فرهنگ و هنر

برچیدن ظلم و فساد به بهای شهادت حسین بن علی(ع)

عاشورا نمایه

کاری که در زمان امام حسین انجام گرفت، نسخه کوچکش هم در زمان امام ما انجام گرفت؛ منتها آنجا به نتیجه شهادت رسید، اینجا به نتیجه حکومت. این همان است؛ فرقی نمی‌کند. هدف یکی بود/

به گزارش مشرق، ایام اربعین حسینی(ع) یادآور اقدامات روشنگرانه حضرت زینب (س) طی این ۴۰ روز طاقت فرساست. در راستای روشنگری و تبیین قیام عاشورا مشرق مجموعه ای از سخنرانی های رهبر انقلاب در تحلیل این واقعه را بازنشر می دهد.

قیام امروز حسینی، حرکت به سمت دولت اسلامی است

باید یاد امام حسین و یاد کربلا زنده باشد؛ چون یاد کربلا این درس عملی را جلوِ چشم می‌گذارد.(۱۳۶۸/۵/۱۱) کاری که در زمان امام حسین انجام گرفت، نسخه کوچکش هم در زمان امام ما انجام گرفت؛ منتها آنجا به نتیجه شهادت رسید، اینجا به نتیجه حکومت. این همان است؛ فرقی نمی‌کند. هدف امام حسین با هدف امام بزرگوار ما یکی بود (۱۳۶۸/۵/۱۱)

هدف یکی بود، منتها وقتی انسان به دنبال این هدف راه میافتد و می‌خواهد علیه حکومت و مرکز باطل قیام کند، برای این‌که اسلام و جامعه و نظام اسلامی را به مرکز صحیح خود برگرداند، یک وقت است که وقتی قیام کرد، به حکومت می‌رسد؛ این‌یک شکل آن است – در زمان ما بحمدالله این‌طور شد – یک‌وقت است که این قیام، به حکومت نمی‌رسد؛ به شهادت می‌رسد. (۱۳۷۴/۳/۱۹) روح نهضت ما و جهت‌گیری کلی و پشتوانه‌ی پیروزی آن، همین توجه به حضرت ابی‌عبدالله (علیه‌الصّلاةوالسّلام) و مسائل مربوط به عاشورا بود.

آنچه که نهضت ما را جهت می‌داد و امروز هم باید بدهد، دقیقاً همان چیزی است که حسین بن علی (علیه‌السلام) در راه آن قیام کرد(۱۳۶۸/۵/۱۱) امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی، یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است، انجام دهد. (۱۳۷۴/۳/۱۹) امام حسین (علیه‌السلام) به فکر سرکوب کردن قدرت‌های طاغوتی بود؛ چه با گرفتن حکومت و چه با شهادت و دادن خون.

بنابراین اولین نیاز برای حکومت اسلامی نفی طاغوت است و همچنین اولین نیاز برای احیای اسلام و امت نیاز به نفی طاغوت و انقلاب می‌باشد بعد نوبت می‌رسد به نظام اسلامی و دولت اسلامی. (۱۳۸۰/۱۲/۲۷) اصلاً انزال کتاب‌های الهی و ارسال رسل برای این بوده است که قسط و عدل در میان جوامع حاکم شود؛ یعنی نمادهای ظلم و زورگویی و فساد از میان برخیزد.

حرکت امام حسین (علیه‌السلام)، چنین حرکتی بود. فرمود: «انّما خرجت لطلب الأصلاح فی امّة جدّی». البته این ابتدای حرکت برای اصلاح امت می‌باشد و امت اسلامی یعنی همان جامعه اسلامی که برای اصلاح آن باید دولت اسلامی شود. (۱۳۸۰/۱۲/۲۷) ما هم ادعای دولت اسلامی و حکومت اسلامی را داریم ولی اسم ما دولت اسلامی باشد، کافی نیست؛ باید عمل و جهت‌گیری ما اسلامی باشد. اگر در این‌ها اختلال پیدا شد، حرکت مستمر و مداوم و پوینده‌ای که لازم است تا دولت اسلامی به‌صورت کامل شکل بگیرد، دچار نُکث می‌شود و طبعاً کار عقب میافتد. اگر دولت ما اسلامی شد، آن‌وقت کشورمان اسلامی خواهد شد. و دولت اسلامی جزئی از حکومت اسلامی و برپایی اسلام می‌باشد و همان ادامه مسیر امام حسین می‌باشد. (۱۳۸۴/۶/۸)

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن