اجتماعی

بررسی املاک واگذارشده شهرداری در دوران قالیباف در ایستگاه آخر

يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ – ۱۶:۲۳ بررسی املاک واگذارشده شهرداری در دوران قالیباف در ایستگاه آخر

۳ سال است ماجرای املاک واگذارشده شهرداری در دوران قالیباف مطرح است. تاکنون تکلیف حدود ۶۰ درصد واگذاری‌ها مشخص شده و بارها معاونان قالیباف خواستار انتشار لیست شدند اما مدیران فعلی از این کار امتناع کردند.

بررسی املاک واگذارشده شهرداری در دوران  قالیباف در ایستگاه آخر

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، از سال 96 که مدیریت پنجم شهری روی کار آمد، در خصوص واگذاری املاک شهرداری موضوعاتی را مطرح کردند ومعتقد بودند که مدیریت قبلی، املاک را به غیر واگذار کرده است.

اعضای شورای شهر بارها اعلام کردند که می‌خواهند املاک را پس بگیرند. حتی سیدمحمود میرلوحی عضو شورای شهر در این باره گفت: اراده‌ای در شورای شهر تهران در شهریور سال 96 برای شناسایی و بازپس‌گیری املاک شکل گرفت و در این مدت روند شناسایی املاک فهرست‌شدن و فرایند بازپس‌گیری پیش رفت و با ارائه گزارش تغییر و تحول شهردار اسبق نیز شکل جدی‌تر به خود گرفت.

وی با تأکید بر این موضوع که 2 هزار ملک شناسایی شده است، گفت: این 2 هزار ملک 3 هزار و 800 واحد را شامل می‌شود و در پی این اقدام، همه مناطق فعال شدند، هر چند که من از شهردار تهران برای این تآخیر گله دارم. حداقل گزارش را به افکارعمومی بدهند چرا که کارهای خوبی انجام شده است و به نظر بنده برای بازپس‌گیری، کم‌ کم به نقطه مناسبی رسیده و املاک و ساختمان‌های زیادی پس گرفته شده است.

وی در خصوص دلایل اعلام نکردن اسامی افرادی که املاک شهرداری دراختیار آنهاست، گفت: ما منع نکردیم که اسامی منتشر نشود، در جایی اعلام کردیم می‌شود این کار را انجام داد و گفتیم اگر مقاومتی در استرداد املاک شهرداری وجود داشته باشد حتماً این کار را می‌کنیم.

در منطقه 22 به تنهایی زمینی به مساحت 96 هکتار برگردانده شده است

وی در خصوص مساحت املاکی که دراختیار غیر قرار دارد، گفت: این مورد را شهرداری باید گزارش دهد. در منطقه 22 به تنهایی زمینی به مساحت 96 هکتار برگردانده شده است.

به گفته میرلوحی،‌ برخی از املاک قرارداد نداشتند و باید اجاره‌نامه برای همه املاک نوشته و تنظیم شود و همه چیز در روال و با نظم و برنامه مرتب شود.

وی تأکید کرد که از شهردار تهران می‌خواهیم فهرست املاکی که برگردانده شده را منتشر کند.

۷۰۰ ملک در دست دیگران است/توکلی ورود کرد بیش از یک‌ماه پیش محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی گزارشی از عملکرد شورای پنجم ارائه کرد و گفت: شهرداری بیش از 2 هزار ملک دارد که حداقل 700 مورد آن در دست دیگران است. همین اظهارات رئیس شورای شهر باعث شد تا احمد توکلی رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت نامه‌ای برای شورا بنویسد و درخواست کند که اسناد و مدارک این کار را دراختیار آنها قرار دهد تا موضوع را بررسی کنند.

البته محسن هاشمی در واکنش به این نامه اعلام کرد که اسناد نمی‌دهند اما اگر نماینده‌شان را بفرستند، اسناد و مدارک را به آنها نشان می‌دهند.

احمد توکلی نماینده فرستاد و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه کار در چه مرحله‌ای است، گفت: به زودی نتایج را اعلام می‌کنیم.

با وجود اینکه بارها معاونان قالیباف اعلام کردند که لیست املاک را مدیران فعلی اعلام کنند، اما این اتفاق رخ نداد.

افشین حبیب‌زاده رئیس کمیته عمران شورای شهر در خصوص آخرین وضعیت واگذاری حق بهره‌برداری از املاک شهرداری تهران گفت: براساس بند 6 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری می‌تواند جهت بهره‌برداری، املاکی را به افراد حقیقی و حقوقی واگذار کند. در این بند، یکی از کاربری و نوع فعالیتی که می‌توانند از این مکان استفاده کنند مشخص شده و در همان بند نیز تأکید شده که این واگذاری‌ها باید به مصوبه انجمن شهر که همان شورای شهر فعلی است برسد. این در حالی است که متأسفانه در هیچ‌یک از واگذاری‌های مطرح شده اثری از رأی شورا وجود ندارد و شهرداری رأسا اقدام به وگذاری املاک خود به افراد غیر کرده است.

وی تأکید کرد: بر همین اساس در ماه نخست ورود به شورا طرحی تهیه شد که شهرداری را ملزم می‌کرد تا نسبت به تعیین تکلیف املاک واگذار شده با توجه به شاخص‌هایی که شورای شهر تعیین کرده، اقدام کند، که این طرح در صحن علنی مورد استقبال قرار گرفت و به تصویب رسید و شش ماه به شهرداری مهلت داده شد که نسبت به ارائه لیست املاک واگذار شده اقدام کند.

حبیب‌زاده اضافه کرد: ‌شهرداری تهران 1904 ملک را شناسایی کرد که از این میان 803 ملک دراختیار معاونت اجتماعی شهرداری، 153 ملک دراختیار نهادها، 176 ملک در حال بهره‌برداری مذهبی، 11 ملک در حوزه ستادی شهرداری است. البته 318 مورد دارای انحراف از بند 6 ماده 55 هستند و 443 ملک نیز در حال بررسی است.

به اعتقاد حبیب‌زاده، این شناسایی یکی از بزرگترین شفاف‌سازی‌ها در حوزه املاک است که خدمت بزرگی به شهر، شهرداری، مردم و اموال عمومی است. بر همین اساس شهرداری تهران اعلام کرد به زودی گزاش نهایی لیست تکمیل شده را در قالب لایحه‌ای به شورای شهر می‌آورد تا نسبت به تعیین تکلیف املاکی که در قالب بند 6 ماده 55 فعلایت می‌کردند اقدام کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: راه بسیار سختی را برای شناسایی، بازرسی و تعیین تکلیف املاکی که حق بهره‌برداری از آن به افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده طی کردیم. حتی مقاومت‌های بسیاری را هم در این مسیر تجربه کردیم. بر همین اساس معتقدیم این لیست یک دستاورد بزرگ برای مردم است که باید با انتشار آن یک مطالبه عمومی ایجاد کنیم که مردم از این پس در مورد اموال‌شان در شهر حساس باشند و مطالبه آن به عنوان یک سند باقی بماند.

اعضای شورای شهر حرف‌های گذشته خودشان پس می‌گیرند و اصلاح می‌کنند

بعد از اظهارات حبیب‌زاده، امانی معاون برنامه‌ریزی قالیباف در شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت: هر چه زمان می‌گذرد واقعیت‌ها عیان می‌شود و اعضای شورای شهر حرف‌های گذشته خودشان پس می‌گیرند و اصلاح می‌کنند، خوشحالیم چون تا به حال با بوق و کرنا از واگذاری املاک شهرداری به مدیران سابق و وابستگان‌شان داد سخن می‌دادند.

از ۱۹۰۴ ملک 1143 ملک دراختیار شهرداری و نهادهای عمومی است؛ یعنی 60 درصد املاک

وی ادامه داد: در حال حاضر حبیب‌زاده فرمودند که از 1904 ملک، 1143 ملک دراختیار شهرداری و نهادهای عمومی است؛ یعنی 60 درصد املاک تا به حال برابر بند 6 ماده قانون شهرداری‌ها واگذار شده است، مابقی هم همین‌طور است.

۳سال گذشت؛هنوز نتوانستند حداقل آمار و نحوه بهره‌برداری از این املاک را مشخص کنند

وی در خصوص اینکه این املاک بدون مصوبه شورا واگذار شده است، گفت: اینکه املاک واگذار شده مصوبه شورا را ندارد، به آئین‌نامه مالی، معاملاتی سازمان املاک شهرداری برمی‌گردد که مصوبه شورا و وزارت کشور است، ضمن اینکه مایه تأسف است که طی سه سال گذشته این همه مطالب کذب در زمینه این املاک توسط برخی از اعضای شوار توسط تریبون مطرح شد و هنوز هم نتوانستند حداقل آمار و نحوه بهره‌برداری از این املاک را مشخص کنند و به آینده حواله می‌دهد و جالب اینکه این اقدام را به عنوان یک دستاورد بزرگ به رخ مردم می‌کشند.

معاون قالیباف در شهرداری تهران گفت: اگر املاک واگذار شده خارج از موضوع قرارداد استفاده می‌شد کافی بود و قرارداد مراجعه و به صورت یک طرف لغو و تخلیه می‌کردند، اما ظاهرا این موضوع تنها دستاویز مبهم و قابل بهره‌برداری تبلیغاتی برای آقایان بود.

وی تأکید کرد: ‌ای کاش به جای ارائه این دستاورد به اصطلاح بزرگ خبری از توسعه حمل و نقل عمومی و یا افتتاح پروژه‌های تقریبا کامل شده دوره قبل می‌دادند.

البته گودرزی معاون قالیباف در شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت: من بارها اعلام کردم که لیست اموال را منتشر کنند، اما این کار صورت نگرفته است. بهتر است لیست را منتشر کنند تا افکارعمومی قضاوت کند. هیچ تخلفی در واگذاری‌ها صورت نگرفته کما اینکه در گزارش اخیر شورا هم این موضوع مشخص است.

براساس این گزارش، ماجرای املاک شهرداری به نظر می‌رسد که در مرحله آخر است. هر چند که تقریبا تکلیف 60 املاک مشخص شده که به صورت قانونی واگذار شده است. البته مدیران فعلی اعلام کردند که برخی از املاک انحراف دارد و به زودی تکلیف تمامی آنها مشخص می‌شود. مدیران شهرداری اسبق هم تأکید کردند که بهتر است به جای موضوعات رسانه‌ای، مدیران فعلی لیست املاک واگذارشده در دوران قالیباف را منتشر کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن