فرهنگ و هنر

تاثیر سبک زندگی حضرت زهرا در تربیت نسل صالح

تاثیر شیوه تربیتی و سبک زندگی حضرت زهرا (س) در ایجاد نسل صالح

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: استفاده از شیوه تربیتی حضرت زهرا (س) در پرورش فرزندان و انتقال مفاهیم آموزشی به آن ها از طریق عمل و گفتار، موجب ایجاد نسل صالح و اصلاح سبک زندگی کنونی می شود.

به گزارش مشرق، طاهره نعیمی استاد دانشگاه و حوزه، در خصوص شیوه‌های تربیتی حضرت زهرا و خصایص اخلاقی ایشان در رفتار با خانواده گفت: طبق روایات، حضرت زهرا (س) تحت عنوان برگزیده و الگوی زنان هستند و در یک حدیث قدسی نیز آمده که اگر فاطمه (س) نبود پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) نیز آفریده نمی‌شدند.

وی افزود: با این وجود، شخصیت حضرت زهرا (س) به گونه‌ای است که با دارا بودن سن و ثروت کم این چنین عظیمی به دست آوردند و پس از گذشت چندصد سال هر زن مسلمانی ایشان را الگو و اسوه خود می‌داند.

بیشتر بخوانید:

تفاوت حضرت زهرا با دیگر معصومین چه بود؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خصوصیات و فضائل مربوط به ایشان شخصیت و شاکله یک زن کامل را ایجاد می‌کند، عنوان کرد: خصوصیاتی همچون حجاب در گفتار، رفتار و حجاب پوششی، وفاداری، تعهد به زندگی به عنوان یک مادر و همسر و در کنار آن حضور پررنگ اجتماعی از جمله ویژگی‌هایی است که این بانو را شاخص و متمایز می‌کند.

نعیمی با اشاره بر فضائل اخلاقی این حضرت در ارتباط با خانواده و فرزندان گفت: از جمله مواردی که در سیره زندگی ایشان مشخص است، رفتار درست حضرت با فرزندان خود توأم با عطوفت و مهربانی و در کنار آن آموزش مسائل معنوی و اعتقادی، مدارا کردن در فضای خانواده، حفظ احترام والدین، همسر و فرزندان و اخلاق نیکو داشتن در مواجهه با مردم و عوام بوده که همگی این موارد می‌تواند الگوی رفتاری یک زن مسلمان باشد.

شیوه‌های تربیتی حضرت فاطمه (س) در پرورش فرزندان

عضو سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون با اشاره به شاخصه‌های الگویی حضرت زهرا در تربیت فرزندان خود تصریح کرد: مهمترین معیار تربیتی فرزندان، رفتار و گفتار والدین است به همین منظور هنگامی که فرزند یک رفتار را از پدر یا مادر خود به صورت عملی مشاهده کند، بیشتر از زمانی که آن رفتار به صورت گفتاری یا دستوری به وی منتقل شود، تأثیرگذار خواهد بود. شیوه تربیتی این حضرت نیز به همین شکل بوده و ایشان با رفتار و انجام فضائل متعدد اقدام به تربیت و آموزش فرزندان خود می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

زنی بزرگ چو زهرا ندیده چشم جهان

این استاد تربیت نسل صالح عنوان کرد: رفتارهایی همچون پاکدامنی، وظیفه شناسی در قبال خانواده حتی در ایام مریضی و کسالت، برخورد صحیح با اعضای خانواده در مشکلات و روزهای سخت و صبر و شکیبایی ایشان از جمله مواردی است که تنها با عملکرد این بانو به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره بر چندین مورد از فضائل اخلاقی حضرت فاطمه که در جامعه کنونی ما کاربرد بسیار فراوانی دارند، تصریح کرد: ادب یکی از مسائلی است که در فضای خانواده مهمترین نقش را دارد و این موضوع در ارتباط میان والدین باید وجود داشته باشد تا فرزندان نیز از آن درس بگیرند. در سیره زندگی حضرت زهرا (س) نیز ادب یکی از الگوهای رفتاری اصلی ایشان بوده و ایشان در برخورد با تمامی افراد اعم از کوچک و بزرگ به رعایت این نکته اخلاقی اهتمام می‌ورزیدند.

نعیمی ادامه داد: به همین منظور نیز پیروی از این شیوه اخلاقی ایشان می‌تواند در اصلاح سبک زندگی امروزی و تعاملات اجتماعی بسیار تأثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید:

چند نکته پیرامون سبک زندگی اجتماعی حضرت فاطمه (س)

وی گفت: اگر مادران و دختران ما در برخورد با فرزندان، همسر و دیگر اعضای خانواده احترام و ادب را شاکله اصلی رفتار خود قرار دهند بخش زیادی از اختلاف‌های خانوادگی کمرنگ خواهد شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: عبادت محوری و خداترسی نیز یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های اخلاقی حضرت فاطمه بوده که تمامی انسان‌ها از جمله مردان و زنان باید از آن الگو بگیرند چرا که حضرت زهرا (س) نه تنها الگوی زنان عالم بلکه بر اساس احادیث، الگوی تمامی عالم هستند. با نگاهی بر سالهای زندگی این حضرت نیز پناه بردن به خدا در بحران‌ها و مشکلات زندگی در زندگی ایشان نمایان است. به همین منظور یکی از نیازهای اصلی جامعه ما برایش کاهش آسیب‌ها و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی تمسک جستن به مسائل اعتقادی و دینی است.

الگوهای رفتاری برترین بانوی عالم در زندگی مشترک

وی با اشاره بر نحوه رفتار و تعامل حضرت زهرا با همسر خود نیز عنوان کرد: شیوه زندگی زناشویی ایشان دارای نکات اخلاقی و آموزنده بسیاری است که می‌تواند در ایجاد خانواده صالح نقش پررنگی داشته باشد. از جمله این موارد می‌توان به نحوه درخواست‌های حضرت زهرا از همسر خود اشاره کرد. به گونه‌ای که ایشان در طول زندگی خود با امام علی (ع) همواره در تمامی درخواست‌های مادی خود توان همسرشان را می‌سنجیدند و هیچگاه درخواستی فراتر از توانایی امام علی (ع) نمی‌کردند.

وی افزود: مسئله دیگر رفتار درست و توأم با احترام میان این دو بزرگوار است که می‌تواند الگوی رفتاری برای تمام زوجین باشد. داشتن کلام نیکو در مخاطب قرار دادن زن یا شوهر، صبر و شکیبایی در طول زندگی و ساده زیستی از جمله مهمترین الگوهای رفتاری این بانوی بزرگوار برای تمامی انسان‌ها به ویژه مادران و زنان مسلمان است.

منبع: مهر

  • هفت گردون
  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن