سیاسی

بی حرمتی رئیس سازمان سنجش به نمایندگان مجلس

دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۸:۳۵ بی حرمتی رئیس سازمان سنجش به نمایندگان مجلس

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در زمان توضیحات دوم بنده در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رئیس سازمان سنجش جلسه را ترک کرد و این بی‌ادبی و بی‌حرمتی نسبت به نمایندگان را حتما پیگیری خواهیم کرد.

بی حرمتی رئیس سازمان سنجش به نمایندگان مجلس

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: طرح الزام سازمان سنجش و آموزش کشور طراحی سؤالات کنکور سراسری از متن کتب رسمی آموزش و پرورش امروز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شد.

وی افزود: بنده طراح اولیه این طرح بودم و حدود 40 نفر از همکاران هم در سامانه مجلس این طرح را امضا کرده بودند که تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و نمایندگان با سابقه مجلس آن را امضا کرده بودند.

شریعتی ادامه داد:‌هدف از این طرح برقراری عدالت آموزشی در روش سنجش دانشجویان است که متاسفانه جولانگاه موسسات کمک آموزشی و کتاب‌های کمک آموزشی درسی شده که بسیاری از سوالات کنکور سراسری انطباق غیرقابل انکاری با سوالاتی دارد که در کتاب‌های کمک آموزشی و موسسات کمک آموزشی به دانش آموزان با تمکن مالی بیشتر و شرکت کننده در آن موسسات و کنکورهای شبیه سازی شده شرکت می‌کنند و عملا آنها شانس بیشتری دارند برای اینکه سوالات صریح‌تری را با کنکور سراسری ببینند.

وی در همین راستا بیان کرد: هدف طرح این بود که هیچ سوالی که مستلزم استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی و شرکت در جلسات و کنکورهای شبیه سازی شده موسسات کمک آموزشی باشد امکان قرار گرفتن در سوالات کنکور را نداشته باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جلسه امروز برگزار شد و آقای خدایی و همکاران وی در این جلسه حضور داشتند، به جهت اینکه طرح مفصل‌تری در شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان نهاد فراقوه‌ای و شورای بالادستی که امکان قانونگذاری در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی را دارد، در حال بررسی و دنبال شدن است و این پیشنهاد هم به عنو ان یک ماده واحده طرح شده بود، نظر استمزاجی هم این بود که ما این را فعلا در دستورکار قرار ندهیم و منتظر بمانیم تا شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را به صورت جامع‌تر بررسی کند. گرچه یکی از همکاران سازمان سنجش هم نظرش این بود که اگر قرار باشد این موضوع هم بررسی شود به عنوان تبصره‌ای در قانون سنجش و پذیرش دانشجویان قید شود و بر بحث عدالت آموزشی تأکید کند.

وی همچنین گفت: ‌نسبت به طرح مزبور رأی گیری نشد و جلسه به صورت فوق‌العاده بود و حد نصاب هم در کمیسیون آموزش وجود نداشت و برای این طرح رأی گیری نشد و بنده هم موافق بودم که این طرح تا زمان بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستورکار قرار نگیرد.

شریعتی یادآور شد: نکته قابل توجه صحبت‌های آقای خدایی در جلسه بود که ایشان با حرارت بسیار زیاد هر گونه ارتباط سوالات با موسسات کمک آموزشی و کتاب‌های منتشرشده توسط آنها را رد می‌کرد و عملا در نقش مدافع آنها ظاهر شده بود و واقعا برای ما عجیب است که یک مقام دولتی این چنین تلویحی و بدون واهمه از این که چنین نقشی را داشته باشد، به صورت یک مدافع برای این موسسات درآمده است و چنین مقامی برای این شخص باعث تاسف است.

وی در ادامه اظهار داشت: آقای خدایی هم در جلسه هم نسبت دروغ به بنده داد و هم این موضوع را که نگفته بودم و هیچ بحثی در مورد سؤال مطرح نکرده بودم ایشان این نسبت را به بنده داد که با طراحان سؤال صحبت کردم در حالی که اصلا طراحان سؤال مشخص نیستند. بنده فقط درباره انطباق سوالات کنکور با سوالات موسسات کمک آموزشی صحبت کردم و این بسیار واضح است.

وی ادامه داد: در زمان توضیحات دوم بنده در این جلسه رئیس سازمان سنجش جلسه را ترک کرد و این بی‌ادبی و بی‌حرمتی نسبت به نمایندگان را حتما پیگیری خواهیم کرد و از طریق هیأت رئیسه مجلس این موضوع را دنبال خواهیم کرد و در جلسه علنی هم حتما این را به وزیر علوم تذکر خواهیم داد و این بی حرمتی را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برای اثبات انطباق سوالات کنکور سراسری با سوالات پیشنهادی موسسات کمک آموزشی راه ساده‌ای وجود دارد و آن تحقیق و تفحص است که می‌توان از این طریق اقدام کرد و آن هم با استفاده از نرم‌‌افزارهایی می‌توانند شباهت سوالات را با هم تشخیص دهند لذا می‌توان این کار را به راحتی انجام داد و ما حتما این کار را دنبال خواهیم کرد و کوتاه نخواهیم آمد.

در خاتمه گفتک‌ عدالت آموزشی از نقاطی است که مجلس روی آن حساسیت جدی دارد و در بودجه 1400 مجلس یازدهم تصویب کرد که معافیت مالی موسسات کمک آموزشی و انتشارات کمک آموزشی حذف شود و آنها هم مانند سایر موسسات مالیات پرداخت کنند که در گام دوم این موضوع انطباق سوالات کنکور با سوالات پیشنهادی موسسات کمک آموزشی را هم دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون بیمه رازی زمزم بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن