اقتصادی

تاکید رئیس بانک مرکزی بر اتصال خودپردازها به سامانه صیاد برای ثبت چک

سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۲:۲۳ تاکید رئیس بانک مرکزی بر اتصال خودپردازها به سامانه صیاد برای ثبت چک

همزمان با الزامی شدن ثبت اطلاعات چک‌های جدید در سامانه صیاد در راستای اجرای قانون جدید چک، رئیس کل بانک مرکزی از اتصال خودپردازها به این سامانه در آینده نزدیک خبر داد.

تاکید رئیس بانک مرکزی بر اتصال خودپردازها به سامانه صیاد برای ثبت چک

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرحله تازه‌ای از قانون جدید چک که شامل الزامی شدن ثبت اطلاعات چک‌های جدید در سامانه صیاد می‌شد از ابتدای امسال اجرایی شده است و در حال حاضر بر اساس اظهارات مسئولان بانک مرکزی، روزانه 30 هزار فقره چک در این سامانه ثبت می‌شود.

با اجرایی شدن این مرحله از قانون جدید چک، لازم است تا صادرکنندگان چک، اطلاعات چک خود را در سامانه صیاد ثبت کنند و گیرندگان چک هم با مراجعه به این سامانه، نسبت به تایید اطلاعات اقدام نمایند. با انجام این کار فرایند صدور چک در بانک مرکزی متمرکز می‌شود و شعب بانک صرفا به عنوان مجری فرایند صدور چک نقش آفرینی می‌کنند.

تاکنون بر دسترسی مردم به سامانه صیاد و ثبت یا تایید اطلاعات چک مسیر‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که به دو صورت حضوری یا غیر حضوری تقسیم می‌شود. در روش حضوری مشتری برای ثبت یا تایید اطلاعات چک باید به شعب بانک مراجعه و با کمک متصدی امور بانکی این کار را انجام دهد اما در روش غیر حضوری نیازی به مراجعه به شعب بانک نیست و مشتریان می‌توانند با استفاده از اینترنت بانک و برنامه‌های آنلاین پرداخت نسبت به ثبت و تایید چک اقدام نمود.

*اتصال خودپردازها به سامانه صیاد در آینده نزدیک

با توجه به اهمیت اجرای مرحله تازه‌ای از قانون صدور چک، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفتوگوی ویژه خبری یکشنبه شب درباره تلاش شبکه بانکی برای اجرای این قانون گفت: «قانون جدید چک به خوبی در حال اجرا است و بانک‌ها هم در حال تجهیز هستند و برای دسترسی مردم به سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن‌ها و سایر روش‌ها تلاش می‌کنند».

وی ادامه داد: «قانون جدید چک، قانون خوبی است و بانک مرکزی در اجرای آن جدی است. در این زمینه با کمیسیون اصل 90 مجلس هم همکاری خوبی صورت گرفته است و ما تلاش می‌کنیم اجرای قانون جدید چک را در کشور نهادینه کنیم».

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به راهکارهای تسهیل دسترسی مردم به سامانه صیاد خاطر نشان کرد: «ما به دنبال این هستیم که خودپردازها هم به سامانه صیاد وصل شوند البته این کار از نظر فنی مشکل است و یک تا دو ماه زمان می‌برد اما ثبت چک را ساده‌تر می‌کند».

*تاکید کمیسیون اصل 90 مجلس بر تسهیل استفاده مردم از سامانه صیاد

اشاره رئیس بانک مرکزی به همکاری با کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به جلسات مشترک مسئولان بانک مرکزی با این کمیسیون در اواخر سال گذشته بر می‌گردد که در آن تصمیماتی برای اجرای بهتر قانون جدید چک گرفته شد. در این جلسات مقرر شد تا بانک مرکزی همزمان با الزامی کردن ثبت اطلاعات چک‌های جدید در سامانه صیاد برای تسهیل استفاده مردم از این سامانه هم اقداماتی را انجام دهد که از جمله این اقدامات می‌توان به اتصال خودپردازها به سامانه صیاد و اطلاع رسانی پیامکی صدور چک به ذی نفعان اشاره کرد.

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره جزئیات تصمیمات اتخاذ شده در این کمیسیون گفت: «مسئولان بانک مرکزی در این جلسه مکلف شدند تا برای تسهیل دسترسی مردم در نقاط مختلف کشور به سامانه صیاد، امکان ثبت، تایید و انتقال چک از مسیر خودپردازها (ATM) را فراهم آورند تا به این ترتیب مردم در روستاها هم بتوانند به راحتی چک‌های خود را ثبت و تایید کنند. همچنین در آن جلسه مقرر شد تا بانک مرکزی زیرساخت‌های لازم برای اطلاع رسانی پیامکی به گیرندگان چک را فراهم کند تا از این به بعد در صورت ثبت اطلاعات برگه چک توسط صادرکننده یا انتقال آن، پیامکی برای اطلاع رسانی به گیرنده ارسال و از سواستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود».

*افزایش اطمینان مردم با اطلاع رسانی پیامکی صدور چک

در حال حاضر و با الزامی شدن ثبت اطلاعات چک‌های جدید در سامانه صیاد، همه افرادی که از چک‌های جدید استفاده می‌کنند، می‌بایست برای ثبت و تایید چک‌های خود به این سامانه مراجعه کنند که در این شرایط اتصال خودپردازها به سامانه صیاد موجب می‌شود تا مردم در مناطق محروم و دور افتاده با سهولت بیشتری از خدمات این سامانه استفاده کنند.

همچنین اطلاع رسانی پیامکی صدور چک به گیرندگان آن موجب می‌شود تا از سوء استفاده های احتمالی که ممکن است در هنگام صدور چک رخ بدهد، جلوگیری شود و گیرندگان چک به وسیله پیامک از مبلغ، تاریخ و هویت اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد مطمئن شوند.

*لزوم تسهیل استفاده مردم از سامانه صیاد در آینده نزدیک

تسهیل استفاده مردم از سامانه صیاد چه از مسیر اتصال خودپردازها به سامانه صیاد باشد و چه از مسیر اطلاع رسانی پیامکی صدور چک، موضوعی است که توسط مسئولان بانک مرکزی و اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس دنبال می‌شود و احتمالا در آینده محقق خواهد شد.

در این میان نکته حائز اهمیت، تسهیل استفاده مردم از سامانه صیاد در آینده نزدیک است تا در همین ماه‌های اولیه اجرای مرحله جدید از قانون جدید چک، مشکلی برای مشتریان پیش نیاید و آن‌ها بتوانند با اطمینان و به آسانی از خدمات سامانه صیاد استفاده کنند. در این زمینه لازم است تا بانک مرکزی در کنار شبکه بانکی زیرساخت‌های لازم بر تسهیل استفاده مردم از سامانه صیاد را فراهم و هر چه سریع‌تر نسبت به اجرایی کردن سازوکارهای مطرح شده اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون بیمه رازی زمزم بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن