اجتماعی

به‌روزرسانی نسخه جدید «شاد» در 15 شهریور/ برگزاری کلاس زنده و امکان تبادل پیام بین همکلاسی‌ها

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۴:۰۲ به‌روزرسانی نسخه جدید «شاد» در 15 شهریور/ برگزاری کلاس زنده و امکان تبادل پیام بین همکلاسی‌ها

مسؤول شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) از به‌روزسانی نسخه جدید «شاد» در 15 شهریور خبر داد و گفت: حداقل 4 بار در هر کلاس، حضور دانش‌آموز کنترل می‌شود.

به‌روزرسانی نسخه جدید «شاد» در 15 شهریور/ برگزاری کلاس زنده و امکان تبادل پیام بین همکلاسی‌ها

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: وقتی در آخرین ماه سال 1398، سر و کله کرونا به کشور پیدا شد، اولین اقدامات برای مبارزه با آن، تعطیلی مدارس در جهت پیشگیری از ابتلا به آن بود؛ در همان روزها، مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت دست به کار شدند تا اگرچه مدارس تعطیل شده است اما آموزش تعطیل نشود. اولین اقدام در این راستا، ارائه آموزش‌های تلویزیونی با همکاری صدا و سیما بود.

هم راستا با این اقدام، برخی معلمان به صورت خودجوش پای کار آمدند و آموزش مجازی را از طریق ایجاد کانال در شبکه‌های اجتماعی رقم زدند و آموزش و پرورش هم برای اینکه بتواند سروسامانی به این آموزش‌ها دهد و از طرف دیگر تجربه آموزش سراسری در فضای مجازی و البته امن را فراهم کند، به دنبال ایجاد شبکه آموزشی برای دانش‌آموزان بود.

«شاد» مخفف شبکه آموزشی دانش‌آموزان بعد از فراز و نشیب متعدد در نهایت 21 فروردین امسال کلید خورد و حالا جمعیت گسترده‌ای از دانش‌آموزان و فرهنگیان در آن عضو هستند؛ این شبکه با حرف و حدیث مشکلات متعددی همراه بود که در گزارش‌های متعدد به آنها پرداختیم.

15 شهریور، سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود و یک رکن آموزش‌ها در سال تحصیلی جدید، آموزش مجازی است اما آیا «شاد» آماده حضور دانش‌آموزان هست و آیا مشکلات «شاد» برطرف شده است؟؛ به سراغ سید حسن الحسینی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسؤول شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) رفتیم تا از وی درباره آخرین وضعیت «شاد» جویا شویم.

* چی شد که آموزش و پرورش تصمیم گرفت که شبکه‌ای در فضای مجازی داشته باشد؟

شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) برای تعطیل نشدن آموزش در شرایط بحران‌زده کرونایی در کشور به وجود آمد و عملا به ترتیبی جایگزین کلاس‌های حضوری و آموزش‌های چهره به چهره بود. «شاد» در واقع از این جهت کار بزرگی که کرد این بود که نگذاشت در کشور ما آموزش تعطیل شود و مهم‌ترین شعار «شاد» هم این بوده است که به هیچ عنوان آموزش در کشور تعطیل نخواهد شد. این اهتمام ویژه به امر آموزش یک بحث مقدس و محترمی است که برای همیشه می‌تواند خوب باشد.

* در زمان شکل‌گیری «شاد» بحث‌های مختلفی مطرح شد از حضور پیام‌رسان‌های متعدد تا انتخاب پیام‌رسان واحد؛ چرا آموزش و پرورش یک پیام‌رسان برای خودش ایجاد کرد؟

واقعیت این بود که کار مجازی یک مقدار در کشور انجام شده بود اما بیشتر در سطوح دانشگاهی بود و البته همه محدود بود. کار با همراه اول از آنجا انتخاب شد که بزرگترین اپراتور کشور است و گستره پوشش آن برای نظام آموزشی کشور یک امتیاز بود و با شرایط آموزش و پرورش بیشتر کنار آمد که به عنوان پارتنر اصلی انتخاب شد.

* بعد از فعالیت شبکه «شاد»، آمار متعدد از عضویت در این شبکه اعلام می‌شد که متناقض بود؛ دلیل این آمار متناقض چه بود و چرا تضاد آماری در «شاد» وجود داشت؟

ببنید منبع آمار متفاوت بود.

* از چه نظر؟

کسی آمار خلاف نداده است. ببینید یکبار اصل ورود تک‌ تک دانش‌آموزان معیار بوده و یکبار فعالیت آنها، معیار قرار گرفته است و لذا پایه آمار متفاوت است. ولی برای ما گذشته خیلی مهم نیست.

«شاد 1» در یک شرایط اضطرار توانست به خوبی موفق باشد و رسالت خود را به خوبی انجام داد اما دغدغه ما آمدن «شاد 2» است یعنی نسخه جدید «شاد» است که برای اول مهر با یک امکانات بیشتر بتوانیم در خدمت تعلیم و تربیت و دانش‌آموزان باشیم.

* یک سری خواسته‌ها دانش‌آموزان و معلمان از «شاد» دارند که برایشان تاکنون مهیا نشده است؛ مثلا امکاناتی در یک پیام رسان و شبکه اجتماعی داریم که اینجا نداریم و باعث می‌شد که از شبکه‌های دیگر استفاده کنند. «شاد» در مرحله دوم یعنی در سال تحصیلی جدید قرار است چه کار کند؟

«شاد» با یک پیام‌رسانی شروع شده است و مهم این است که جلوی کوچ دانش‌آموزان به پیام‌رسان‌های دیگر بگیرد و جذب یک پیام‌رسان امن که مورد نظر آموزش و پرورش کند اما در مرحله دوم یا نسخه جدید «شاد» مأموریت پیدا کردیم که «شاد» را تعاملی کنیم؛ چیزی که با ماهیت تعلیم و تربیت و با بازسازی کلاس فیزیکال در این شبکه سازگارتر است. بنابراین امکانات جدیدی که به «شاد» اضافه می‌شود تماما در خدمت تعامل بیشتر دانش‌آموزان و معلم است مثلا بانک سؤال، صفحه شخصی معلم و دانش‌آموز، احراز هویت مدیران ستادی و اولیا و خبرگان تعلیم و تربیت، بازنویسی نسخه وب و افزایش قابلیت برای استفاده از گوشی‌های مختلف و تهیه محتوا ایجاد می‌شود.

در بخش تهیه محتوا، 100 درصد محتوای دوره ابتدایی در حال بارگذاری است؛ 50 درصد محتوای تمام دروس در متوسطه اول هم در حال بارگذاری است و البته در متوسطه دوم به دلیل تعدد و تکثر عناوین دروس، یک مقدار کمتر کار شده است ولی دروس عمومی بیش از 50 درصد در حال بارگذاری است. بنابراین از نظر محتوا با یک محتوای کامل به استقبال سال تحصیلی جدید می‌رویم.

کار دیگر، تدریس‌های برتر الگو است که برای همه درس‌ها در حال ارائه شدن است و هم در ابتدایی و متوسطه برای معلمان و دانش‌آموزان است یعنی «شاد» در این مرحله هم دستیار دانش‌آموز، هم دستیار معلم و هم دستیار خانواده است.همچنین کلاس‌های لایو به «شاد 2» اضافه می‌شود. ضمن اینکه بات حضور و غیات هم ایجاد می‌شود.

***حداقل 4 بار در هر کلاس، حضور دانش‌آموز کنترل می‌شود

* منظور از حضور و غیاب چیست؟

دقیقا دانش‌آموزان مثل کلاس فیزیکی کنترل می‌شوند که حضور خودشان را اعلام کنند. مدت کلاس در ابتدایی 25 دقیقه و در دبیرستان 35 دقیقه است.

اگر در کلاس 20 دانش‌آموز باشد، دقیقا حضورشان مشخص است و هر 7 دقیقه یکبار حضور دانش‌آموز در کلاس چک می‌شود یعنی دانش‌آموز نمی‌تواند حاضری بزند و برود و دوباره آخر کلاس بیاید یعنی حداقل 4 بار در هر کلاس، حضور دانش‌آموز کنترل می‌شود.

* امکان دارد که دانش‌آموز تصویر معلم را ببینند؟

فعلا صوتی است. شرایط تصویری در حال پیگیری است و امکانش را آماده می‌کنیم که امیدواریم در ماه‌های آینده هم حضور دانش‌آموز و معلم را داشته باشیم.

* منظورتان از چه زمانی است؟

فکر می‌کنم از 15 مهر بتوانیم امکان تصویری را داشته باشیم.

عملا پیام‌رسان قبلی تبدیل به یک پلتفرم آموزشی کامل یا نسبتا کامل که بیشتر به سمت LMS کامل پیش می‌رود و این دارایی بزرگ برای نظام آموزشی کشور و آموزش و پرورش که بتواند از این سیستم به نفع پیشبرد اهداف به ویژه در مواقع بحرامی استفاده کند.

* گلایه‌هایی از «شاد» بود که مثلا فایل خوب دانلود نمی‌شد یا اصلا خود نرم‌افزار دانلود نمی‌شود؟ از چه زمانی نرم‌افزار به‌روز می‌شود؟

ما برای 15 شهریور که شروع سال تحصیلی است، نسخه جدید «شاد» وارد عمل شده و به‌روزرسانی می‌شود.

* چند آیتم جدید با به‌روزرسانی اضافه می‌شود؟

حدود 6، 7 آیتم داشتیم اما 24، 25 امکان جدید به وجود آمده است. معتقدم معلمان و دانش‌آموزان ما در کار با «شاد» اذیت شدند چرا که امکانات و زمان محدود بود ولی امیدواریم در کار با «شاد» جدید راحتی بیشتری احساس کنند و در این راستا آموزش معلمان و کاربران و افزایش امکانات فراهم شد.

* آیا تمام معلمان تحت پوشش هستند و چه آموزش‌هایی به معلمان ارائه می‌شود؟

بله، آموزش تمام معلمان در جریان است و در دوره‌های ابتدایی و دبیرستان حدود 24 ساعت آموزش برای همه معلمان کشور در نظر گرفته شده است و محتوای این آموزش‌ها هم عمدتا کار در فضای مجازی از چگونگی تولید محتوا تا چگونگی به‌کارگیری سیستم «شاد» در آموزش است.

* هزینه اینترنت نیز مشکل دیگر دانش‌آموزان و خانواده‌هاست. البته در یک مدت اعلام شد که هزینه اینترنت رایگان است، آیا از 15 شهریور هزینه اینترنت رایگان خواهد بود؟

در موضوع هزینه‌های کاربران در «شاد» به شدت حساس هستیم و فکر می‌کنیم که آموزش عمومی مجازی نباید گران و دور از دسترس باشد. این به فاجعه بازماندگی از تحصیل کودکان و نوجوانان در حاشیه شهرها و مناطق محروم می‌انجامد.

در دولت کسانی طرفدار گرفتن هزینه از دانش‌آموزان هستند اما ما به عنوان آموزش و پرورش فکر می‌کنیم که آموزش در بستر «شاد» حتی‌المقدور باید رایگان باشد و در شرایط کرونایی نباید بار هزینه‌های آموزش را به خانواده‌ها بیش از آنچه که هست، تحمیل کنیم چرا که می‌تواند اولا به مهاجرت از شبکه امن «شاد» منجر شود و می‌تواند سبب‌ساز آسیب‌دیدن حاکمیت واحد تعلیم و تربیت باشد و این به نفع هیچکس نیست.

مهم‌تر از همه این است که گران‌شدن کار، با شبکه «شاد» در کنار گرانی گیرنده‌های هوشمندی که بتواند دسترسی مخاطبین «شاد» را فراهم کنند، دو عامل مهم در افزایش هزینه‌های تعلیم و تربیت می‌توانند باشند و ما باید تلاش کنیم که اینها را به حداقل برسانیم.

اما در عمل اتفاقی که در حال افتادن است، این بوده که اپراتورهای تأمین کننده سرویس‌ها و وزارت ICT معتقدند که باید بخشی از هزینه‌ها را از دانش‌آموزان دریافت کنند و این برای دانش‌آموزان برخوردار رقمی نخواهد بود اما برای دانش‌آموزان مناطق محروم و حاشیه شهرها و گسترش عدالت آموزشی حتما مشکل‌ساز است و نگرانی هست که داریم.

* با این حرف شما یعنی از اینترنت رایگان خبری نیست؟

می‌خواهند بخشی از هزینه‌های اینترنت توسط دانش‌آموز پرداخت شود و نوعی سیاست‌گذاری وجود دارد که دانش‌آموزان بیشتر به طرف اینترنت خانگی بروند.

انتهای پیام/

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن