و درمان 200 نفر دیگر از زنان معتادان متجاهر اعلام ظرفیت شده که به محض اعلام، جمع‌آوری این دسته از افراد هم انجام می‌شود.

* طبق آخرین آمار، تعداد معتادان متجاهر در پایتخت چه تعداد برآورد شده است؟

20 هزار معتاد متجاهر تقریباً آخرین آماری است که اعلام شده است؛ تاکنون بیش از 14 هزار نفر از این افراد جمع‌آوری و برای درمان و بازپرروی به مراکز ماده 16 منتقل شده‌اند.

13 هزار و 800 نفر از این تعداد مرد بوده‌اند و 200 نفر خانم؛ تعداد معتادان متجاهر زن در کل هزار نفر برآورد شده است که در حال حاضر با توجه به سرمای هوا حضور این افراد در سطح شهر ملموس نیست ولی به محض اینکه هوا گرم می‌شود حضور این افراد به صورت محسوس دیده می‌شود.

انتقال گرمخانه ها و مراکز درمانی معتادان درخواست پلیس و مردم

* بحث انتقال گرمخانه‌ها و مراکز درمانی معتادان به کجا رسید؟

کماکان بحث حضور گرمخانه‌ها و مراکز درمانی در مرکزیت شهر و محل سکونت خانواده‌ها و نزدیکی و مجاورت با مراکز آموزشی و مدارس شهروندان را دچار نگرانی کرده است و پلیس در این زمینه تقاضا دارد که این مراکز به صورت پلکانی از شهر خارج شده و در مجاورت مراکز ماده 16 قرار بگیرند.

افزایش 30 درصدی مبتلایان به کرونا در بین معتادان

* تعداد معتادان متجاهری که در جمع‌آوری‌های اخیر به کرونا مبتلا بوده‌اند، چقدر است؟

در طرح غربالگری قبلی تعداد معتادان متجاهر مبتلا به کرونا 30 درصد افزایش یافته است؛ این مطلب نشان می‌دهد که معتادان مستثنی از کرونا نبوده و در کنار اعتیاد به مواد مخدر، ویروس کرونا نیز در این وجود این افراد رخنه کرده است.

افزایش 100 درصدی دستگیری سودجویان در فضای مجازی

* پلیس مبارزه با مواد مخدر تا چه حد بر فضای مجازی اشراف داشته و با عرضه‌کنندگان مواد مخدر برخورد داشته است؟

پلیس مبارزه با مواد مخدر و مرکز فتای این پلیس در کنار پلیس فتای پایتخت در فضای مجازی رصد و اشراف دارد؛ اما متأسفانه شاهد این هستیم که حضور افراد سودجو در فضای مجازی روبه افزایش است که این موضوع دل‌نگرانی و دل‌مشغولی ما را افزایش داده است.

اگرچه در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده و تعداد زیادی از افراد سودجوشناسایی و دستگیر شده‌اند تا آن حد که می‌توان گفت با توجه به اشراف اطلاعاتی پلیس، میزان دستگیری این افراد در فضای مجازی نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

دستگیری 7600 قاچاقچی و خرده‌فروش مواد مخدر

* در فضای حقیقی و در زمینه برخورد با خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با همکاری پلیس پیشگیری و کلانتری‌های محلات پایتخت و پایگاه‌های پلیس نسبت به شناسایی و برخورد با خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان در سطح شهر به خصوص محلات آلوده توفیقاتی داشته است.

در 45 روز گذشته تقریباً 7600 نفر قاچاقچی مواد مخدر و خرده‌فروش دستگیر شده و به میزان قابل توجهی مواد مخدر از آنها کشف و ضبط شده است که بیشترین مواد مخدر مکشوفه تریاک بوده است.

* عمده تهدیداتی که پرسه معتادان متجاهر در شهر برای شهروندان به وجود می‌آورد، چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر زمینه‌ساز ارتکاب بسیاری از جرایم در جامعه است.

فردمعتاد مجبور است مواد مخدر تهیه کند و تهیه مواد نیز هزینه‌بردار بوده و بدیهی است که هیچ خانواده‌ سالمی حاضر نیست این هزینه را در اختیار فرد معتاد قرار دهد تا وی به خرید مواد افیونی مبادرت کرده و به دامنه‌ اعتیاد خود بیفزاید.

بنابراین اگر فرد معتاد منبع درآمد سالمی نداشته باشد، به افعال بزهکارانه رو می‌آورد تا از این راه هزینه‌های تهیه‌ مواد مخدر را فراهم کند.

معتادان در این حالت بیشتر مرتکب جرایم علیه اموال می‌شوند که به صورت خاص و عمده می‌توان به سرقت‌هایی اغلب در حد ناچیز اشاره کرد که با فروش اموال مسروقه بتوانند پول مورد نیاز مواد خود را برای چند وعده به دست آورند.

این افراد از ارتکاب جرایم بسیار مهم مانند کلاهبرداری‌های بزرگ و سرقت‌های باندی و مسلحانه و قتل و … عاجز هستند ولی مواردی در بین آنها مشاهده شده است که دارای ظرفیت جنایی بالایی هستند و با حالت خطرناکی که دارند حتی مرتکب قتل شخص صاحب مال در صورت مقاومت وی ، شده‌اند.

مطالعات و بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که بین اعتیاد و ارتکاب جرائم، رابطه مستقیمی وجود دارد. افراد معتاد انگیزه بیشتری برای ارتکاب جرائم دارند و جرائمی مانند سرقت از جمله سرقت های خرد، سرقت داخل خودرو و هنجارشکنی در این افراد بیشتر مشاهده می شود.

* استفاده از کدام دسته از موادمخدر، افراد را به تجاهر می کشاند؟

شیشه،هرویین و مواد روان‌گردان از جمله مواد مخدری هستند که کمتر از یک سال افراد را به تجاهر می‌کشانند. تجاهر به حالتی گفته می‌شود که فرد هیچ ابایی از مصرف مواد حتی در ملاءعام نداشته و به خاطر تهیه مواد به جرایم خرد نیز اقدام کند.

* با توجه به اینکه هم‌اینک حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در فضای مجازی بیشتر شده و شما از نفوذ افراد سودجو به فضای سایبری مطلع هستید چه اقداماتی را در جهت آگاه‌سازی خانواده‌ها و نوجوانان انجام داده‌اید؟

با توجه به اینکه عمده دانشجویان و دانش‌آموزان در حال حاضر از آموزش مجازی و فضای اینترنت استفاده می‌کنند پلیس به تمام سازمان‌ها این پیشنهاد را داشت که نسبت به آگاه‌سازی خانواده‌ها و نوجوانان اقدام کنند به خصوص دانش‌آموزان پایه متوسطه اول و دوم؛ چرا که عدم آگاهی نسبت به اعتیاد و مواد مخدر و شگردها و روش‌های جدید این مواد می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به خانواده‌ها وارد کند.

در حال حاضر برای آگاه‌سازی از طریق فضاسازی محیطی اقدامات لازم شده تا بر روی پل‌ها ، مترو، اتوبوس پیام‌های آگاهانه نسبت به مضرات و خطرات مواد مخدر درج شود که نقش شهرداری در این زمینه حائز اهمیت است. همچنین پیش‌بینی شده که در هر فصل یکبار، تمام فضاهای شهری در اختیار موضوع اعتیاد و هشدارها و آسیب های این حوزه قرار بگیرد تا اقدامات محیطی در این زمینه تکمیل شود.

در روزهای گذشته نیز جلسه‌‌ای با آموزش و پرورش، وزارت کار و بهزیستی برگزار و مقرر شد طبق تفاهم‌نامه یکسری اقدامات و مطالب آموزشی و کلیپ‌ها بارگذاری شود.

پلیس پایتخت نیز در شبکه اجتماعی« سروش پایتخت» اطلاعات مورد نیاز در خصوص مواد مخدر و مسائلی در حوزه‌های پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را بارگذاری کرده است تا شهروندان از آنها بهره برداری کنند.

* مهم‌ترین علامت ابتلای افراد به مصرف موادمخدر چیست؟

به طور عمومی می‌توان گفت که حالات و رفتار افراد بعد از مصرف مواد نسبت به گذشته تغییرمحسوسی می‌کند، پرخاشگری، پرخوری، تغییر ساعت خواب،‌ گوشه‌گیری، بی‌نظمی، بهم ریختگی وسایل و افزایش مصرف هزینه‌کرد از جمله مواردی است که خانواده‌ها باید به آنها شک کنند. همچنین بهم ریختگی ظاهری، از موی سر گرفته تا لباس پوشیدن و استشمام بوی بد و تند که از مصرف حشیش و گل(ماری جوانا) حاصل می‌شود، از جمله این موارد است.

در این زمینه خانواده‌ها باید دورهمی فرزندان خود با دوستانشان را کنترل کنند، همچنین بدانند که فضای مجازی و ورود به سایت‌های مختلف می‌تواند برای فرزندان شان مخرب و آسیب‌زا باشد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن