اجتماعی

با پلیس مبارزه با مواد مخدر؛ از ظرفیت جدید جمع آوری معتادان متجاهر تا درخواست اشد مجازات برای قاچاقچیان

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۰:۱۳ با پلیس مبارزه با مواد مخدر؛ از ظرفیت جدید جمع آوری معتادان متجاهر تا درخواست اشد مجازات برای قاچاقچیان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت در خصوص آخرین وضعیت جمع آوری معتادان متجاهر و همچنین درخواست پلیس از مجلس در مورد بازنگری قانون مبارزه با مواد مخدر سخن گفت.

با پلیس مبارزه با مواد مخدر؛ از ظرفیت جدید جمع آوری معتادان متجاهر تا درخواست اشد مجازات برای قاچاقچیان

گروه انتظامی خبرگزاری فارس – مریم عرب انصاری: معتادند؛ معتاد متجاهر. به درجه ای از تجاهر رسیده‌اندکه برایشان فرقی نمی‌کند که کجا هستند و چه می‌کنند!

هرگوشه‌، کناری، جایی پیدا کنند، نشسته و اتراق می‌کنند؛ یا چرت می‌زنند یا مواد می‌کشند.

بوستان‌ها و پارک‌ها، حاشیه بزرگراه‌ها و کوچه پس کوچه‌ها را تصرف کرده ‌اند؛ اگرچه تعدادشان نسبت به روزهای اول شیوع کرونا کمتر شده و انگار کمتر دیده می شوند اما بهرحال باز هم هستند و می‌روند و می‌آیند.

چهره شهر را با حضورشان مخدوش کرده اند و پرسه زدن‌‌هایشان آرامش و آسایش شهروندان را به مخاطره انداخته است.

حضور معتادان متجاهر در شهر، حرف جدیدی نیست؛ همه ما کم و بیش به چشم دیده و ترددشان را در گوشه و کنار از بوستان‌ها و پارک‌ها تا اماکن متروکه شاهد بوده‌ایم.

به گفته مسؤولان تهران ۲۰ هزار معتاد متجاهر دارد، ۱۹ هزار مرد و هزار نفر زن؛ قبل از این که کرونا بیاید حدود ۴ هزار نفر در مراکز بازپروری بودند، بعد از آنکه مصوب شد که دوره درمان و بازپروری معتادان متجاهر یک ساله شود، همان تعداد در مراکز ماندند.

با توجه به شیوع کرونا و اتخاذ تدابیر و دستورالعمل های جدید، کار جمع‌آوری معتادان متجاهر با شیوه جدید ابلاغ شد؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قرنطینه دو هفته‌ای و تست کرونا از جمله این تدابیر بودند که در کنار ظرفیت محدود پذیرش، کار جمع آوری معتادان را به کندی کشاند.

اگرچه پلیس مبارزه با مواد مخدر بارها اعلام کرد که مشکلی برای جمع آوری نداشته و می‌تواند در بازه زمانی چند روزه چهره شهر را از حضور معتادان پاکسازی کند اما با توجه به ظرفیت محدود مراکز نگهداری و بازپروری، کار جمع آوری معتادان متجاهر را با توجه به ظرفیت‌های اعلامی انجام داده و می‌دهد.

در آخرین مصاحبه‌ای که با رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب انجام شد وی از جمع آوری ۵ هزار نفر معتاد متجاهر از ابتدای شیوع کرونا و در مجموع حضور ۹ هزار معتاد متجاهر در مراکز نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر سخن گفت.

آگاهی از آخرین آمار جمع آوری معتادان متجاهر، چگونگی تخصیص ظرفیت برای جمع‌آوری معتادان دارای زخم باز و عفونی، وضعیت جمع آوری زنان معتاد متجاهر و کم و کاستی های موجود در این عرصه؛ همچنین کشفیات و روند مبارزه با قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر ما را بر آن داشت تا با سرهنگ عبدالوهاب حسنوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در پایتخت به گفت‌وگو بنشینیم.

* تخصیص ظرفیت جدید برای جمع آوری معتادان متجاهر

فارس: جمع آوری معتادان متجاهر در تهران به کجا رسید؟

خوشبختانه در این مرحله ۲۰۰۰ ظرفیت جدید برای جمع آوری معتادان متجاهر تخصیص داده شد.

بر این اساس در طرح جمع آوری ۱۰ روزه‌ای که به صورت پی در پی و شبانه روز در حوزه شهر تهران به ویژه در نقاط آلوده اجرا کردیم در هر روز ۲۰۰ نفر معتاد متجاهر را جمع آوری کرده و به مراکز پیش بینی شده انتقال دادیم.

* شرق تهران از وجود معتادان متجاهر پاکسازی شد

تقریبا می‌توان گفت با اجرای طرح اخیر جمع آوری‌ معتادان متجاهر، در نقاط شرقی تهران پاکسازی و جمع آوری معتادان متجاهر به وضوح مشخص است، اگرچه اولویت جمع آوری معتادان متجاهر با نقاط آلوده به خصوص شوش، دروازه غار و هرندی بوده و هست.

*کشف ۲ تن مواد مخدر در طرح ظفر ۵

فارس: آخرین کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر چه بود؟

در بحث خرده فروشان مواد مخدر در طرح ظفر 5 ، دو تن انواع مواد مخدر از خرده فروشان کشف و ضبط شد.

*اختصاص ظرفیت ۵۰۰ نفره برای جمع‌آوری معتادان دارای زخم باز و عفونی

فارس: کار جمع آوری معتادان متجاهر دارای زخم باز و عفونی به کجا رسید؛ آیا هنوز تصمیمی برای جمع آوری این دسته از معتادان گرفته نشده است؟

خوشبختانه ظرفیت جدیدی برای جمع آوری معتادان دارای زخم باز و عفونی نیز پیش بینی شده و از این هفته کار جمع آوری این دسته از معتادان هم در دستور کار خواهد بود.

سازمان بهزیستی سازوبرگ‌های درمانی را برای این دسته از معتادان در نظر گرفته و در مرحله اول 400 تا 500 نفر از معتادان متجاهر دارای زخم باز و عفونی جمع آوری و در مراکزی که بهزیستی تعیین کرده نگهداری خواهند شد تا در مرحله نخست زخم های باز و عفونی‌ و در مراحل بعدی اعتیادشان درمان شود.

* جمع آوری ۵۰۰ معتاد متجاهر زن از این هفته

فارس: آیا ظرفیتی برای جمع آوری معتادان متجاهر زن اختصاص یافت؟

بله، ۵۰۰ ظرفیت نیز برای جمع آوری معتادان متجاهر زن پیش بینی شده که در این هفته اقدامات لازم انجام خواهد شد.

باید از همکاری دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورای هماهنگی و بهزیستی که در زمینه ظرفیت‌سازی و جمع آوری معتادان متجاهر همراه پلیس بوده و اقدامات لازم را انجام دادند تشکر کنم.

* پرسه ۸ هزار معتاد متجاهر در تهران ادامه دارد

فارس: با تعداد ۲ هزار نفری که در طرح ۱۰ روزه جمع آوری کردید، تعداد معتادان متجاهر که در سطح شهر پراکنده‌اند به ۱۰ هزار نفر می‌رسد؛ جمع آوری بقیه این افراد چقدر زمان می‌برد؟

برای این هفته و هفته آینده نیز یک ظرفیت ۲ هزار نفری پیش بینی شده است؛ می‌توان گفت در مجموع با جمع آوری این مرحله هم، ۸ هزار نفر معتاد متجاهر در حاشیه شهر باقی خواهند ماند.

نکته مهم در طرح جمع آوری معتادان متجاهر به اهتمام مسؤولان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط بازمی‌گردد، اما اگر با همین روند و بهبود ظرفیت جلو رویم، می‌توان گفت در ماه‌های آینده اوضاع رو به بهبود است.

* پلیس محدودیتی برای جمع‌آوری معتادان ندارد/ یک هفته ای شهر را پاکسازی می کنیم

فارس: پلیس برای جمع آوری معتادان محدودیتی دارد؟

اگر ظرفیت وجود داشته باشد ناجا در کمتر از یک هفته می‌تواند طرح جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر را به مرحله اجرا بگذارد ؛ باید ظرفیت وجود داشته باشد ولی متأسفانه ظرفیت‌های موجود برای نگهداری ۲۰ هزار نفر معتاد متجاهر در پایتخت کافی نیست.

البته نیروی انتظامی تلاش می‌کند که ظرفیت 500 نفره ‌ای را در یکی از مراکز زیر مجموعه خود فعال کند.

* بهره برداری از مرکز ۵۰۰ نفره بازپروری نیروی انتظامی تا یک ماه آینده

فارس: این مرکز کجا قرار دارد و چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

مرکز ۵۰۰ نفره‌ای را در همان مرکز سروش ایجادکرده ایم که در کمتر از یک ماه دیگر می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند، البته برای فعال سازی آن نیاز به بودجه و پیگیری و همکاری دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر دارد.

از سوی دیگر اگر سایر دستگاه‌های مسؤول در زمینه نگهداری، بازپروری و درمان معتادان متجاهر اهتمام داشته و سهم خود را ادا کنند، می‌توان گفت به زودی می‌توان تهران را عاری از معتاد متجاهر دید.

* تغییر کابری مناطق آلوده شوش، هرندی و دروازه غار در دستور کار

فارس: پلیس همواره از جمع آوری معتادان متجاهر در نقاط آلوده چون شوش، دروازه غار و هرندی می‌گوید؛ آیا نمی‌شود تدبیری اندیشید تا جغرافیای موجود در آن منطقه را تغییر داد و از جرم‌خیزی‌اش کاست؟

در بحث پاکسازی و ساماندهی شوش، دروازه غار و هرندی طرح جدیدی در دستورکار است که با همکاری دادستان تهران از هفته آینده رقم خواهد خورد و آن ساماندهی، تغییر کاربری یا اجرای طرح تفصیلی است تا بتوان با تغییر فیزیک محل، موقعیت جغرافیایی جرم را تغییر داد تا ان‌شاءالله بتوان آن منطقه را ساماندهی کرده و از حضور و وجود معتادان متجاهر بکاهیم.

* اتمام دوره یک ساله بازپروری تعدادی از معتادان متجاهر

فارس: از نگهداری یک ساله معتادان متجاهر در مراکز نگهداری و بازپروری گفتید؛ با توجه به این که تعدادی از آنها قبل از شیوع کرونا در این مراکز بودند، با تمام شدن دوره یک ساله‌شان آزاد شدند؟

آنهایی که دوره یک ساله‌شان تمام شده در حال آزاد شدن هستند؛ این دسته از افراد بعد از یک سال سعی کردند اعتیاد را کنار بگذارند و خانواده‌شان بسیار از این موضوع استقبال کرده و برای پذیرش آنها آمدند.

ان‌شاءالله فاز"چرخه کار" آنها توسط مجموعه‌ای که برابر قانون مشخص شده ‌است از جمله وزارت کار، رفاه اجتماعی و شهرداری‌‌ها ایجاد شود تا این افراد وارد چرخه فعالیت شده و رها نشوند.

* نداشتن خانه و سرپناه برای معتادان درمان شده، مشکل و خلا موجود است

فارس: آیا معتادان متجاهر درمان‌شده را به خانواده‌ها تحویل داده یا رها می‌کنید؟

به تمام مراکز ماده ۱۶ و تبصره ۲ ماده ۱۵ ابلاغ کرده‌ایم که این افراد حتماً تحویل خانواده‌ها شوند.

البته باید گفت تعداد محدودی از معتادان متجاهر درمان‌یافته که حرفه یاد گرفته‌اند بنا بر نیاز در مرکز سروش استخدام می‌شوند در بخش‌هایی همچون کشاورزی، آهنگری و تولیدی لباس و بخش‌هایی که نیاز داریم آنها را استخدام می‌کنیم.

اما باید گفت یک خلا وجود دارد و آن هم معتادان درمان شده ای هستند که خانواده و سرپناه ندارند و مراحل بازپروری و درمان را طی کرده‌اند و باید آزاد شوند.

این خلاء وجود دارد و همواره در جلسات و محافل پیشگیری به آن پرداخته‌ایم؛ باید سازمان‌های حمایتی در این زمینه وارد شوند و اجازه ندهند این افراد دوباره رها شوند؛ چرا که این بخش بسیار مهم است.

باید سازمان‌هایی که در این زمینه وظیفه دارند به شرح وظایفشان عمل کنند؛ بهزیستی، ناجا، دادسرا و شورای هماهنگی نمی‌توانند به تنهایی همه این اقدامات را انجام دهند و باید سازمان‌های دیگر که در چرخه درمان، کار، حرفه‌آموزی و توانمندسازی این افراد دخیل هستند وارد کار شده و مسؤولیت خود را انجام دهند.

* قرنطینه دو هفته ای و تست کرونا، اولین اقدام در طرح جمع آوری معتادان متجاهر

فارس: برای جمع آوری معتادان متجاهر هنوز قرنطینه دو هفته‌ای و تست کرونا انجام می‌شود؟

بله، معتادان متجاهر را بعد از جمع آوری به مدت دو هفته قرنطینه کرده و از آنها تست کرونا می‌گیرند؛ آنهایی که تست کرونایشان منفی باشد به مراکز درمان و بازپروری ماده 16 منتقل می‌شوند اما آنها که تست کرونایشان مثبت باشد برای درمان بیماری کرونا به مراکز تعیین شده فرستاده می‌شوند و بعد از درمان کرونا مراحل درمان و بازپروری را طی خواهند کرد.

* بیش از ۲۰۰ معتاد متجاهر، کرونایی بوده اند!

فارس: چه تعداد معتاد متجاهر تست کرونایشان مثبت شده است؟

تعداد معتادان متجاهری که در سال جاری جمع آوری شده و مبتلا به بیماری کرونا بوده‌اند بیش از ۲۰۰ نفر بوده است و نکته مهم‌تر این است که این تعداد ناقل کرونا هم بوده‌اند.

* مردم شکایات خود را با ۱۹۷ در میان بگذارند

فارس: شهروندان از حضور معتادان متجاهر در کوچه و محله خود ناراضی‌اند، می‌گویند با پلیس تماس می‌گیریم و ماموری برای جمع آوری آنها نمی‌آید یا در فلان خیابان یا فلان ایستگاه اتوبوس فردی را دیده‌ایم که در حال پخش بسته‌های کوچک است، با پلیس تماس می‌گیریم و کسی مراجعه نمی‌کند؛ تکلیف مردم چیست؟

طبق مصوبات و دستورالعمل‌ها و تدابیر فرمانده انتظامی پایتخت پلیس باید پاسخگوی مردم باشد و اگر فردی تماس گرفت و پلیس نیامد می‌تواند مراتب را هر چه سریعتر با ۱۹۷ در میان بگذارد. بلافاصله به موضوع رسیدگی شده و نتیجه به شهروندان اطلاع داده می‌شود.

* درخواست پلیس از مجلس: قانون مبارزه با مواد مخدر نیاز به بازنگری دارد

فارس: پلیس همواره در طرح‌های مبارزه با مواد مخدر از جمع آوری خرده فروشان می‌گویند و این که این افراد سابقه دار هستند؛ در این زمینه صحبت کنید.

خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد و قانون نیاز به بازنگری در بحث مبارزه با مواد مخدر دارد.

پیشنهاد ما به مجلس شورای اسلامی این است که حتماً در این بحث ورود کرده و سازوکارهای موجود در حوزه مبارزه با مواد مخدر را بهبود بخشد؛ خلاءهایی در قانون مبارزه با مواد مخدر وجود دارد.

درخواست ما این است که برای هرفرد یا هر شخصی که با هر مقدار مواد مخدر دستگیر شد چه فروشنده مواد باشد و چه خرده‌فروش ؛ با اشد مجازات برخورد شود؛ در هر طیف و هر نوع ماده مخدری که باشد، صرف نظر از این که قدرت تخریب مواد مخدر همراهش بالاست یا پایین، حتماً باید مجازت سنگینی برایشان منظور شود به خصوص در مواد مخدری مانند گل و ماری جوانا.

باید گفت بازنگری قانون مبارزه با مواد مخدر یکی از درخواست‌های اصلی پلیس است.

* معتادان ۵۰ درصد جرایم خرد را رقم می زنند

فارس: حضور معتادان متجاهر چه مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند؟

حضور معتادان متجاهر مزاحمت‌های محلی را برای شهروندان به وجود می‌آورد؛ چراکه آسایش مردم را خدشه‌دار کرده و از طرفی شاهد این هستیم که این افراد در معابر در حال استعمال مواد مخدر بوده و بدآموزی را برای نوجوانان و جوانان به دنبال دارد.

از طرف دیگر بیش از ۵۰ درصد جرایم خرد توسط این افراد انجام می‌شود و بعضاً تصادف‌هایی را در عرض اتوبان‌ها به وجود می‌آورند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن