سیاسی

بهره برداری از راه آهن خواف-هرات با حضور مجازی روحانی و اشرف غنی

پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ – ۲۲:۰۴ بهره برداری از راه آهن خواف-هرات با حضور مجازی روحانی و اشرف غنی

راه‌آهن خواف-هرات امروز با حضور روسای جمهور ایران و افغانستان به‌صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

بهره برداری از راه آهن خواف-هرات با حضور مجازی روحانی و اشرف غنی

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، راه‌آهن خواف – هرات امروز با حضور روسای جمهور ایران و افغانستان به‌صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و اشرف غنی همتای افغانستانی وی حضور داشتند.

خط راه آهن خواف تا ایستگاه روزنک در افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر و با سرمایه گذاری هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ساخته شده است.

عملیات احداث راه آهن خواف – هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر شامل چهار قطعه است که دو قطعه در ایران و یک قطعه در افغانستان به هزینه ایران و با هدف کمک به توسعه کشور افغانستان احداث شده است.

جابجایی و ترانزیت بیش از ۶ میلیون تن بار در سال و پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود یک میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات از دستاوردهای این طرح است.

دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بین المللی از مزایای مهم این طرح است.

راه آهن خواف – هرات نقش بزرگی در تسهیل صادرات و واردات و ترانزیت کالا از ایران به افغانستان و بالعکس دارد و زیربنای مناسبی برای رونق معادن و صنایع معدنی این کشور بخصوص معادن سنگ آهن فراهم می‌کند.

در این مراسم روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، اتصال خط آهن دو کشور را گامی ارزنده در مسیر استحکام بیشتر پیوندها و همکاری های دو ملت و دو دولت ایران و افغانستان دانستند و تاکید کردند که امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان در یادها خواهد ماند.

روحانی در این مراسم خطاب به مردم عزیز افغانستان گفت: امروز روز سلام، رحمت و گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است؛ دو ملتی که از یک ریشه، تاریخ، فرهنگ و از یک منطقه در طول تاریخ، برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کرده اند.

رئیس جمهور اظهارداشت: اتصال و پیوند ما همیشه از طریق دلها، اندیشه ها، فرهنگ ها، رفتارها و تلاش های مشترکمان بوده است و امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم تر می کند.

روحانی با بیان اینکه امروز روز شادمانی و فراموش نشدنی برای دو ملت ایران و افغانستان است، گفت: مایل بودم این مراسم به صورت حضوری برگزار شود اما به دلیل دستورالعمل های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا ناچار شدیم از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کنیم.

رئیس جمهور افغانستان نیز در این مراسم بهره برداری از پروژه تاریخی و حیاتی خط آهن خواف – هرات را نتیجه تلاش‌های خستگی ناپذیر هر دو کشور در عرصه اتصال منطقه و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده دانست و گفت: آرزو داشتم که در افتتاح این پروژه بزرگ به صورت حضوری داشته باشم اما محدودیت ناشی از ویروس کرونا باعث شد تا این پروژه حیاتی را به صورت غیرحضوری از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح نماییم.

آقای اشرف غنی اظهارداشت: تکمیل این پروژه مهم با وجود محدودیت‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا، نشانه بارز اراده ملی هر دو کشور و محصول زحمات شبانه‌روزی و جانفشانی‌های مسئولین، مهندسین و کارگران و دست‌اندرکاران این پروژه مهم است.

وی تصریح کرد: افتتاح این پروژه تاریخی بی تردید گام مهمی در جهت جهش همکاری های اقتصادی دو کشور خواهد بود.

اشرف غنی در ادامه از کمک های جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با موج اول کرونا به مردم و دولت افغانستان قدردانی کرد و همچنین از رئیس جمهوری ایران برای مداوای مهاجرین مبتلا به بیماری کرونا در ایران سپاسگزاری نمود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن