اقتصادی

بی توجهی بانک‌ها به اجرای ابلاغیه‌های بانک مرکزی درباره حساب‌های فاقد کد شهاب

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۸:۴۳ بی توجهی بانک‌ها به اجرای ابلاغیه‌های بانک مرکزی درباره حساب‌های فاقد کد شهاب

با وجود اینکه مهلت بانک مرکزی برای مسدودسازی حساب‌های فاقد کد شهاب توسط بانک‌ها پایان مردادماه بود، همچنان بسیاری از بانک ها هنوز اقدام خاصی برای تحقق این امر انجام نداده‌اند.

بی توجهی بانک‌ها به اجرای ابلاغیه‌های بانک مرکزی درباره حساب‌های فاقد کد شهاب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کد شهاب (شناسایی هویت الکترونیکی بانکی)، کدی است که در سامانه نهاب (نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی) به مشتریان بانک‌ها اختصاص داده می‌شود. در این سامانه اطلاعات هویتی افراد با سازمان‌هایی همچون ثبت ‌احوال، ثبت شرکت‌ها، پست و سایر نهادها دولتی و قضایی بررسی می‌شود و در صورت صحیحی بودن به حساب فرد کد شهاب تخصیص داده می‌شود. پس از تخصیص کد شهاب به بانک‌ها می‌توان حساب‌های تجاری و حقوقی افراد از یکدیگر را تفکیک کرد.

هفته گذشته بود که دبیرهای شورای هماهنگی بانک‌ها در استان‌های مختلف خبر از ابلاغیه بانک مرکزی برای مسدودسازی حساب‌های فاقد کد شهاب تا پایان مردادماه دادند. به عنوان مثال، حمید صفایی نیکو دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی درباره این موضوع گفت: «افراد فاقد شناسه شهاب (شناسه هویت سنجی الکترونیکی بانکی) در سیستم بانکی استان تا قبل از شهریور ماه با در دست داشتن مدارک هویتی به بانک‌ها مراجعه کنند در غیر این صورت حسابهایشان مسدود می‌شود.»

* بی توجهی اکثر بانک‌ها به اجرای ابلاغیه‌های بانک مرکزی

بعد از گذشت مهلت مذکور (انتهای مردادماه)، خبرنگار خبرگزاری فارس وضعیت برخی بانک‌ها درباره این موضوع را بررسی کرده است.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که از بین بانک‌های کشور، صرفا بانک های مسکن، کشاورزی، ملت و ملی امکان دریافت این کد را در سایت خود فراهم کرده‌اند. البته مدیر روابط عمومی بانک مسکن خبر از فرصت یک ماه برای دریافت کد شهاب توسط مشتریان این بانک داد. همچنین برخی از بانک‌ها مانند بانک های تجارت و رسالت نیز دریافت کد شهاب را از طریق کارشناس امکان‌پذیر می‌دانستند.

اما واحد ارتباط مردمی بانک صادرات خبر از مسدود شدن تعداد زیادی از حساب های بانکی بخاطر نداشتن کد شهاب را داد ولی آمار دقیقی درباره این موضوع اعلام نکرد و دریافت این کد را با مراجعه به شعب امکان‌پذیر ‌دانست. با توجه به همین موضوع، خبرنگار خبرگزاری فارس به یکی از شعب بانک صادرات مراجعه کرد که با بی‌اطلاعی کارمند و رئیس شعبه از مفهوم و کاربرد کد شهاب روبرو شد!

*تلاش‌های بانک مرکزی برای ساماندهی حساب‌های بانکی از چه زمانی آغاز شد؟

همانطور که بررسی های میدانی نشان می دهد، اکثر بانک‌ها به این ابلاغیه بانک مرکزی عمل نکرده‌اند، البته این اولین بار نیست که بانک‌ها در سر راه ساماندهی حساب‌های بانکی سنگ اندازی می‌کنند.

تلاش بانک مرکزی برای ساماندهی حساب های بانکی با صدور بخشنامه ای در تاریخ ۲۵ مهرماه ۹۰ آغاز شد. در این بخشنامه، بانک‌ها موظف شده بودند که حساب های فاقد شناسه ملی را مسدود کنند. باوجود صدور این بخش‌نامه، ارجمند، مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در سال ۹۴، تعداد کل حساب‌های بانکی بی‌هویت کشور را بیش از ۳۸ میلیون عدد اعلام کرد. در سال ۹۵ دور جدیدی از تلاش‌های بانک مرکزی برای راه‌اندازی سامانه نهاب آغاز شد تا حساب‌های بانکی احراز هویت شوند. در سال ۹۷ نیز به‌روزرسانی این سامانه به بانک‌ها واگذار شد. سال گذشته با توجه به تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۸، بانک مرکزی موعدی را برای مسدودی حساب‌های فاقد شناسه ملی تعیین کرد که باز هم توسط بانک‌ها نادیده گرفته شد.

*بانک مرکزی باید از ابزارهای قانونی خود استفاده کند

با توجه به آنچه بیان شد، یا بانک مرکزی برآورد درستی از مقدار زمان لازم برای اجرای تغییرات در نظام بانک ندارد یا بانک‌ها علاقه‌ای به اجرای دستورات بانک مرکزی را ندارند. البته با توجه به اینکه تلاش برای ساماندهی حساب‌های بانکی از سال ۹۰ آغاز شده است، به جرات می توان گفت این بانک‌ها هستند که به دستورات بانک مرکزی عمل نمی‌کنند. برای اجرایی شدن این موضوع، لازم است بانک مرکزی از ابزارهای تنبیهی خود همچون محدودیت‌هایی همچون دسترسی به سیستم شتاب، صدور دسته چک، افتتاح شعب جدید و… استفاده کند تا هر چه زودتر شاهد مسدود شدن حساب های بانکی فاقد کد شهاب توسط بانک های مختلف باشیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن