اقتصادی

تحریم‌های فعلی هیچ شباهتی به تحریم های اوایل دهه 90 ندارد/هزینه 23 هزار میلیاردی توسعه گازرسانی

پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۵:۰۴ تحریم‌های فعلی هیچ شباهتی به تحریم های اوایل دهه 90 ندارد/هزینه 23 هزار میلیاردی توسعه گازرسانی

وزیر نفت با تاکید بر اینکه تحریم های فعلی هیچ شباهتی به تحریم های سال ۹۰ و ۹۱ ندارد بلکه خیلی گسترده تر، وسیع تر، عمیق تر و اثرگذارتر است، گفت: صادرات گاز ایران در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ دو برابر شده است.

تحریم‌های فعلی هیچ شباهتی به تحریم های اوایل دهه 90 ندارد/هزینه 23 هزار میلیاردی توسعه گازرسانی

به گزارش خبرگزاری فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفت: جمهوری اسلامی ایران از دو سال و سه ماه پیش تا به اکنون تحت شدید ترین تحریم های تاریخ خود است. این تحریم ها بی سابقه، شیطانی، هوشمندانه، بی رحمانه، ستمگرانه و غیر قانونی است ولی ملت ایران به طرزناباورانه ای با این تحریم ها مقابله و در مقابلش مقاومت کرده است. کمترکسی در دنیا باور می کرد ملت ایران بتواند دو سال و سه ماه در مقابل شدید ترین تحریم ها مقاومت کند.

وی افزود: این تحریم ها هیچ شباهتی به تحریم های سال ۹۰ و ۹۱ ندارد بلکه خیلی گسترده تر، وسیع تر، عمیق تر و اثرگذارتر است.
زنگنه بیان داشت: بطورکلی در کشور گرانی داریم ولی قحطی نداریم این نشان می دهد دولت در این مدت کارهای بزرگی انجام داده است. کسی نمی گوید دولت بی عیب و نقص است اما کارهای بزرگ و مهمی در این مملکت انجام شده نباید کوچک شمرد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه این تحریم ها بطور مستقیم ملت ایران را نشانه گرفته نه حاکمان و حاکمیت گفت: دشمنان در شرایط کرونا هم حاضر نشدند تحریم ها را کاهش دهند. دولت به رغم تمامی تحریم ها، کارشکنی ها و فشارها توانسته با تلاش شبانه روزی نیازهای مردم را تامین کند.
زنگنه اضافه کرد: مردم در اثر تحریم های ناجوانمردانه آمریکا و غرب به شدت تحت فشار هستند و این قضیه بر کسی پوشیده نیست. این جنگ به ظاهر کشته و زخمی نداشت ولی بسیار گسترده و عمیق است.
وزیر نفت گفت: با تلاش شبانه روزی مدیران و پرسنل این وزارتخانه توانسته ایم در دوران بسیار سخت تحریمی میزان تولید را حفظ کنیم. خوشبختانه در این شرایط سخت اقتصادی و کرونایی نه تنها میزان تولید کم نشده بلکه در برخی از حوزه ها از جمله گاز و پتروشیمی روند تولید افزایشی بوده است.
زنگنه با بیان اینکه صنعت نفت زنده است، اظهارداشت: اجرای طرح های توسعه ایی، افزایش بازیافت، نگهداشت و تولید نفت و همینطور توسعه گازرسانی خود شاهدی صادق بر این مدعاست. اشتغال موجود در صنعت نفت در این دوران حفظ و صیانت شده به عبارتی حتی یک نفر اشتغال هم در بالادستی صنعت نفت کم نشده است.
وزیر نفت گفت: کارهای مهم و بزرگی در طول بیست و هفت ماه تحریم در مجموعه وزارت نفت انجام شده است. صنعت نفت در شاخه های مختلف در حال توسعه است و در عین حال نیازهای مردم نیز همراه با کرونا در حال تامین است. بطورکلی حتی یک ثانیه روند سوخت رسانی کشور در این مدت دچار اختلال نشده است. خوشبختانه در دوران شدیدترین تحریم ها حتی یک پمپ بنزین با کمبود سوخت مواجه نشد و در ضمن گاز هیچ نقطه ای از کشور قطع نگردید. مجموعه وزارت نفت در این جنگ نابرابر و ظالمانه از همه تجربیات و ابتکارات خود استفاده و در مقابل ترفندها، توطئه ها و فشارهای حداکثری دشمنان ایستادگی خواهد کرد.
وی همچنین در پاسخ به سئوالی که پرسیده شد «خیلی از میادین نفتی کشور در نیمه دوم عمر خود هستند و طبق قاعده ۱۴,۵ درصد از فروش نفت بایستی سرمایه گذاری شود برای توسعه این صنعت اکنون توسعه در صنعت نفت با وجود اعمال شدیدترین تحریم ها چگونه شکل می گیرد»، افزود: صنعت نفت در حال حاضر بیشتر متکی به بازار سرمایه و تجهیز منابع از بازار سرمایه است چون منابع سنتی کفاف نمی دهد.
زنگنه اظهار داشت: طرح بسیار خوبی از سال ۱۳۹۳ در خصوص توسعه گازرسانی در کشور کلید خورد و برکات خیلی زیادی به همراه داشت. تعداد روستاهای تحت پوشش گازرسانی با اجرای این طرح از ۱۴ به بالای ۳۱ هزار روستا رسیده است. هم اکنون ۸۴ تا ۸۵ درصد جمعیت روستایی و ۹۹ درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه گاز رسانی قرار دارند. اکنون ۹۴ تا ۹۵ درصد کل جمعیت کشور زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار داشته و از نعمت گاز بهره مند هستند. این طرح گازرسانی یک کار بی نظیری در جهت محرومیت زدایی، رفاه حال عمومی مردم و ایجاد اشتغال در کشور بود. برای اجرای طرح مزبور تاکنون ۲۲ تا ۲۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
وزیر نفت گفت: اجرای این طرح دو اثر مهم محیط زیستی هم داشت یکی کاهش آلودگی زیست محیطی و دیگری صیانت از جنگل ها و منابع طبیعی بود. وقتی میزان فرآورده های مصرفی کم می‌شود به تبع آلودگی زیست محیطی هم کم خواهد شد.گاز رسانی به مناطق جنگلی و سردسیری از روز اول جزء اولویت های اصلی این وزارتخانه بوده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این سال ها توانستیم با توسعه تولید و به تبع توزیع بنزین یورو چهار میزان آلودگی هوا را در بسیاری از شهرهای کشور کاهش دهیم.
وزیر نفت با اشاره به اینکه به اندازه نیاز کشور در حال تولید بنزین یورو چهار هستیم، گفت: هم اکنون در تهران بنزین یورو چهار و گازوئیل بدون گوگرد توزیع می شود.
وی افزود: بطورکلی ۱۷ فاز پارس جنوبی از سال ۱۳۹۲ تا به امروز وارد مدار بهره برداری شده و در عین حال میزان تولید از ۲۸۰ میلیون مترمکعب متوسط در روز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب متوسط در روز رسیده است. این بزرگترین جهش تاریخ ایران در توسعه تولید گاز است.
وی ادامه داد: در خشکی بزرگترین میادین مشترک میدان های نفتی غرب کارون (یاران، آزادگان و یادآوران ) بود که تولید این میادین در سال ۱۳۹۲ به میزان ۷۰ هزار بشکه در روز بودو اکنون توان تولید به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

وزیر نفت گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات و سیستم های مورد نیاز صنعت نفت و گاز در داخل ساخته می شود. در قراردادهای جدیدی که در قالب (EPC)در حال انعقاد هستیم امیدواریم ۸۰ درصد تجهیزات نفتی در داخل تهیه شود. امروز نه تنها می توانیم تمامی تجهیزات صنعت نفت و گاز را در داخل بسازیم بلکه مهمتر از آن می توانیم همه این تجهیزات را به همت متخصصان داخلی نصب، راه اندازی ، کنترل و بهره برداری کنیم. توان حال حاضرکشور در ساخت تجهیزات صنعت نفت و گاز نسبت به سال ۱۳۹۲ و قبل از آن به هیچ وجه قابل قیاس نیست.

وی افزود: به دنبال این هستیم تمامی تجهیزاتی که نیاز داریم در داخل بسازیم البته هدف تنها تامین نیاز صنعت نفت نیست بلکه هدف اینکه در شرایط سخت، کار برای شرکت های ایرانی ایجاد و در کنار آن از محصولات تولیدی شرکت ها برای توسعه صنعت نفت استفاده کنیم.
نامدار زنگنه اظهارداشت: بطورکلی در میادین مشترک در سال های اخیر کار کارستانی انجام شده است. مقدار برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی در سال ۹۲ روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب بود که این رقم اکنون روزانه به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
وزیر نفت گفت: بالاترین جایی که چالش تکنولوژی داریم در دریا برای حفظ تولید گاز و در خشکی افزایش بازیافت نفت است یعنی مقدار بیشتری از نفت درجا را برداریم و نفت زیر زمین نماند.
وی افزود: میادین نفتی که در غرب کارون داریم همه میادین جوانی هستند و هنوز زیاد از این میادین نفت برداشت نشده اینطور نیست که فعلا مشکل فوری برای این میادین پیدا شود اما نمی شود از این چشم پوشید که با ضریب بازیافت زیر ۱۰ درصد از میادین مزبور برداشت کنیم. بالاخره نسل های آینده از ما خواهند پرسید چرا این کار را کردید؟
زنگنه ادامه داد: ناگفته نماند تلاش گسترده بسیار پایه ای هم برای تولید فناوری در داخل انجام داده ایم. انستیتو نفت در دانشگاه های اصلی کشور از جمله تهران،شریف، امیرکبیر،شیراز ، وسهند تبریز ایجاد شده است. میادین مشخصی به این دانشگاه ها واگذار شده تا بر روی افزایش بازیافت نفت در این میادین کار کنند. بزودی چند قرارداد جدید با این دانشگاه ها می بندیم در ضمن با واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد هم در این زمینه قرارداد بسته شده است. بطورکلی از تمامی ظرفیت های تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاهی کشور برای توسعه فناوری برای افزایش بازیافت نفت استفاده شده است. واقع مطلب اینکه باید از ثروت عظیم نفت بهتر استفاده کرد و نگذاشت قطره ای از آن هدر برود.
وی در ادامه افزود: بطور متوسط صادرات گاز ایران در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ دو برابر شده است به عبارتی صادرات گاز در سال ۹۲ به میزان ۲۴ میلیون متر مکعب بود که این عدد در سال ۹۸ به ۴۸ میلیون متر مکعب رسیده است. در حال حاضر نزدیک به ۷۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران صادر می شود. از نظر سیاسی و امنیتی برای کشور بسیار مهم است که گاز صادر کند که این کار هم اکنون در حال انجام است. صادرات فرآورده های نفتی کشور در سال ۹۸ نسبت به ۹۱ چهار برابر شده است.
زنگنه اظهار داشت: هم اکنون ال ان جی بازار خوبی در دنیا ندارد و قیمت این فرآورده خیلی پائین است. آمریکا پس از سقوط قیمت نفت خیلی به هم پیمانان منطقه ای خود فشار وارد کرد تا قیمت نفت را در دامنه ۴۵ تا ۵۰ دلار در هر بشکه حفظ کند به سبب اینکه شل اویل آمریکا زنده بماند. یکی از جاهای که به قیمت گاز در دنیا فشار وارد می کند ال ان جی که از آمریکا خارج می شود. برای مثال ترکیه در حال حاضر ال ان جی را از آمریکا با قیمت خیلی ارزان خریداری و مصرف می کند.
وی همچنین در پاسخ به سئوالی که پرسیده شد آیا شما هنوز مخالف تبدیل گاز به برق و صادرات آن هستید، گفت: من مخالف نیستیم ولی برق نباید بازار گاز کشوررا خراب کند. ایران فقط ۴۰ میلیون متر مکعب گاز در روز به عراق صادر می کند به عبارتی عراقی ها از ایران گاز وارد و آن را تبدیل به برق می کنند. در دنیا هیچ کشوری وجود ندارد که از نظر برق خود را وابسته به کشور دیگری کند. اصل بر صادرات گاز است اگر می خواهیم به کشوری برق صادر کنیم باید به قیمتی باشد که رقیب صادرات گاز نشود.
وزیر نفت در خصوص پالایشگاه گاز بیدبلند۲ در بهبهان نیز به رادیو اقتصاد توضیح داد: این طرح بزرگترین تاسیسات فرآورشی گازهای همراه نفت در کشور است که توسط هلدینگ خلیج فارس احداث شده است.
وی با اشاره به اینکه سه میلیارد دلار برای طرح مزبور هزینه شده است، افزود: این تاسیسات می تواند ۵۶ میلیون متر مکعب در روز گاز همراه نفت را جذب، تصفیه،فراورش، تفکیک و هر کدام از این هیدروکربورهای جداسازی شده را به یک مصرفی برساند. بطورکلی ۳,۵ میلیون تن خروجی خوراک این واحد برای پتروشیمی های بندر امام است. بید بلند۲ یکی از پروژه های مهم صنعت نفت و گاز کشور به شمار می رود چرا که در بحث جمع آوری، فرآورش و جداسازی گازهای همراه نفت بسیار نقش آفرین است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن