اجتماعی

با «پلیس 110 » و 3 میلیون تماس/ ازسرقت دمپایی و خودرو گرفته تا دعوا سر جای پارک!

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۶:۱۳ با «پلیس 110 » و 3 میلیون تماس/ ازسرقت دمپایی و خودرو گرفته تا دعوا سر جای پارک!

معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در مورد آخرین وضعیت مرکز 110 در رسیدگی به شکایات مردم و اعزام مأمور به محل و کم و کاستی‌های موجود در این حوزه سخن گفت.

با «پلیس 110 » و 3 میلیون تماس/ ازسرقت دمپایی  و خودرو گرفته تا دعوا سر جای پارک!

گروه انتظامی خبرگزاری فارس _ مریم عرب انصاری: مرد نگاهش به شماره‌های چراغ سبز راهنمایی است که هی کمتر و کمتر می‌شوند. سرعتش را کمی پایین می‌آورد چراکه با صف خودروهایی که در مسافتی جلوتر قرار دارند، بعید است بتواند از چهارراه رد شود.

با آینه پشت سر و طرفین ماشین را می نگرد و آرام آرام پشت سر ماشین‌هایی که با نزدیک شدن به چراغ قرمز سرعت شان را کم می کنند جای می‌گیرد.

هنوز لحظه ای نگذشته صدای ترمزی همراه با تکان شدید خودرویش، ترس را به وجودش می‌اندازد. چند لحظه مکث می‌کند تا بفهمد چه اتفاقی افتاده. ماشین شاسی بلندی از پشت سر به ماشینش زده، پیاده می‌شود. در صندوق عقب جمع شده، لامپ‌های عقب شکسته و ماشین تقریبا خسارت دیده است.

راننده ماشین عقبی هم پیاده شده و خودخواهانه می‌گوید؛ آقا! این چه وضع رانندگی است؟ چرا یهو ترمز می‌کنید؟ و کم کم صدایش را بالا می‌برد. راننده با تعجب می‌گوید: چراغ قرمز شده و همه ایستاده‌اند، توقع داشتید که من حرکت کنم؟ خودت مقصر هستی و حالا می‌خواهی جوسازی کنی و از تقصیرت چشم بپوشی.

جر و بحث بالا می‌گیرد. یکی دو نفر از عابران به وسط آمده و می‌گویند: زنگ بزنید پلیس بیاید، خودش می‌آید و تعیین تکلیف می‌کند. در نهایت پلیس بعد از چندی می‌آید و کارشناس راهور حدود تقصیر را مشخص می‌کند.

***

تماس با 110 به عنوان یک شماره استراتژیک در حوادث، درگیری‌ها، جر و بحث‌ها و مشکلاتی که شبانه روز برای افراد به وقوع می‌پیوندد به عنوان گزینه‌ای بی بدیل در اذهان مردم جای گرفته است.

چه تصادف شود، چه درگیری شود و چه سرقتی انجام شود همه و همه فکرشان به 110 می‌رود. در هر جای کشور باشند، از شهر و روستا گرفته تا خیابان و بیابان، امین‌ترین و مطمئن‌ترین راهی که به ذهنشان خطور می‌کند، پلیس است.

پلیس 110، پلیس شناخته شده‌ای برای مردم است تا آنجایی که در 4 ماهه امسال فقط در تهران 3 میلیون تماس با این پلیس گرفته شده است که 50 درصد آن عملیاتی شده است؛ یعنی مأمور پلیس به سر صحنه رفته و به درخواست شهروند رسیدگی کرده است.

آگاهی از چند و چون فعالیت پلیس 110 ما را بر آن داشت تا با سردار پرویز یعقوبی معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به گفت‌وگو بنشینیم.

*3 میلیون تماس با پلیس در 4 ماه

فارس: آخرین آمار تماس شهروندان با پلیس 110 چقدر بوده است؛ چه تعداد تماس قابل رسیدگی بودند؟

طبق آمار در 4 ماهه امسال 3 میلیون تماس با پلیس 110 برقرار شده است. 30 درصد تماس شهروندان تماس‌های مشاوره و درخواست راهنمایی بوده است؛ 20 درصد تماس‌ها غیرقابل رسیدگی بوده‌اند، مانند: تماس‌های تکراری‌، تک زنگ خوری، مزاحمت یا تماس‌هایی که آدرس ناقص بوده‌اند.

50 درصد از کل تماس‌ها به مرحله عملیاتی رسیده است؛ یعنی مأمور پلیس 110 به آدرسی که شهروند اعلام کرده مراجعه و به درخواست شهروند به طور حضوری رسیدگی کرده است.

* «قطع خط تلفن» حداقل برخورد پلیس با مزاحمین 110

فارس: از مزاحمت‌های تلفنی با سامانه 110 گفتید؛ پلیس چه رفتاری با مزاحمین می‌کند؟

به طور معمول وقتی مدارس تعطیل باشد به خاطر شیطنت بچه‌ها مزاحمت‌های تلفنی با پلیس 110 بیشتر می‌شود. یکسری افراد هم مجانین هستند و افرادی که مشکلات روحی و روانی دارند.

به طور کل اگر از یک خط تلفن ثابت یا سیار بیش از 3 بار تماس با پلیس 110 برقرار شود و مشخص شود که مزاحمت انجام داده‌اند، شماره فرد تماس گیرنده به دایره حقوقی پلیس تهران اعلام و پیگیری انجام خواهد شد؛ در آن مرکز موضوع را بررسی کرده و فاکتورهایی چون سلامت عقلی و روانی، سن افراد و موارد دیگری را بررسی می‌کنند.

حداقل برخورد با افرادی که محرز شود مزاحمت برای پلیس ایجاد کرده‌اند، قطع تلفن است؛ در مراحل دیگر افراد مزاحم احضار شده و برخورد قانونی با آنها انجام می‌شود.

* پیگیری حقوقی 20 مورد مزاحمت تلفنی در سه ماه

فارس: تعداد مزاحمین پلیس 110 در سال جاری چه تعداد بوده است؟

از کل مزاحمت‌ها در سه ماهه اول سال، 20 مورد قابل پیگیری حقوقی تشخیص داده شد که از طریق معاونت حقوقی پلیس تهران در حال پیگیری و اعمال مجازات‌های قانونی است.

* «راهور» صدرنشین تماس‌های مردمی با 110

فارس: بیشترین علت تماس‌ها با پلیس 110 چیست؟

مهمترین علت تماس‌ها با سامانه فوریت‌های پلیسی 110 جرایم و تخلفات مرتبط با بحث راهور است؛ بروز تصادفات، چه فوتی و جرحی و چه خسارتی و درگیری‌هایی که در این زمینه بین افراد پیش می‌آید بیشترین علت تماس شهروندان با پلیس است.

جرایم عمومی در رده بعدی جای گرفته‌اند مثلا افراد سر جای پارک خودرو و یا سر مسافر سوار کردن درگیری پیدا می‌کنند. نزاع و درگیری فردی نیز 19 درصد تماس‌ها را به خود اختصاص دادند.

مفاسد اجتماعی رتبه بعدی و در نهایت اخبار سرقت با 12 درصد دیگر تماس‌ شهروندان با پلیس 110 را تشکیل می‌دهند.

* از سرقت دمپایی تا سرقت خودرو؛ موارد اعلامی مردم به پلیس

فارس: آیا همه تماس‌های اعلامی به مرکز 110 صحت دارند؟

همانطور که گفتم از کل تماس‌ها 50 درصد عملیاتی می‌شوند.

در حوزه سرقت که 12 درصد تماس‌ها را تشکیل می‌دهند، این موضوع شامل همه نوع سرقت می‌شود؛ از سرقت دمپایی و برنج داخل انباری گرفته تا سرقت مغازه و خودرو.

باید گفت مأموران 110 برای کوچک‌ترین و کمترین موارد سرقتی که حتی یک جفت دمپایی در داخل انباری و پارکینگ هست هم به محل مراجعه می‌کنند؛ چراکه همه تماس‌های شهروندان با پلیس ثبت شده و مأمور 110 باید نسبت به توضیح در برابر آنها پاسخگو باشد.

فارس: در جرم سرقت چقدر از تماس‌های اعلامی صحت دارد؟

از کل 12 درصد تماس دریافتی با موضوع سرقت کمتر از 5 درصد صحت دارد، 7 درصد مابقی اختلاف مالی است.

مثلاً فردی خودرو‌یش را فروخته و خریدار پولش را تمام و کمال نپرداخته است؛ فروشنده اعلام سرقت می‌کند به خاطر اینکه از طریق فرایند کیفری رسیدگی شود؛ بعد که مأمور بررسی و اقدام می‌کند، متوجه می‌شویم که سرقتی در کار نبوده، فقط اختلاف مالی بین طرفین وجود داشته است.

فارس: از سرقت دمپایی و سرقت خودرو گفتید؛ موارد اعلامی به پلیس اهم و غیر اهم می‌شود؟

بله، وقتی موارد به پلیس اطلاع داده می‌شود در سامانه ثبت شده و به جرایم خرد و مهم تقسیم می‌شود.

فارس: طبق تقسیم بندی انجام شده مأموران فقط برای بررسی موارد مهم اعزام می شوند یا نه؛ سرقت‌های خرد هم بررسی می شود؟

برای تمام موضوعاتی که به پلیس 110 ارجاع می‌شود، مأمور سر صحنه می‌رود، بدون استثنا، به خصوص در مورد موضوع سرقت.

ذکر این نکته ضروری است که مرکز از مأمور پلیس استعلام می‌کند که در قبال خبری که به او اعلام شده نتیجه بررسی‌اش چیست؛ مثلاً مأمور اعلام می‌کند که سرقت صحت نداشته؛ مرکز بلافاصله با شهروندی که تماس گرفته، ارتباط برقرار کرده و موضوع تماس را می‌پرسد.

اگر مأمور تخلفی کرده باشد، برخورد می‌شود؛ باید گفت تمام موارد و تماس‌های اعلامی با پلیس ضبط و ثبت و بررسی خواهد شد و تیم نظارتی در این زمینه وجود دارد و این گونه نیست که مأمور سر صحنه نرود و از خود گزارشی اعلام کند.

* تجهیز پلیس به دوربین البسه و دست افزار هوشمند

فارس: تجهیزات مأموران پلیس 110 چیست؟

مأموران پلیس 110 مجهز به سلاح کمری، باتوم و کمربندهایی هستند که 7 نوع تجهیزات پلیسی را در خود جای داده است؛ کلاه کاسکت به سر دارند و برخی از مأموران به دوربین البسه نیز مجهز هستند.

فارس: چه تعداد از ماموران کلانتری در تهران مجهز به دوربین البسه هستند؟

طرح تجهیز مأموران کلانتری به دوربین البسه به طور پایلوت در چند مرکز انجام می‌شود؛ حدود 7 تا 8 کلانتری از جمله گاندی، عباس آباد، سنایی، فلسطین و… به لباس دوربین دار مجهز هستند.

دوربین البسه هم باعث خودنظارتی می‌شود و هم امکان ضبط تمامی مکالمات و تصاویر را فراهم می‌سازد؛ دوربین‌ها به صورت آفلاین و آنلاین هستند و می‌توانند تصاویر ضبط شده را مستقیم به مراکز مانیتورینگ ارسال کنند.

تجهیز مأموران کلانتری‌ها به دوربین البسه با توجه به جغرافیای محل کلانتری، تعداد جرم و جمعیت و اخباری است که کلانتری‌ها روزانه با آن مواجهند.

فارس: فرماندهان پلیس اخیراً از هوشمند شدن پلیس گفته‌اند آیا مأموران پلیس به دست‌افزارهای هوشمند تجهیز شده‌اند؟

بله، تعدادی دست‌افزار هوشمند نیز با توجه به جغرافیا و تعداد جرم هر کلانتری به صورت پایلوت در اختیار مأموران قرار دارد.

مزیت استفاده از دست افزارها این گونه است که مأمور بی واسطه از اخبار مطلع می‌شود؛ ریتم اعلام مأموریت به مأموران 110 این گونه است که اخبار از مرکز 110 از طریق سامانه‌ای در کمتر از یک دقیقه به کلانتری ارسال می‌شود؛ وقتی شهروند در حال گفت‌وگو و اعلام آدرس به اپراتور است، خود سیستم به صورت هوشمند منطقه آدرس را مشخص کرده و اخبار به کلانتری مربوطه ارسال می‌ شود.

در مرحله بعد مامور کلانتری با توجه به محدوده آدرس و خیابان به نزدیک‌ترین واحد گشتی‌ که در محدوره آدرس حضور دارد، اعلام مأموریت می‌کند.

اما وقتی دست افزار هوشمند در اختیار مأموران باشد مرحله اعلام به کلانتری حذف می‌شود و مستقیما از مرکز به ماموری که در خیابان مشغول گشت‌زنی است نوع مأموریت و آدرس اعلام می‌شود. یعنی یک فرایند کمتر شده و عملیات سریع‌تر انجام می‌شود.

* 8 تا 10 دقیقه میانگین زمان رسیدن پلیس 110 به محل اعلام جرم

فارس: میانگین زمان رسیدن مأموران 110 به آدرس اعلامی شهروندان چقدر است؟

از 2 دقیقه می‌تواند باشد تا 20 دقیقه، اما میانگین 8 تا 10 دقیقه است؛ این مدت زمان بستگی به مسافت و وضعیت ترافیک دارد.

* چرا پلیس دیر می رسد؟

فارس: برخی شهروندان گلایه‌مندند که مأمور پلیس 110 دیر می‌رسد. در این مورد چه توضیحی دارید؟

مردم ما حق دارند که از پلیس گله‌مند باشند چراکه مردم این لیاقت را دارند که وقتی به پلیس زنگ می‌زنند، در اولین فرصت و کمترین زمان حتی 7 دقیقه نه بلکه 5 دقیقه‌ای در منطقه‌ای که اعلام جرم شده حضور پیدا کند و به موضوع اعلام شده رسیدگی کنند؛ این پلیس، پلیس در تراز جمهوری اسلامی است.

سعی ما این است که به این سمت حرکت کنیم، اما خب، یک سری نارسایی‌ها وجود دارد.

با توجه به حجم عظیم تماس‌های شهروندان با پلیس قطعا تعداد نفرات مأموران ما با تماس‌ها همخوانی ندارد؛ مثلاً 10 تماس با یک کلانتری برقرار می‌شود، آن کلانتری که 10 نفر را ندارد که همان زمان به سر صحنه بفرستد.

خب‌، یکسری محدودیت‌ها وجود دارد. ما قصد داریم تعداد موتورسوارهای پلیس را در سطح شهر افزایش دهیم که این جزو برنامه‌های ماست.

بطور مثال در درگیری و نزاع ها وقتی مأمور پلیس 110 با تماس شهروندان در اولین فرصت به محل اعزام می‌شود با مشاهده درگیری چند نفره و اینکه افراد با چوب و چماق به جان هم افتاده‌اند به مرکز موضوع را گزارش می کند.

خب معلوم است که مأمور به تنهایی نمی‌تواند کاری کند؛ بر این اساس درخواست نیروی کمکی می کند تا نیرو اعزام شود و دستگیری انجام شود.

البته هر کدام از موارد و تاخیرها را شهروندان می‌توانند پیگیری کنند.

* 18 تا 21 پیک تماس ها با پلیس

در برخی از ساعات شبانه روز به خصوص در بازه زمانی 18 تا 21 که پیک تماس‌ها با پلیس 110 است، یکسری تأخیر و معطلی داریم.

به طور مثال به مأمور دو خبر اعلام می‌شود، مأمور باید در آن لحظه اولویت‌بندی کند که کدام را اول برود و کدام را در مرحله بعد. طبق آموزش‌هایی که دیده تعیین می‌کند که کدام را اول برود.

وقتی به سر صحنه اول که به طور مثال سرقت است می‌رسد، بررسی موضوع و گزارش آن 7 تا 8 دقیقه طول می‌کشد بعد از آن به محل خبر بعدی مراجعه می‌کند و مسلم است که تأخیر در اینجا ایجاد می‌شود.

* شرق و جنوب تهران صدرنشین تماس با 110

فارس: تماس با 110 در کدام مناطق تهران بیشتر است؟ بیشترین موضوع‌ تماس ها چیست؟

در مناطق شرق و جنوب تهران بیشترین تماس‌ها با پلیس 110 گرفته می‌شود؛ موضوعات بیشتر مربوط به پلیس راهور و درگیری‌های فردی است. باید گفت مناطق شمالی تهران و غرب کمترین تماس‌ها با پلیس را داشته‌اند.

فارس: آیا شده در صحنه مأموریت آسیبی به مأمور شما وارد شود؟

به هر حال پلیس با توجه به مأموریتی که دارد در صحنه‌های مختلف حاضر می‌شود و ممکن است به پلیس هم در درگیری‌ها تعرض شود، ولی برابر قانون با افرادی که به پلیس تعرض کنند برخورد خواهد شد.

*شهادت ماموران 110 در تامین امنیت شهروندان

فارس: پلیس 110 تهران برای تأمین امنیت مخاطبان تاکنون چند شهید تقدیم کرده است؟

در راه تامین آسایش شهروندان و برخورد با مخلان امنیت تعدادی از ماموران پلیس 110 به درجه رفیع شهادت نائل شده اند از جمله :استوار دوم میلاد خسروی از مأموران کلانتری 134 شهرک قدس که در عملیات تعقیب و گریز سارقان منزل با اصابت یک گلوله به شهادت می‌رسد.

شهید ستوان دوم هادی جوان دلاور یکی دیگر از شهدای پلیس 110 است که در چهارشنبه‌ آخر سال 92 با گزارشی مبنی بر ایجاد مزاحمت توسط چند فرد شرور در اتوبان نواب به محل اعزام شده که متأسفانه در حین تذکر به اراذل یکی از آنها با پرتاب نارنجک دستی به سمتش، وی را از ناحیه سر مصدوم کرده و متواری می‌شود. ضارب بعد از 48 ساعت بازداشت می‌شود اما ستوان دوم جوان دلاور بعد از دو ماه که در کما بود به شهادت می‌رسد.

دیگر شهدای پلیس 110 معروف به شهدای دراویش هستند که در آشوبی که توسط دراویش گنابادی در منطقه پاسداران تهران به وقوع پیوست توسط یک اتوبوس زیر گرفته شده و به شهادت رسیدند. دو نفر کادر و یک نفر سرباز بودند.

فارس: سختی کار مأموران 110 چیست؟

برخی موارد با ناملایمت هایی مواجهیم که برای مأموران ناخوشایند است. متأسفانه تعدادی معدودی از شهروندان مطالبات بیجایی از پلیس دارند و در مواجهه با مأموران پلیس چه سرباز وظیفه، چه کادر، اقدام به قانون‌گریزی کرده و به مأمور تعرض می کنند و این ناخوشایند است، اما در مقابل مأموران وقتی بتوانند گره‌ای از کار شهروندان باز کرده و خدمتی انجام دهند، برایشان لذت بخش است.

فارس: ساعت کاری مأموران پلیس 110 چقدر است؟

مأموران پلیس 110 به صورت 12، 24 ساعته کار می‌کنند؛ یعنی 12 ساعت سر کار بوده و 24 ساعت استراحت می‌کنند.

فارس: با شیوع ویروس کرونا در جامعه مواجهیم. برای حفاظت از ماموران تان در بحث شیوع کرونا چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

همه مأموران پلیس 110 به ماسک، دستکش بلند و شیلد مجهز بوده و تمام مقرهای پلیس گندزایی و ضدعفونی می‌شود.

* کرونا فوت یک مامور 110 را رقم زد

فارس: آیا موردی از ابتلای مأموران به کرونا داشته‌اید؟

بله، تعدادی از مأموران به ویروس کرونا مبتلا شده و بعد از طی دوره بیماری سلامت خود را بازیافته‌اند، اما متأسفانه یک مورد فوتی در بین همکاران داشتیم که در ابتدای شیوع ویروس کرونا بعد از ابتلا به آن، جان خود را از دست داد.

* اعتراض به عملکرد 110 با تماس با سامانه 197

فارس: اگر مردم نسبت به عملکرد پلیس 110 اعتراض داشته باشند چگونه می‌توانند آن را پیگیری کنند؟

باید بگویم خود مرکز 110 تماس شهروندان با پلیس را رصد و بررسی می‌کند، حتی در طرح نظارتی‌ با شهروندان تماس گرفته و نوع پوشش و حتی ادبیات گفتاری مامورمان را می‌پرسیم، اما اگر باز هم نسبت به عملکرد پلیس 110 معترض بودند با تلفن 197 اعتراض خود را اعلام کنند.

مرکز 197 زیر نظر بازرسی پلیس اداره شده و به دقت موارد را پیگیری کرده و نتیجه را به شهروندان اطلاع می‌دهد.

* موارد فوریتی پلیس کدامند؟

فارس: تماس‌ها در همان مرکز 110 تقسیم‌بندی می‌شوند و یا کلانتری‌ها آنها را اهم و غیر اهم می‌کنند؟

اپراتور در همان مرکز 110 تشخیص می‌دهد تماس فوریتی یا غیر فوریتی است. مثلاً فردی زنگ می زند و می گوید که در محله ما چند نفر اتراق کرده‌اند و یا ترددهای مشکوک در یک خانه وجود دارد،‌ این دسته از پیام‌ها غیرفوریتی است؛ یعنی باید موضوع بررسی شود و به مقام قضایی اعلام شده و بعد از اخذ دستور مثلاً مأمور می‌تواند به خانه ورود کرده و موضوع اعلامی را بررسی کند، اما مواردی همچون قتل، سرقت، درگیری، شرارت، کیف‌قاپی از جمله‌ مأموریت‌های فوریتی است که بلافاصله مأمور به محل اعزام می‌شود.

* «کنترل خشم و مدیریت استرس» تخصص اپراتورهای 110

فارس: اپراتورهای مرکز فوریت‌های 110 چه تخصصی دارند؟

به طور کلی اپراتورهای پلیس 110 اکثرا تحصیلاتی در رشته های دانشگاهی همچون جامعه شناسی و روانشناسی دارند، همه آنها دوره‌های کنترل خشم و مدیریت استرس را گذرانده‌اند تا بتوانند در مواجهه با تماس‌های تلفنی شهروندان که در موقع اعلام جرم عصبانی و ناراحت هستند آنها را دعوت به آرامش کرده و جرم و آدرس محدوده را از مخاطبان دریافت کنند.

روزها خانم‌ها در مرکز فعالیت دارند و شب‌ها آقایان؛ همه از اهالی تهران هستند تا به جغرافیای تهران مسلط باشند و بتوانند مختصات را برای کلانتری و مأمور مربوطه ارسال کنند.

* فعالیت 80 اپراتور پلیس 110 در لحظه

فارس: هم اکنون چند اپراتور در مرکز فوریت‌های 110 فعالیت دارند؟

در لحظه 80 نفر در حال خدمت هستند و قصد داریم تا پایان سال تعداد اپراتورهای مرکز را به 100 نفر افزایش دهیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن