سیاسی

بررسی چالش‌های پیش‌روی مجلس در اصلاح بودجه 1400 | طاهری: با چشم بسته نمی‌توان حکمرانی کرد

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ – ۲۲:۳۵ بررسی چالش‌های پیش‌روی مجلس در اصلاح بودجه 1400 | طاهری: با چشم بسته نمی‌توان حکمرانی کرد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: هدف ما این است که به عنوان نمایندگانی که ادعا داریم اصلاح ساختار بودجه در عمل نیز ممکن است، بودجه را اصلاح کنیم، فارغ از اینکه آیا صحن علنی مجلس، دولت و شورای نگهبان کشش این تغییرات را دارند یا خیر.

بررسی چالش‌های پیش‌روی مجلس در اصلاح بودجه 1400 | طاهری: با چشم بسته نمی‌توان حکمرانی کرد

به گزارش حوزه دانشگاهی خبرگزاری فارس، مصطفی طاهری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، در سومین نشست مطالبه گری تخصصی راهبرد با موضوع اصلاح ساختار بودجه که به میزبانی اعضای واحد خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: هدف ما این است که به عنوان نمایندگانی که ادعا داریم اصلاح ساختار بودجه در عمل نیز ممکن است، بودجه را اصلاح کنیم، فارغ از اینکه آیا صحن علنی مجلس، دولت و شورای نگهبان کشش این تغییرات را دارند یا خیر. هر چند در کمیسیون تلفیق نیز ممکن است برخی پذیرای اصلاحات گسترده نباشند. اما می‌خواهیم در شرایط فعلی و با همین قوانین موجود، یک نمونه‌ی خوب از بودجه نویسی برای کوتاه مدت ارائه دهیم.

وی درخصوص احتمال رد لایحه بودجه اصلاح شده توسط شورای نگهبان، گفت: در وهله‌ اول نگرانی من نسبت به پذیرش بودجه در صحن علنی مجلس است. پیش‌بینی ما این است که با نظر به حکم کلی مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، شورای نگهبان بودجه اصلاح شده توسط مجلس را بپذیرد. شورای نگهبان باید بین دوراهی عدم تغییر لایحه بودجه و عملیاتی شدن حکم رهبری برای اصلاح ساختار بودجه، آن را که درست می‌داند؛ انتخاب کند. هر چند اجمالا صحبتی مبنی بر امکان تغییرات اساسی انجام شده است. نکته دیگر اینکه بسیاری از کارشناسان و بدنه دولت، موافق اصلاحات انجام شده توسط مجلس هستند.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره جایگزین‌های پیش‌بینی شده توسط مجلس برای حذف اوراق سلف نفتی و کاهش درآمد ناشی از نفت، تصریح کرد: اوراق سلف نفتی و تبعات منفی آن حذف شده و اوراق اسلامی جایگزین آن شده است. میزان فروش نفت در بودجه نیز حداکثر یک و نیم میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

طاهری در خصوص تاثیر حذف ارز یارانه‌ای بر قیمت نهاده‌های دامی، گفت: وقتی نهاده‌های دامی برای مدتی در کل انبارهای جهاد کشاورزی که در اختیار مرغداران قرار گرفته بود، تمام شده بود، آن‌ها نیز نهاده‌های دامی را با قیمت آزاد تهیه می‌کردند و متناسب با قیمت آزاد نیز به بازار عرضه می‌کردند، قیمت مرغ به 30هزار تومان رسید. این قیمت درحالی بود که چندان رقابتی در بازار آزاد نیز وجود نداشت. در این شرایط اگر بازار هم رقابتی شود حداکثر قیمت مرغ 32 هزار تومان خواهد بود. اگر خوب اجرا شود و جو روانی در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس در خصوص احتمال حذف ارز 4200 تومانی برای دارو بیان کرد: کمیته جداگانه‌ای این مسئله را بررسی می‌کند اما اکنون برای حذف ارز 4200 تومانی، استثنائی در حوزه دارو وجود ندارد، اما زمان اجرا و نحوه اجرا متفاوت است و باید قبل از آن زیرساخت‌های لازم در حوزه دارو فراهم شود.

وی ادامه داد: به طور کلی درخصوص حذف ارز 4200 تومانی، اگر خوب برنامه‎ریزی شود و منابع خوب مدیریت شود، منفعت بیشتری برای مردم خواهد داشت. به مردم تضمین می‌دهیم که افزایش قیمتی که در چند قلم کالا رخ خواهد داد، جبران خواهد شد. اگر خوب صحبت شود و از طریق رسانه‌ برای مردم تبیین شود، مردم مشاهده می‌کنند که منابعی که از این طریق آزاد شده در عین جبران افزایش قیمت‌ها، در تولید نیز مفید بوده است و از طرفی رانت و دلالی نیز حذف شده است.

طاهری پیرامون افزایش چشم‌گیر بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی در بودجه 1400، عنوان کرد: جو روانی ناشی از شیوع کرونا کار عقلانی را در این زمینه محدود کرده است، می‌توان این سوال را مطرح کرد که بر چه اساسی هزینه‌های ناشی از کرونا در سال بعد پیش‌بینی شده است، از طرفی مواردی هم‌چون 53هزار استخدام جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی و معوقات بسیار این دانشگاه‌ها نیزوجود دارد. پذیرای پیشنهاداتی که در این زمینه مطرح شود هستیم.

این نماینده مجلس درخصوص وضعیت شفافیت مالی و تاثیر آن در تامین پایه‌های مالیاتی، عنوان کرد: یکی از دغدغه‎های جدی بنده مسئله شفافیت است. جلساتی با قوه قضائیه در این باره برگزار کرده ایم. قول‌هایی برای اجرای مواردی هم‌چون سامانه مودیان و ماده 169 مکررنیز داده شده است. به طور جدی پیگیر این مسئله هستیم و قانونی نیز در خصوص تجمیع سامانه‌ها نوشته شده است. اما مسئله اصلی اجرای این قانون است.

وی ادامه داد: اگر ماده 169 مکرر اجرا می‌شد، امروز در بودجه حتی به یک ریال از نفت نیاز نداشتیم. نمایندگان دوره‌ی قبل نیز با نامه‌نگاری پیگیر اجرایی شدن این طرح بودند اما هم به دلیل ضعف مجلس و هم عدم اراده دولت، اجرائی نشده است. اگر رئیس جمهور بعدی پذیرفته باشد که بدون شفافیت و با چشم بسته نمی‌تواند حکمرانی کند و قوه قضائیه نیز کمک کند، این مسئله عملیاتی می‌شود. در گفتمان‌سازی برای شفافیت، خوب پیش‌رفته ایم و اغلب افراد ضرورت و اهمیت شفاف را درک کرده‌اند. مشکلی از نظر قانون وجود ندارد و مسئله اصلی اجرای این قانون است.

این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس درباره وضعیت رسیدگی به تخلف دولت در اجرای توصیه برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد سامانه حقوق و دستمزدها، و مصوباتی هم چون وضع مالیات بر خانه‌های خالی، تصریح کرد: به این موارد رسیدگی شده است. در چنین شرایطی اول با خود فرد مسئول صحبت می‌شود و از وی گزارش خواسته می‌شود. در صورت عدم نتیجه، پرونده‌ای آماده شده و برای قوه قضائیه ارسال می‌شود، برای مثال برای تخلف از اجرای ماده 169 مکرر، به صورت جدی در حال پیگیری هستیم و پرونده نیز تشکیل شده است.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن