سیاسی

برگزاری دوازدهمین نشست کارگروه ملی آسیب های پساکرونا با حضور اساتید دانشگاه

يکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۶:۵۴ برگزاری دوازدهمین نشست کارگروه ملی آسیب های پساکرونا با حضور اساتید دانشگاه

دوازدهمین نشست مجازی کارگروه ملی آسیب های پساکرونا با حضور جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار شد.

برگزاری دوازدهمین نشست کارگروه ملی آسیب های پساکرونا با حضور اساتید دانشگاه

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، دوازدهمین نشست مجازی کارگروه ملی آسیب های پساکرونا با حضور جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار شد.

* قدرت انتقال ویروس کرونا از طریق کودکان بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم

شیوندی مدیر کارگروه ملی آسیب شناسی پساکرونا، در ابتدای نشست دستور جلسه را با موضوع «بازگشایی مدارس در شرایط پاندمی کرونا» مطرح کرد.

وی ضمن اشاره به شرایط خاصی که در کشور به دلیل شیوع پاندمی کرونا ایجاد شده، بیان کرد: ما هم اکنون در اوج قله دوم کرونا، با موج سوم شیوع این ویروس منحوس مواجه شده ایم.

وی در سخنان خود، جهش ژنی بسیار پیچیده ویروس کرونا را موجب سردرگمی برای پژوهشگران عرصه پزشکی و سیاستمداران در سراسر کشور دانست و با اشاره به گزارشی، تاکید کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران، متاسفانه بیش از سی هزار کودک و نوجوان مشکوک به کرونا در بیمارستان ها بستری شدند و از این بین، چهار هزار و دویست و هفتاد و شش نفر از این کودکان و نوجوانان با تشخیص قطعی بستری شدند که به تفکیک استان مشخص شده است.

شیوندی ادامه داد: تاکنون، دویست و چهل و هشت کودک تا رده سنی پانزده سالگی بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و بیشترین فراوانی کودکان فوت شده بین سنین تولد تا سه سالگی است و بعد بیشترین فراوانی فوت شدگان از سنین دوازده تا هجده سالگی است و کمترین سن افراد فوت شده از سن چهار تا تقریبا دوازده سالگی است.

عضو هیئت علمی گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان گزارشی از عملکرد اخیر کشور فرانسه پیرامون بازگشایی مدارس، مطرح کرد: قدرت انتقال دهندگی ویروس کرونا از طریق کودکان به مراتب بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم.

شیوندی، با بیان این مطلب که در حال حاضر به دلیل بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی، یک نگرانی و ترس مفرط در میان خانواده های دارای فرزند یا فرزندان در سنین مدرسه شکل گرفته، ابراز داشت: از آنجا که رشد شناختی در کودکان سال های آغازین مدرسه، هنوز به خوبی شکل نگرفته، لذا نمی توانند خود مراقبتی داشته باشند و نیز با پیشینه عدم توجه و آموزش مناسب این قبیل مهارت ها در شرایط پیش از بروز بحران کرونا به کودکان، باید بگوییم که متاسفانه آنها این مهارت ها را به خوبی کسب نکرده اند و از همین رو، احتمال بروز خطر برای این کودکان زیاد است.

وی گفت: همچنین لازم است به این نکته توجه داشت که میزان درک اجتماعی کودکان در حد دو الی سه نفر است و وقتی تعداد کودکان به ده نفر می رسد، دیگر آن پروتکل های بهداشتی از سوی کودکان رعایت نخواهد شد.

شیوندی در ادامه با بیان دشوار بودن تصمیم گیری در شرایط فعلی برای مدارس کشور، علت این دشواری را این گونه شرح داد که از یک سو برخی از اهداف آموزش و پرورش مثلا تمام اهداف حوزه دانشی در پایه اول ابتدایی فقط با حضور فیزیکی دانش آموزان محقق می شود و اگر این زمینه فراهم نشود، ممکن است یک بستر افت تحصیلی عمیق برای دانش آموزان بوجود بیاید و از سوی دیگر بحث حفظ جان و سلامتی دانش آموزان در این شرایط مطرح است.

* هیچ جایگزینی برای آموزش حضوری دانش آموزان وجود ندارد

خدیجه ابوالمعالی رئیس دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد رودهن نیز یکی دیگر از سخنرانان دوازدهمین جلسه آنلاین کارگروه با موضوع هم اندیشی درباره بازگشایی مدارس کشور در شرایط کرونایی بود که در ابتدای سخنان خود، ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر یکی از چالش های نگران کننده خانواده ها، سیاست گذاران و حتی دانش آموزان، بازگشایی مدارس در شرایط همه گیری بیماری است، به وجود چنین اتفاق مشابهی در هنگام شیوع بیماری ابولا که تا مدتی، سبب تعطیلی مدارس در برخی از کشورها شده بود، اشاره کرد.

وی در این باره گفت: به دلیل تعطیلی مدارس به دنبال شیوع بیماری ابولا، رئیس بخش آموزش یونیسف با ابراز اینکه هر قدر دوره جدایی کودکان از مدارس بیشتر شود، احتمال بازگشت آنها به مدارس کمتر است، موجب شد در نتیجه روش های جایگزینی برای حضور مداوم دانش آموزان در مدارس تدارک دیده شود. لذا در شرایط امروزی هم باید چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد که این امر هم نیاز به تدارک یک سازوکار خاص دارد.

رئیس دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد رودهن در ادامه، تعدادی از سیاست های یونیسف برای بازگشایی مدارس را مطرح کرد.

دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با اذعان بر این نکته که هیچ جایگزینی برای آموزش حضوری دانش آموزان وجود ندارد، بیان کرد: ارتباط متقابل بین معلم و دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر، زمینه رشد اجتماعی یادگیرندگان را فراهم می کند و تعطیلی طولانی مدت مدارس نه تنها در فرآیند آموزشِ دانش آموزان بلکه در زمینه رشد اجتماعی آنان نیز مشکلاتی را موجب می شود.

وی در ادامه صحبت های خود، پیشنهاداتی را ارائه کرد که قرار است به همراه راهکارهای دیگر اساتید حاضر در جلسه از سوی کارگروه منتشر و اطلاع رسانی شود.

در ادامه جلسه سعید عبدالملکی، عضو هیات علمی دانشگاه، نتیجه مطالعۀ مقایسه ای تطبیقی در میان کشورهایی که تجارب بازگشایی مدارس را در دوران همه گیری کرونا ویروس داشت و نیز بررسی چگونگی رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مدارس کشورهای مختلف را توضیح داد.

همچنین یکی از اساتید نیز در مورد فضای مجازی و تکنولوژی آموزشی هم به بیان پیشنهاداتی پرداخت.

سید هادی مرجائی عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و مدیر دانشگاه پژوهی و دانش افزایی، به عنوان مهمان ویژه جلسه کارگروه ملی آسیب های پساکرونا مطالبی را در این زمینه ارائه کرد و در خاتمه این جلسه نیز برخی از اساتید حاضر در این جلسه آنلاین، پیشنهادات خود را پیرامون موضوع یاد شده مطرح کردند.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن